שתף קטע נבחר

השמנת ילדים בישראל: האם ניתן למנוע את המגפה?

העולם הופך לבריא יותר? לא אם תסתכלו על הילדים שלכם. בשנים האחרונות מגפת ההשמנה צוברת תאוצה בקרב הדור הצעיר. למה זה מסוכן וכיצד ניתן להימנע?

העלייה במודעות לאורח חיים בריא בעולם בהחלט הביאה למגמה חיובית, אך מסתבר שדווקא על דור העתיד שלנו היא פוסחת. שכיחות ההשמנה בקרב ילדים בישראל היא מהגבוהות בעולם המערבי. תזונה לקויה וירידה ניכרת בפעילות גופנית הם הגורמים העיקריים לתופעה, המביאה לראשונה מזה 50 שנה לירידה בתוחלת החיים.

 

קיראו עוד:

לראשונה בישראל: השמנה הוכרזה כמחלה

ארגון הבריאות העולמי: השמנה גורמת ל-13 סוגי סרטן

מחקר חדש: השמנה בנשים קשישות זה דווקא בריא

 

רק לאחרונה פורסם סקר מצב הבריאות והתזונה הלאומי השני, המדווח כי שליש מילדי ישראל בגיל חטיבת הביניים סובלים מעודף משקל והשמנה. חשוב לזכור שאחוז גבוה מהילדים השמנים שלא יטופלו יהפכו בבבגרותם למבוגרים שמנים.

 

העלייה החדה בהשמנה בקרב ילדים ונערים הביאה להופעה של מחלות רפואיות שבעבר היו נחלתם הבלעדית של האוכלוסייה הבוגרת כמו סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה ועוד.

 

בנוסף, הילד השמן סובל לא רק מההשלכות הרפואיות של ההשמנה, אך גם מקשיים חברתיים ופסיכולוגיים. קיומן של תחושות אלו, יחד עם הקשיים הפיזיולוגיים כמו בעיות אורתופדיות, מקשים על הילדים לשנות את הרגלי החיים שלהם, לעסוק בספורט ואף ליהנות מכך.

 

מה הפתרון? הטיפול בהשמנה בילדים הוא מורכב ודורש שילוב של מגוון מרכיבים רפואיים (פעילות גופנית ותזונה נכונה), פיזיולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים ותרבותיים, כאשר כל אחד מהם חיוני להצלחה כמכלול.

 

 

בעיות בריאותיות וחברתיות כאחד. השמנה בקרב ילדים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בעיות בריאותיות וחברתיות כאחד. השמנה בקרב ילדים(צילום: shutterstock)

 

הכלים הנכונים להרזיה בגילאי הילדות

תוכנית במרכז הספורט הרפואי לילדים ונוער "מאיר" חקרה היבטים שונים של השמנת ילדים בגילאי 5-18. במחקר אחד שבדק את סיבות הפנייה למרכז התברר כי הסיבה המובילה להפניית ילדים על ידי הוריהם היא דאגה למצבם הרפואי. לעומת זאת, אצל הילדים ובני הנוער המשתתפים, נמצא כי החשש מפגיעה בריאותית הוא שולי והם מגיעים לתוכנית דווקא מסיבות חברתיות.

 

אחד הממצאים המעניינים הוא העובדה שככל שמספר הנסיונות לטיפול בעודף המשקל טרם ההגעה לתוכנית גדול, כך מידת ההצלחה בתוכנית יורדת. מכאן יש להניח שאם הילד מביע רצון לטיפול בעודף המשקל, על מנת להגדיל את סיכוייו להצליח, מומלץ להפנותו לתוכנית רב תחומית, הכוללת את כלל מרכיבי הטיפול (פעילות גופנית, תזונה וסיוע התנהגותי).

 

השיפור בכושר הגופני חשוב כשלעצמו גם ללא קשר למשקל, בשל ההשפעה הגופנית מחד אבל גם מבחינה פסיכולוגית וחברתית מאידך. מבחינה בריאותית, וכמענה לדאגתם של ההורים, תוכניות כוללות ומסודרות לירידה במשקל משפרות גם את פרופיל השומנים של הילדים ומפחיתות משמעותית את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם הנלווים להשמנה.

 

ניתן לסכם ולומר שעל מנת לטפל בהשמנה בגיל הילדות, יש להביא לשינוי בהרגלי החיים בכל הקשור לתזונה נכונה ופעילות גופנית, ולאו דווקא לדאוג לירידה במשקל לטווח קצר. אלו ישפיעו על חיי הילד ומשפחתו ויעלו אותם על הדרך הנכונה לעתיד בריא יותר.

 

 

פרופ' נמט הוא מנהל מרכז הספורט לילדים ונוער במרכז הרפואי מאיר, ויציג את ממצאיו במסגרת הקונגרס הבינלאומי למדעי הספורט של המכללה האקדמית בוינגייט, שיתקיים בין 10-7 ביוני

 

 

בגיל 10 חודשים - לואיס מנואל הוא כנראה התינוק השמן בעולם:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מגפה חדשה בישראל: השמנת ילדים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים