שתף קטע נבחר

צילום: מתן צורי, רועי עידן

הג'יהאד האיסלאמי איים - ושיגר

הג'יהאד האיסלאמי מימש את איומיו להגיב על תקיפת צה"ל שבה נהרגו שלושת פעיליו. הארגון הזה משוחרר מכבלי הריבונות על עזה ולכן קל לו בהרבה להגיב על תקיפות צה"ל

 

 

 

מי שככל הנראה עומד מאחורי מטח הפצמ"רים הכבד הבוקר (יום ג') לעבר יישובי עוטף עזה הוא ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני (גא"פ). ביום ראשון תקף צה"ל עמדת תצפית של הארגון בדרום הרצועה שחולשת על האזור שבו הניחו מחבלים לילה לפני מטען חבלה על גדר המערכת. באירוע זה נהרגו שלושה מחבלי הזרוע הצבאית של הארגון. עד לשעת פרסום הכתבה, הארגון עדיין לא קיבל על עצמו את האחריות הרשמית לירי.

פצצת מרגמה בעוטף עזה (צילום: בראל אפרים )
פצצת מרגמה בעוטף עזה(צילום: בראל אפרים )

תיעוד ירי רקטות מ רצועת עזה לשטח ישראל ()
השיגורים מעזה

יירוט כיפת ברזל באוזור נתיבות ירי רקטות רצועת עזה ()
כיפת ברזל הופעלה
 

בצה"ל ידעו שהעמדה שבה פגעו שלשום לא נטושה ובכל זאת התקבלה ההחלטה להשמיד אותה - גם במחיר של הרוגים. שלושה פעילי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי נהרגו באותה תקרית והארגון מיהר להודיע כי תגובה על כך בוא תבוא. ניסיון העבר מלמד שכאשר הג'יהאד האיסלאמי מתחייב להגיב - הוא מגיב. כך גם קרה אחרי פיצוץ המנהרה ההתקפית של הארגון שבו נהרגו 14 פעילים צבאיים ובהם מפקד חטיבה בארגון. התגובה של הג'יהאד האיסלאמי אז הייתה דומה לתגובה שחזינו בה היום - שימוש בפצצות מרגמה ולא ברקטות. לפני חצי שנה בדיוק. בשני המקרים מדובר היה במטח משמעותי.

 

 
המוצב ברפיח (צילום: AP)
המוצב ברפיח שהושמד ובו נהרגו שלושה מחבלי הג'יהאד האיסלאמי (צילום: AP)

הלוויה של פעיל ג'יהאד איסלאמי ברפיח (צילום: EPA)
הלוויית אחד המחבלים בעזה(צילום: EPA)

הלוויה של פעיל ג'יהאד איסלאמי ברפיח (צילום: EPA)
הלוויית אחד המחבלים בעזה(צילום: EPA)

 

הג'יהאד האיסלאמי הוא ארגון קיצוני יותר מחמאס. הוא גם משוחרר מכבלי הריבונות על עזה ולכן קל לו בהרבה להגיב על תקיפות של צה"ל מאשר לחמאס. בשתי הפעמים האחרונות, לפני שהגיב הופעלו על הג'יהאד האיסלאמי לחצים לשמור על איפוק. אחרי פיצוץ המנהרה היו אלה מצרים וחמאס שדרשו ממנו לשמור על איפוק והפעם המסרים עברו בעיקר באמצעות חמאס. אלא שהג'יהאד האיסלאמי פועל בסופו של יום רק על פי האינטרסים שלו והשיקולים שלו ולא ניתן למנוע ממנו להגיב - אם הוא מעוניין בכך. הג'יהאד, שממומן על ידי איראן, צריך גם להוכיח לה שהוא שווה את הכסף ששמים עליו, ואין הוכחה טובה יותר מירי לעבר ישראל.

 

שלשום, כמה שעות אחרי השמדת עמדת הג'יהאד בדרום הרצועה, פרסם דובר צה"ל הודעה שמזהירה מפני תגובה של הג'יהאד האיסלאמי. ההנחה (הנכונה) בצה"ל הייתה שהג'יהאד לא יישב בחיבוק ידיים, אולם כדי לגרום לחמאס להפעיל מנופי לחץ על הארגון שלא יגיב או לחילופין שיסתפק בתגובה מדודה, הוא הבהיר בהודעתו בערבית שחמאס הוא האחראי על כל מה שקורה בשטח עזה. המשפט הזה היה איתות לחמאס על כך שכל צעד התקפי של הג'יהאד האיסלאמי נגד ישראל יסתיים בתגובה שתופנה בעיקר נגד יעדי חמאס (וקצת נגד יעדי גא"פ).

 

סביר שהתגובה הצבאית הישראלית תגיע בהמשך היום או במהלך הלילה, סביר שזו תהיה תגובה חזקה אך לא כזאת שתוביל להסלמה וסביר שמי שבעיקר ישלם את המחיר הוא חמאס. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
פגיעת פצמ"ר
צילום: בראל אפרים
מומלצים