שתף קטע נבחר

משכב לידה

תשעה חודשים ועוד אחד, לצורך התאוששות מההיריון והלידה. קבלי את המדריך המלא לחודש העשירי. לגזור ולשמור

ילדת במזל טוב אחרי תשעה ירחי לידה והחל מרגע זה את נכנסת לחודש "העשירי", שנקרא בשפה המקצועית: משכב לידה.

 

על פניו, זהו חודש שבו את אמורה לנסות ולהתאושש פיסית ונפשית מההריון ומהלידה. בפועל, יולדת יקרה, תתכונני לחודש סוער במיוחד, בו ההורמונים שלך ישתוללו, הגזים יפציעו והכאבים יתגברו. כל אלה - לצד ההתמודדות שלך עם הסטטוס החדש: אמא - אם מדובר אצלך בהריון ראשון, או ההתמודדות עם הוספת ילד חדש למשפחה והחזרה לבישולים, הניקיונות והטיפול בילדים האחרים ובבעל.

 

החדשות הטובות הן, שהגוף שלך יחזור בסופו של דבר למצבו הקודם, לפני ההריון. במסגרת החדשות הפחות טובות, את עלולה להרגיש כי חלו אצלך שינויים פיסיים בגוף ו/או גם שינויים נפשיים, בעקבות הלידה. וזאת במיוחד אם מדובר בהריון ראשון שלך.

 

  (צילום: shuttertock)
אילוסטרציה(צילום: shuttertock)

 

חשוב שתדעי: בימים הראשונים שלאחר הלידה, הגוף שלך ינסה להיפטר מעודפי הנוזלים שצברת במשך ההריון - מה שאומר שבפועל, תאלצי לבלות הרבה מאוד בחדר השירותים. אבל אל דאגה: את הימים הראשונים שלאחר הלידה, את תעברי במילא בבית החולים. מדובר בשלושה-ארבעה ימים - אם ילדת בלידה רגילה, או בארבעה-חמישה ימים - אם ילדת בניתוח קיסרי.

 

במקרה של דימום מוגבר בימים אלה, רצוי שתבדקי אצל הגניקולוג שלך, ובכל מקרה, בתום החודש "העשירי" מיום הלידה, מומלץ שתעברי אצלו בדיקה מקיפה.

 

ועוד דבר: במהלך החודש "העשירי", הרחם שלך יתאמץ לחזור לגודלו הטבעי, ויירד ממשקל של 1 ק"ג לכ-100 גרם. את תהליך ההתכווצות של הרחם את תרגישי בעיקר ביומיים הראשונים שלאחר הלידה, כיוון שאז מתרחש השינוי הכי גדול.

 

תהליך ההנקה והמחזור החודשי

בין שבוע-לעשרת הימים ראשונים לאחר הלידה, ייתכן שתרגישי כאב מתמשך באזור הבטן, או בסדרה של התכווצויות, ממש כמו צירים. לעיתים תרגישי בכאבים גם במהלך ההנקה. אולם אל דאגה, קחי אוויר ותנשמי עמוק כי אלה יחלפו להם בהדרגה.

 

ההנקה חשובה וזאת עובדה. מצד אחד, היא מאפשרת לתינוק שלך מעבר הדרגתי מהתלות המוחלטת שלו במזון שהוא קיבל דרך חבל הטבור - לבין ספיגת החומרים בכוחות עצמו, באמצעות מערכת העיכול שלו. מאחר וחלב-האם מכיל את כל חומרי המזון הדרושים לגדילתו של התינוק, הם לא דורשים תהליכי עיכול ממושכים ולכן מסייעים להתפתחות שלו בהדרגה.

מצד שני, התינוק נושא עימו נוגדנים ממערכת החיסון שלך, שמעניקה לו הגנה חיסונית מפני מחלות. וזאת, עד שמערכת החיסון שלו תשלים את תהליך התפתחותה.

 

במידה ואינך מניקה - המחזור החודשי שלך ישוב להופיע בפרק זמן של 6-8 שבועות מיום הלידה. אצל נשים מניקות פרקי הזמן משתנים והם יכולים לנוע בין חודשיים ל-18 חודשים. בהזדמנות זאת, הגיע הזמן לשבור את המיתוס ולגלות לך יולדת יקרה, כי ההנקה אינה מונעת בהכרח כניסה להריון נוסף!

 

באם את נוטלת גלולות לאמצעי מניעה שמתאימות להנקה, ייתכן שלא תקבלי וסת גם במשך כל תקופת ההנקה.

 

בייבי בלוז

מצב הרוח שלך בחודש העשירי על הפנים ואת בוכה מכל שטות כל הזמן? אל תיבהלי. מתברר כי 80% מהנשים היולדות לוקות בתופעה הזאת. מי בשל התגברות ההורמונים, ומי בשל התשישות, תחושת חוסר אונים והקושי להתרגל למצב החדש. שימי לב: אם הדכדוך הזה לא יחלוף מעצמו אחרי מספר שבועות, רוצי להיבדק אצל הרופא, כי אולי לקית בדיכאון שלאחר הלידה. מצב שחוסר טיפול בו עלול ללוות אותך תקופה ארוכה, ואף לחבל חלילה בטיפול ובקשר שלך לתינוק שילדת או אפילו בנישואייך.

 

הטיפול בתינוק

בעודו בבית החולים התינוק שלך יקבל חיסון ראשון נגד צהבת B (דלקת הכבד). לכן מומלץ כי כבר במהלך בחודש העשירי תקבעי תור לאחות בטיפת חלב שבמקום מגורייך. שם גם ימדדו וישקלו את ילדך, ותוכלי לקבל אומדן על קצב ההתפתחות שלו ועל המשך הטיפול בו.

 

ברית מילה - בהנחה שנולד לך בן, קחי בחשבון שאחרי הברית הוא עלול לסבול מתופעות לוואי כמו חום וכאבים, או חלילה מסיבוכים שיכולים לצוץ בעקבות הברית שעבר.

 

גזים - כ-30% מהתינוקות סובלים מגזים החל מגיל שלושה שבועות ועד 3 חודשים. מדובר בבועות אוויר שנתפסות במערכת העיכול וגורמות להם לכאבים ולבכי רב. אם את דוגלת בטיפול לא קונבנציונלי - יש בשוק שיטות טבעיות שונות להקלה על התופעה. במקרים חמורים יותר, יש טיפול תרופתי שייקל ויפתור את הבעיה.

 

חום - עד לגיל 6 שבועות, תינוקות לא אמורים לסבול מחום. כך שאם בחודש העשירי התפתח אצל ילדך חום - גשי מייד לרופא. אגב, מדידת החום בגיל זה נעשית בעזרת מדחום רקטאלי ולא דרך הפה.

 

עור התינוק - בחודשים הראשונים עור התינוק העדין נוטה לסבול מיובש, פצעונים ותפרחות למיניהן. לכן כדאי שתצטיידי מראש בתכשירים מתאימים, כמו: שמן לאמבט, משחה לטוסיק וקרם לחות.

 

מיומנה הקומי של אמא בחודש העשירי:

לפני כחודש נולד אביעד, לאמא ליטל יעקובוביץ-דאי, בת 38, עו"ד במקצועה, ולאבא רועי - קצין במשטרה. אביעד הצטרף למשפחה המורחבת, שכוללת כבר 4 ילדים: תאומים בני 9.5 נועם ועמית, נטע בת 7 ועיליי בן 4.

 

עו
עו"ד ליטל ליבוביץ דראי עם הר הנולד אביעד(צילום: ביתי)

 

אתם מתארים לעצמכם כי מהרגע שליטל נחתה בבית עם אביעד - חופשת לידה, זאת לא הייתה עבורה.

 

"לא ברור לי מי הגאון שקרא לתקופה הזאת: "חופשת לידה", ליטל מחייכת. "חופשה במונחים שלי זה בגד ים בחוף אקזוטי. אביעד שלי נולד בניתוח קיסרי, ואחרי שבוע וחצי חטפתי זיהום ואושפזתי בבית חולים. כשחזרתי הביתה, מנת חלקי היו עייפות מחוסר שינה בשל הטיפול בתינוק, הנקה סביב השעון, שאיבה, הורמונים מטורפים שמסדרים לי קטעי דרמה והתקפי בכי לא ברורים.

לצד אלה, תחושות רעב וצמא גדולים, טחורים - שלא נדע, וטרם דיברתי על הטיפול ביתר הילדים. ומה עם הכביסה? והבישולים? והמחויבות לוועדי ההורים ולביה"ס? ושיעורי הבית? והחוגים?

בשורה התחתונה - בלי עזרת בעלי ובני משפחתי - הייתי קורסת.

 

המלצות

אין חכם כבעל ניסיון. ואלו עצות הזהב של האמא ועו"ד הדין הטרייה ליטל יעקובוביץ'- דראי, לחודש העשירי:

1. תני לתינוק מוצץ מהרגע הראשון.

2. שלבי את ההנקה, עם בקבוק (עם חלב-אם שאוב).

3. הזמיני מלונית לשלושה ימים ותנוחי. תאמי ביקורי אורחים רק משעות הערב.

4. הביאי עוזרת בית לניקיונות ולבישולים.

5. את לא וונדרוומן. אל תהססי לבקש עזרה. פיסית וגם תמיכה נפשית.

6. אל תסבלי, קחי אופטלגין נגד הכאבים.

7. תופעת הבייבי בלוז - תחלוף. אל תדאגי.

8. תסמכי על האינטואיציות שלך, ואל תתני לקולות הרקע לבלבל אותך.

9. צאי מהבית לטייל. האוויר יעשה לך ולתינוק רק טוב.

10. מזל טוב אמא - אל תשכחי גם את אבא, וההיפך!

11. אחרי השנה הראשונה - הכל יהיה קל יותר. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים