שתף קטע נבחר

מבחן השוואתי: סקודה קארוק מול פיז'ו 3008 וקיה ספורטאז'

קיה ספורטאז' ניצח אצלנו בכל מבחן השוואתי בו השתתף בשנים האחרונות. אבל שני מתחרים עדכניים קוראים עליו שוב תיגר, כל אחד מהם עם איכויות שמבטיחות על הנייר לפחות קרב צמוד. האם לעולם חוסן?

 

 

מלבד היותו רב מכר של שוק הרכב בכלל וקטגוריית רכבי הפנאי בפרט, קיה ספורטאז' הוא גם אחד מרשימה מצומצמת של דגמים ששינו את שוק הרכב הישראלי. לא רק בגלל תג-מחיר נמוך ממתחריו כבר בגרסת 1.6 אורבן של הדור הקודם,. אלא גם בזכות היותו הראשון מבין הדגמים העממיים שהציע מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. לא במקרה הוא גם המנצח בכל מבחן השוואתי בו השתתף בשנתיים וחצי האחרונות. אבל התחרות הופכת לקשה מאי פעם, למשל במבחן הזה.


סקודה קארוק קיה ספורטאז' פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ספורטאז' מול יונדאי טוסון וניסאן קשקאי

ספורטאז' מול רנו קדג'אר וסובארו XV

ספורטאז' מול סיאט אטקה ופיז'ו 3008

 

סקודה קארוק שנחת כאן לאחרונה מצויד בתג-מחיר דומה, סוללת מערכות בטיחות מתקדמת ויחידת הנעה מודרנית משמעותית, המעניקים לו לפחות על הנייר סיכוי לא רע להתמודד לפחות כשווה מול שווה עם מלך הקטגוריה. שלישי במבחן הפעם הוא אחד המתחרים היותר מאתגרים של הספורטאז' בשוק הרכב המקומי, פיז'ו 3008 שטיפל לאחרונה בנקודת תורפה עיקרית שמנעה ממנו סיכוי לניצחון בהתמודדות בעבר - מערכות בטיחות אקטיביות.

 

לקחנו את הגרסאות הזולות ביותר בישראל של כל אחד מהמתחרים, לקרב על תואר רכב הפנאי הקומפקטי הטוב מכולם. 

 

קיה ספורטאז' 1.6

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע, תיבת הילוכים: בנזין 1.6 ליטר, 132 כ"ס, אוטומטית שישה הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 12.1 שניות, 170 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 13.7 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית

מחיר: 143 אלף שקל

מבחן בודד

 

פיז'ו 3008 BlueHDi

פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 120 כ"ס, אוטומטית שישה הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.6 שניות, 185 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 23.8 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב, ערנות נהג וזיהוי תמרורים

מחיר: 148 אלף שקל

מבחן בודד

 

סקודה קארוק 1.0 TSI

סקודה קארוק (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-בנזין, 1.0 ליטר, 115 כ"ס, כפולת-מצמד שבעה הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 10.7 שניות, 186 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 19.2 ק"מ לליטר

בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת ערנות נהג

מחיר: 140 אלף שקל

מבחן בודד

 

סקודה קארוק קיה ספורטאז' פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

עיצוב ותאי נוסעים

למרות היותו הוותיק בחבורה, הספורטאז' עדיין מצליח להרשים את הסביבה עם מראה מקורי ומידות גדולות מהשניים האחרים, שכן הוא ארוך ב-3 ס"מ מהפיז'ו וב-10 ס"מ מהסקודה, רחב מהם (ב-1.5 ס"מ) וגבוה יותר (2 ס"מ מה-3008, 4 ס"מ מהקארוק). אבל ה-3008 הוא הנאה מהשלושה עם עיצוב יוצא דופן וחזית אגרסיבית. הקארוק בעל המראה האפרורי כמקובל ביצרנית, פשוט נעלם ליד שניים אלה.

 

גם עיצוב הפנים של הסקודה אפרורי, שלא לומר שחור-קודר. איכות החומרים אמנם טובה בדרך כלל למעט פלסטיק נוקשה ומחוספס בדיפוני הדלתות. אך התפעול פשוט ונוח, המושבים נוחים ובעלי תמיכה סבירה ושטחי חלונות גדולים וקורה A צרה מאפשרים שדה ראיה מצוין. מסך המגע קטן מהשניים האחרים - "6.5 בלבד.

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

גם חלל הפנים וסביבת הנהג בקיה קודרים ושגרתיים וסובלים מאינפלציה של גוון שחור ושטחי חלונות קטנים מדי הפוגעים בעיקר בחווית הנסיעה של הנוסע לצד הנהג שאינו יכול לכוון את גובה המושב. דוושת בלם חניה מעניקה לו תחושה מיושנת לצד האחרים שמצוידים בבלם חשמלי, ולכך מוסיף חלון נהג בלבד עם פתיחה בלחיצה אחת לעומת כל החלונות בצמד האירופאי. מסך המגע ("7) הוא היחיד ללא צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto.

 

הפיז'ו שוב מתבלט לטובה עם תא הנוסעים המרשים והמקורי ביותר, חומרים מגוונים ואיכותיים וגוונים נאים. איכות ההרכבה פחות מרשימה וגם תפעול מערכות הרכב השונות בעזרת סוללת מתגים השולטת בתפריטי מסך המגע ("8) מסורבל ורחוק מלשכנע. לוח המחוונים הדיגיטלי עם מד סל"ד שפועל בכיוון הפוך למד המהירות מטריד את העין. המושבים נוחים ומציעים תמיכה טובה, אך בעלי מידות גדולות עלולים להרגיש בהם לא נוח. ונחזור שוב - ההגה בפיז'ו נמוך מדי, שטוח בחלקו העליון והתחתון שלא לצורך וקוטרו קטן לטעמנו.


 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נוסעי המושב האחורי בספורטאז' נהנים ממרווח הרגליים הטוב ביותר (267 ס"מ בסיס גלגלים) ומאפשרות לכיוון זווית המשען אך מרווח הראש מוגבל. הקארוק, למרות בסיס הגלגלים הקצר במבחן (264 ס"מ) מציע מרווח רגליים קטן רק במעט אך מרווח הראש נדיב יותר. המושב האחורי נעדר משענת יד מתקפלת והנוסע האמצעי יסבול מרצפה שאינה שטוחה. למרות בסיס הגלגלים הגדול מכולם (267.5 ס"מ), ה-3008 דומה לקארוק במרווח הרגליים, אבל עדיף עליו בממד הרוחב.

 

לצמד האירופאי תא מטען גדול יותר (520 ליטר לצרפתי ו-500 לצ'כי) אבל לשניהם גלגל חלופי קטן. לקארוק יש ווי תלייה ותאים שימושיים בעוד ה-3008 מאפשר את קיפול המושב מתא המטען באמצעות צמד ידיות. לספורטאז' נפח קטן מהם (466 ליטר) אבל הוא מכיל גלגל חלופי בגודל מלא.

סקודה קארוק (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור ובטיחות

בהתאם למקובל כיום, השלושה מציעים אבזור בטיחות מתקדם הכולל בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה על נתיב (רק התראה בפיז'ו) והתראת עירנות נהג (לא בקיה). הספורטאז' מצויד בתאורה דינמית בעוד הקארוק כולל גם בקרת שיוט אדפטיבית ושבע כריות אוויר לעומת שש באחרים.

 

הספורטאז' נעדר בקרת שיוט או חיישני חניה (אחוריים בסקודה, אחוריים וקדמיים בפיז'ו) אבל יש לו חלון שמש מיותר. ל-3008 אין בקרת אקלים מפוצלת ימין-שמאל בניגוד לאחרים אך יש פתחי מיזוג מאחור כמו לשניים הנוספים. יש לו גם מראות מתקפלות חשמלית וחלונות אחוריים כהים (כמו באחרים), הוא מצויד במצלמת נסיעה לאחור עם תצוגה עילית, מנופים נוחים מאוד להעברת הילוכים מאחורי הגה (שאין לאחרים), מפתח חכם (אין באחרים). והחישוקים שלו גדולים יותר ("18 לעומת "16 בסקודה והקיה).

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידות הנעה וביצועים

הספק מנוע הספורטאז' (1.6 ליטר בנזין 132 כ"ס) הוא הגבוה ביותר, אבל נתון המומנט הצנוע (16.4 קג"מ) בסל"ד גבוה מייצר רצועת כוח צרה המחייבת את התיבה - נטולת מצב S ולכן מחייבת שימוש ידני - לעבוד במרץ ולהוריד הילוכים גם בכביש מישורי על-מנת לשמור על קצב נסיעה רצוי. בכביש הררי או עם חמישה נוסעים תורגש נחיתות הכוח הרבה יותר. שלא במקרה, במבחני התאוצה הוא סיים אחרון.

 

ל-3008 מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר (120 כ"ס) עם תאוצות הביניים הטובות מכולם תודות לזמינות כוח טובה משמעותית עם 30.6 קג"מ (כמעט כפליים מהקיה, כ-50% יותר ממנוע הסקודה). רעש מנוע נוכח אמנם במהירות נמוכה ותחילת נסיעה, אך הוא מבודד היטב בשיוט - גם מכיוון שהמנוע מסתובב בסל"ד נמוך מהשניים האחרים.


פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

לקארוק המנוע הקטן ביותר (1.0 ליטר טורבו-בנזין 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ) אבל תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד מעניקה לו את המקום הראשון בזינוק מהמקום והשני בתאוצות הביניים בפער צנוע מהפיז'ו. למרות תצורת שלושה צילינדרים, המנוע שקט בדרך כלל והגרגור המטריד האופייני למנועים כאלה נשמע רק תחת עומס. תיבת ההילוכים פחות חלקה ונעימה מהתיבות האוטומטיות הרגילות (6 הילוכים) של המתחרים.

 

בהתאם ליחידת המנוע הוותיקה והפחות מודרנית בחבורה, הספורטאז' צבר רק 9.5 ק"מ לליטר בנזין בממוצע המבחן. באותם תנאים גמאה הקארוק 11.5 ק"מ לכל ליטר בנזין ואילו ה-3008 הסתפק בליטר סולר לכל 13.5 ק"מ.


סקודה קארוק (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נוחות והתנהגות

לקארוק כיול מיתלים רך המקנה לו נוחות נסיעה טובה במהירות נמוכה, אך הוא מתקשה יותר לשמור על ריסון במהירות גבוהה וברצף של שיבושים. תוצאת כיול זה היא יכולת דינמית נמוכה יותר, עם זוויות גלגול מוגזמות שאינן נעזרות בהגה חסר תחושה בעל שטח מת גדול מדי במרכז.

 

נוחות הנסיעה ב-3008 טובה יותר, עם יתרון בעיקר במהירות גבוהה. צמיגים רחבים (מדי) ונמוכי חתך (שלא לצורך) על חישוקים גדולים (עבור הפוזה), מקשים עליו לבודד שיבושים עירוניים ואפילו מייצרים רעש מיותר בשיוט. אך היכולת הדינמית שלו היא הגבוהה ביותר עם אחיזה טובה ונכונות מרשימה לשינויי כיוון, הנעזרת בהגה חד, מדויק יחסית ובעל משקל נכון.

גם נוחות הנסיעה בספורטאז' טובה יחסית, עם ספיגת שיבושים קטנים טובה בזכות צמיגים בחתך גבוה ומתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי, לעומת קורת מתח באחרים), אבל הוא פחות מרוסן מה-3008 במהירות גבוהה ובשיוט חודרים לתא רעשי רוח מיותרים. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, לא יותר מכך.

סקודה קארוק קיה ספורטאז' פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

קיה ספורטאז' הנוכחי סופג לראשונה בחייו הפסד, ולא בנקודות אלא בנוקאאוט. הוא מציע אמנם תא נוסעים מרווח ויתרון מסוים באבזור ספציפי, אבל מעבר לכך הוא נאלץ להכנע ללא תנאי. עם יחידת הנעה מיושנת, תיבה בסיסית בלבד וצמאון לדלק. גם נקודת החוזק העיקרית שלו במשך השנים, מערכות בטיחות מתקדמות, נעלמה שכן המתחרים סגרו את הפער.

 

על הראשון התחרו שני האחרים באופן צמוד, כל אחד עם יתרונותיו שלו. הקארוק עם ביצועים טובים ונוחות נסיעה משובחת במהירות עירונית, תג-מחיר נמוך יותר ומערכות בטיחות עדיפות במעט על הפיז'ו, אבל הוא מסיים רק שני שכן הוא מפסיד יותר מדי נקודות על התנהגות מגושמת, מראה משעמם, תא נוסעים קודר ומנוע צנוע נפח שמתקשה לשמור על נינוחות תחת עומס.

 

ה-3008 הוא מנצח המבחן. למרות שיש מי שיסרב להכיר במנוע הדיזל (המרשים) שלו, ולא כל אחד ירגיש בנוח עם הנדסת האנוש שאינה מהטובות, הוא מנצח בכל פרמטר אחר. הוא נראה טוב מכולם מבחוץ, מצויד בתא נוסעים עדיף ובפער ניכר, בעל איכויות נסיעה גבוהות והוא חסכוני באופן משמעותי אפילו מהסקודה. כעת, עם מערכות הבטיחות המתקדמות שנוספו לו ולמרות תג-מחיר גבוה במעט, הוא הרכישה הטובה ביותר בקטגוריה.

סקודה קארוק קיה ספורטאז' פיז'ו 3008 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

 


פורסם לראשונה 02/06/2018 22:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
סקודה קארוק קיה ספורטאז' פיז'ו 3008
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים