שתף קטע נבחר

לראשונה תועד לוויתן כחול באילת

לוויתן באורך של עד כ-20 מטר נצפה אתמול (ג') במשך מספר שעות במפרץ אילת, כשהוא מחפש אחר מזון במרחק של כ-300 מטר מהחוף עד שהמשיך דרומה לכיוון מצרים. חוקרים שבחנו את הממצאים, מעריכים כי מדובר בלוויתן כחול וכי זהו הביקור הראשון המתועד במפרץ

 

 

הלוויתן הכחול הנחשב לגדול ביותר מבין מיני הלוויתנים הגיע לביקור ראשון (ג') שתועד במפרץ אילת ובים סוף, כך על פי הערכה של חוקרים ימיים בישראל.

 

הלוויתן הכחול עשוי להגיע לאורך של עד כ-33 מטר ולמשקל של כ-130 טון. עד שנת 1965 ניצודו מאות אלפי לוויתנים כחולים למטרות ציד מסחרי, עד שהוטל חרם עולמי ומנע את המשך הציד. כיום על פי נתוני איגוד השימור העולמי (IUCN) נותרו פחות מ-12,000 פרטים בלבד של היונקים הימיים, הנתונים בסכנת הכחדה.  

 

ברשות הטבע והגנים יחד עם חוקרים של המרכז לחקר והצלת יונקיים ימיים בסיוע של חוקרי יונקים ימיים מחו"ל, בחנו את התיעודים השונים והעריכו כי מדובר בתחילה בלוויתן גדול סנפיר או לוויתן עדן (bryde's whale) שנצפה בעבר בים סוף. עד כה ההערכה העדכנית היא כי מדובר בלוויתן כחול באורך של כ-15-20 מטר. 

לוויתן כחול באילת (צילום: Marcos Schönholz)
(צילום: Marcos Schönholz)
 

לוויתן כחול (צילום: shutterstock)
לוויתן כחול בטבע בארה"ב(צילום: shutterstock)

 

עדות ראשונה ללוויתן כחול במפרץ אילת

דפנה פינגולד, מרכזת נתוני יונקים ימיים בים האדום מטעם מחמל"י מציינת כי "זו העדות הראשונה לקיומו של מין חדש בים האדום. זו הפעם הראשונה שיש הוכחה מצולמת ודאית של לוויתן כחול במפרץ סואץ והים האדום. זהו אירוע מרגש וככל הנראה מדובר בפרט שלא הגיע לאורך מלא. הגעתו לכאן לא אומרת שהוא במצב לא טוב מבחינה בריאותית. יתכן שהם הגיעו בעבר, אך כעת תועדו לראשונה", היא מסבירה. "הסיבה שהם לא נראים לרוב באזור היא כי אין להם מספיק מזון ואני מתארת לעצמי שהוא ימצא דרכו לדרום הים האדום".

 

לוויתן כחול באילת (צילום: Marcos Schönholz)
(צילום: Marcos Schönholz)

 

ד"ר אסף זבולוני, אקולוג ים מחוז דרום הוסיף כי "ישראל ומפרץ אילת נמצאות הרחק מתחום התפוצה שלו. גודל הפרט שנצפה לפחות 20 מטרים, על סמך מדידה ביחס למזח קצא"א ויתכן שהפרט גדול יותר בחלק שלא ניתן לצפייה בתוך הים".

 

לדבריו, "מדובר בתצפית מאוד מרגשת. לוויתנים נודדים לפעמים למרחקים אדירים. מידי פעם, פרטים מסויימים מגדילים את טווח הנדידה שלהם והסיבות יכולות להיות רבות במפרץ אילת, זו לא הפעם הראשונה שנצפים לוויתנים, אבל לא מוכרת תצפית של לוויתן בסדר גודל כזה"

 

לוויתן כחול (צילום: shutterstock)
לוויתן כחול בטבע בארה"ב(צילום: shutterstock)

לוויתן כחול באילת (צילום: Marcos Schönholz)
(צילום: Marcos Schönholz)

 

"מרגש לראות לוויתן עצום בטבע"

עומרי עומסי, פקח ים ביחידה פיקוח הדיג ברשות הטבע והגנים יצא לסיור שגרתי במפרץ אילת. "קיבלנו בשעות הבוקר המאוחרות דיווח על כריש לוויתן גדול ולאחר מכן על לוויתן. לרוב, הדיווחים הראשוניים מגיעים כדיווחים על חיות גדולות וככל שאתה מתקרב לבעל החיים, אתה מגלה כי מדובר בבעל חיים קטן יותר. במקרה הנוכחי, הופתענו לגלות יונק ימי גדול מאוד", הוא משחזר את המפגש.

