שתף קטע נבחר

בעקבות המחקר על סרטן השד: למי מתאימה הבדיקה - ואיך היא מתבצעת?

אמש פורסמו ממצאי המחקר החדש שמצא כי שיעור ניכר מחולות סרטן השד בישראל ככל הנראה לא תזדקקנה לכימותרפיה בזכות בדיקה גנטית חדשה. מי זכאית לבדיקה, איך היא מתבצעת, ומי לא תצטרך עוד כימותרפיה? כל התשובות

כנס הסרטן החשוב בעולם, ASCO, המתקיים השבוע בשיקגו, היכה גלים אתמול עם פרסום תוצאות המחקר החדש, שמצא כי חלק מחולות סרטן השד לא יזדקקו לכימותרפיה. בעקבות הממצאים, הנה התשובות לשאלות שחשובות לכל חולה בסרטן השד.

  

מיהן הנשים שנבדקו במחקר החדש?

המחקר כלל 10,273 חולות סרטן שד ממוקם שלא התפשט לבלוטות הלימפה הסמוכות. מדובר בבלוטות הנמצאות בכל הגוף ומשתתפות במערכת החיסון. בלוטות הלימפה הן לרוב התחנה הראשונה שאליה מתפשט גידול סרטני ומשם ממשיך הגידול להתפשט לשאר הגוף.

 

כאשר בלוטות לימפה סמוך לגידול "נקיות" מגידול, מדובר בסרטן ממוקד, שטרם שלח גרורות לגוף. הנשים שנכללו במחקר, גם עברו ניתוח להסרת הגידול.

 

הגידול בגופן היה כזה שהגיב לטיפול הורמונלי, ונחשב לפחות אלים, מכיוון שהוא לא נשא מוטציה בשם HER2 המעידה כי גידול סרטן השד הוא אגרסיבי מאוד.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

מה בדקו החוקרים?

הנשים במחקר עברו בדיקה גנטית המכונה "אונקוטייפ DX", אחת מכמה בדיקות גנטיות לאיפיון גידולים סרטניים הנמצאת בשוק. הבדיקה הזו בוחנת 21 גנים הנמצאים בגידול, וקובעת מה מידת האגרסיביות של הגידול הסרטני, כלומר מה הסיכוי שמדובר בגידול אלים שנוטה לחזור ולהתפשט בגוף בתוך כ-10 שנים מהסרתו בניתוח מהגוף.

 

מה מצא המחקר?

הממצאים הראו שאצל כ-70% מהנשים שנבדקו במחקר, שהוגדרו כחולות סרטן שד בסיכון ממוצע, לא היה צורך בטיפול כימותרפי. בעוד שאצל נשים שרמת האלימות של הגידול שלהן הייתה גבוהה על פי הבדיקה הגנטית – היה צורך בטיפול הורמונלי ובכימותרפיה.

 

מה החידוש בממצאי המחקר?

בשנים האחרונות היה כבר ידוע שגידול סרטן שד ברמת סיכון נמוכה, כלומר כזה שאינו נוטה לחזור ולהתפרץ, אינו מצריך כימותרפיה ולאחר ניתוח ההסרה הנשים מבריאות. כעת התגלה שגם נשים ברמת סיכון ממוצעת – אינן זקוקות בשליש מהמקרים לכימותרפיה לאחר הסרת הגידול.

 

כימותרפיה. (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כימותרפיה.(צילום: shutterstock)

 

מהי הבשורה הגדולה?

טיפולי כימותרפיה הם עול כבד מאוד עבור כל חולה סרטן. מדובר בטיפולים אגרסיביים, הכוללים תופעות לוואי חמורות ובהן תשישות, בחילות והקאות ונשירת שיער. בשנים האחרונות אמנם חלה הקלה ניכרת בטיפולים כיוון שהחולים כבר אינם נדרשים במרבית המקרים להתאשפז לצורך הכימותרפיה בבית החולים. במקום זאת, הם מגיעים למרפאה, מקבלים עירוי של הטיפול הכימותרפי, נותרים להשגחה ומשתחררים לביתם.

 

תרופות חדישות המונעות בחילות והקאות, כמו גם קסדת קירור המפחיתה בחלק מהמקרים את נשירת השיער, הביאו להקלה משמעותית עבור החולים, אולם עדיין מדובר בטיפול קשה, הכולל תופעות לוואי קשות וגם סיבוכים.

 

מהי הבדיקה הגנטית שמצליחה לפטור את הנשים מכימותרפיה?

בדיקת ה"אונקוטייפ" של חברת "טבע", משמשת בעשור האחרון כלי נוסף המסייע לרופאים להכריע לגבי הצורך בטיפול כימותרפי. הבדיקה המתבצעת על גידול סרטני שהוצא מהגוף, בוחנת ביטוי של 21 גנים ברקמת הנגע הסרטני שהוצא בניתוח או בביופסיה.

 

הבדיקה מתאימה לביצוע אצל מטופלות שזיהו את המחלה בשלב מוקדם, שהגידול אצלן אינו מסוג Her2 (סוג גידול אלים) ושמגיב לטיפול הורמונלי. תוצאות הבדיקה ניתנות בסולם הקרוי "מדד הישנות המחלה" המסווג את הנבדקות לשלוש קבוצות סיכון:

נמוך מ-18 מעיד על סיכון נמוך להישנות המחלה

מדד בין 18 ל-30 מעיד על סיכון בינוני להישנות המחלה

גבוה מ-30 מעיד על סיכון גבוה להישנות המחלה. ככל שהמדד נמוך יותר – כך הסיכון לחזרת הגידול הסרטני נמוך יותר.

 

איך אני יכולה לעבור את הבדיקה?

הרופא האונקולוג שבדק אותך, מחליט אם את נמצאת בסיווג המתאים לבדיקה. אם כן, מועבר הגידול באופן אוטומטי לבדיקת ה"אונקוטייפ" ועל פי תוצאותיו, מחליט הרופא על המשך הטיפול והצורך בטיפול כימותרפי.

 

האם הבדיקה נמצאת גם בישראל?

בהחלט, בדיקת האונקוטייפ משמשת את הרופאים כאן מזה כ-10 שנים, והיא מתבצעת כאמור על כל חולת סרטן שד הנכללת בקריטריונים של הבדיקה.

 

כמה נשים בישראל לא יצטרכו מעכשיו כימותרפיה?

מתוך כ-4,000 מאובחנות סרטן שד חדשות בכל שנה, מעריכים החוקרים שכאלף נשים לא יזדקקו מעתה לטיפול האגרסיבי.

 

ייעוץ מקצועי: פרופ' תמר ספרא, מנהלת השירות הגינקו - אונקולוגי בביה"ח איכילוב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיפול בסרטן השד
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים