שתף קטע נבחר

מארבע מעלות ועד ל-245 מיליון נטיעות: עצים במספרים

בן כמה העץ הכי עתיק בעולם ועד איזה גיל הוא אמור לחיות, כמה עצים מתכלים בשריפות בישראל מדי שנה ומה עושים כדי למנוע זאת וכמה אוויר מזוהם מנקה עץ אחד בשנה? כל הדברים שלא ידעתם שעצים מסוגלים לעשות

בשיתוף קרן קימת לישראל

 

 

אנחנו קמים בבוקר, מביטים מבעד לחלון ורואים עצים צומחים, פה ושם ישנה פריחה צבעונית, ניחוחות של אדמה וקולות של רשרוש עלים. זה נראה לנו טריוויאלי שיש סביבנו טבע, אנחנו רגילים אליו, בין אם אנחנו חיים בעיר ובין אם בכפר. אבל לעצים יש תפקיד מאוד חשוב בטבע ובשמירה על הסביבה, הנה עוד כמה מספרים שמוכיחים שעצים הם לא רק ליופי וצל:

 

4

ארבע מעלות הן ההפרש בין רחוב חסר עצים ומלא שמש קיצית, לבין כזה עם שדרת עצים. כן, העץ לא רק מספק צל, הוא גם זה שיסייע להורדת הטמפרטורה בסביבתו בקיץ עד 4 מעלות שלמות. נראה לכם מעט מדי? חכו לאוגוסט ותראו שאתם תודו לעץ שמעליכם. 

 

20,000

לכל דבר יש מחיר, לא? מסתבר שגם לעץ. ועוד איזה מחיר. עץ בוגר שקוטרו כחצי מטר, נאמד בכ-20,000 שקלים. רגע לפני שעולה לכם מחשבה מכוערת בראש, דעו לכם שלעקור עץ זו עבירה פלילית. גם אם הוא נמצא בחצר הבית שלכם, כדי לכרות אותו אתם זקוקים לרישיון מיוחד מפקיד היערות האזורי.

  

100,000

100,000 מ''ק אוויר מזוהם מדי שנה מנקה עץ אחד בלבד! הוא גם מייצר כ-700 ק''ג חמצן וקולט 20 טון פחמן דו חמצני. למעשה, חלק מהאוויר שאנחנו נושמים מיוצר על ידי צמחים. ללא עצים וצמחים לא היינו יכולים לנשום. אז בעצם, זה כבר לא מוגזם לומר שעצים הם החיים!  

 

245,000,000

ובמילים: 245 מיליון. זהו מספר העצים שנטעה קק"ל בארץ ישראל במשך 116 שנות פעילותה. 

 

4800

עצים חיים לנצח. ממש ככה, עץ בריא יכול לחיות לעד. העץ העתיק ביותר בעולם נמצא בקליפורניה, והוא בן יותר מ-4800 שנים. לבריאות! אגב, מערכת שורשים של עצים "זקנים" עשויה להוות גורם ממתן ממש, ברעידות אדמה. 

 

1000

בחודשי הקיץ החמים, עצי התמר שנטועים במועצה אזורית מגילות ים המלח מקבלים כל אחד קוב מים ליום. זאת אומרת שכל עץ מקבל לא פחות מ-1000 ליטרים שלמים של מים. את מטעי התמרים משקים במי קולחין, מי שפכים שטוהרו על מנת לחסוך במי השתייה השפירים ובשביל למחזר כמובן, מה שמביא לחסכון כלכלי רב.

  

230

בישראל ישנם שלושה אקוויפרים טבעיים המספקים מים לתושביה: הכינרת, אקוויפר ההר ואקוויפר החוף. קק"ל בנתה כ-240 מאגרים ברחבי הארץ, מהגליל עד הנגב. חלק מהמאגרים האלה קולטים מי שיטפונות ואחרים קולטים את מי השפכים המטוהרים ומשיבים אותם לשימוש חקלאי. המאגרים הללו מספקים כשליש מהמים לחקלאות בישראל.

 

600

קשה להאמין וגם די מצער, אבל מדי שנה בשנה פורצות בישראל כ-600 שריפות יער. על רוב השריפות הציבור אינו שומע, משום שמערך כיבוי מיוחד מתגבר עליהן עוד בטרם נגרמים נזקים של ממש. המערך כולל, בין השאר, מגדלי תצפית המאוישים בקיץ בצופי אש שמתריעים מיד על כל עמוד עשן הנראה ביער. יחד עם זאת, חרף כל המאמצים, שריפות מכלות כ-8,000 דונם יער בשנה בממוצע, כלומר, כ-50,000 עצים.

  

38,000

38,000 דונם, זה שטחו של יער יתיר, יער נטע האדם הגדול בישראל. כמה מפתיע שדווקא היער הגדול בישראל ניטע באזור ספר המדבר, אזור שקשה לגדל בו יער. ולא רק זה- יער יתיר מביא עמו בשורה נוספת: בבדיקות ניטור שנעשו ביער, נתגלה שהיער המדברי מקבע גזי חממה בשיעור דומה ליער ממוצע באירופה. בעולם קיימים מרחבים עצומים שאקלימם דומה לזה של יער יתיר. ייעור מדברי באזורים אלה, עשוי להפחית בצורה ניכרת את ההתחממות הגלובלית.

 

בשיתוף קרן קימת לישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
245 מיליון עצים נטעה קק"ל במהלך 116 שנות פעילותה
מומלצים