 

לדבריו, הוא שמר מרחק של כמאה מטר מהלוויתן במטרה לא להפריע ליונק הימי במסלול ההתקדמות שלו. "הוא שחה בצורה ארוכה ואחידה, מצפון לדרום, לעיתים שינה כיוון ועומק. קשה להעריך אם היו עוד פרטים נוספים באזור. זה מרגש לראות לוויתן עצום בטבע. קשה לאמוד אורך כי אתה רואה רק חלקים ממנו כשהוא יוצא לנשום מעל פני המים ואז הזנב הגדול. ככל שהתרבו הדיווחים על הלוויתן ברשתות הקשר, הגיעו גם סירות שניסו להתקרב אליו, לעיתים יותר מדי קרוב. צריך לדאוג שגם במפגשים עם בעל חיים כה מיוחד ונדיר, שהטבע יימשך כסדרו ולא נפריע לו".

 

לוויתן באילת (צילום: כפיר שמעוני)
(צילום: כפיר שמעוני)

לוויתן כחול באילת (צילום: Marcos Schönholz)
(צילום: Marcos Schönholz)

 

"תחושת מזל אינסופית לפגוש אותו בארץ"

יואב לינדמן, דוקטורנט מהמכון הבין אוניברסיטאי למדעי הים באילת, יצא עם צוות המכון בסירה כדי לאתר את הלוויתן. "יש דיווחים על בעלי חיים נדירים במפרץ אילת, אבל כאן מדובר במקרה נדיר ביותר. עד כה היו שלוש תצפיות של לוויתן גדול סנפיר עד היום באילת ולא היו לוויתנים אחרים במפרץ", הוא אומר.

 

"ראינו אותו מול החוף של מוש בן ארי והוא עלה לנשום בכל פעם במקום אחר. כשאתה רואה אותו ליד סירה באורך של שבעה מטר והוא פי 2 ממנה, זה משמח מאוד. נוכחות הסירות הפריעה לו וניסינו לשמור על מרחק בטוח ממנו. צפיתי בחו"ל בלוויתנים מסירה, אבל כאן זה מרגיש תחושת מזל אינסופית לפגוש אותו בארץ. אין לו כאן כמויות גדולות של פלנקטון שהוא יכול לאכול מהן וראינו אותו ממשיך דרומה עד שעזב כדי לחפש מזון במקום אחר".

 

לוויתן כחול באילת (צילום: Marcos Schönholz)
(צילום: Marcos Schönholz)

 

מיה זילבר, אחראית על הדולפינים בריף הדולפינים מספרת כי עם הגעת הדיווחים על הלוויתן, יצא צוות של הריף כדי לחפש אותו. "זו הפעם הראשונה שאני רואה לוויתן כחול ושמרנו ממנו מרחק. מדובר בלוויתן איטי מאוד".

 

לדברי החוקרת דפנה פינגולד שבחנה את הצילומים, מוסיפה כי הלוויתן רזה מאוד. "בדרך כלל יש שכבת שומן ושריר סביב עמוד השדרה. בתמונות רואים שעמוד השדרה מאוד בולט ומשני צידיו יש התקערות כלפי פנים הגוף. אין את המסה השומנית שהייתי מצפה לראות", היא מציינת. אנשי רשות הטבע והגנים ליוו את הלוויתן שהתקדם מחוץ לגבולות ישראל וצפו בו ממשיך במסעו לכיוון מצרים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Marcos Schönholz
לוויתן כחול באילת
צילום: Marcos Schönholz
מומלצים