שתף קטע נבחר

ייצוגית נגד רשות המסים: גבייה לא חוקית מבעלי סירות ויאכטות

אזרח פיני הנשוי לישראלית מחה על המדיניות למסות כלי שיט שעוגנים בישראל. הוא הגיש בקשה להחזר מיליוני שקלים שנגבו לטענתו שלא כדין

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה לאחרונה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בשם בעלי כלי שיט, בתי ספר לשיט ו"סקיפרים" (בעלי רישיון שיט), שטוענים כי נגבו מהם מסי קנייה וייבוא בניגוד לדין.

 

לאורך חופיה של מדינת ישראל יש כמה נמלים ומעגנים לכלי שיט ישראלים וזרים. נמל עכו, מרינה הרצליה, נמלי תל אביב, טבריה, אשדוד, אילת – כל אלה משמשים "מקומות חניה" לכלי שיט שנשארים בהם תקופות שונות. את העתירה נגד רשות המסים, משרד התעשייה ומשרד האוצר הגישה עו"ד ורד כהן בשם אזרח פיני הנשוי לישראלית, שהיאכטה שלו עוגנת במרינה בהרצליה מ-2010.

 

בעתירה נטען שעד לאחרונה המבקש לא נדרש לשלם מסי ייבוא וקנייה על היאכטה, אך לפני זמן מה הוא קיבל הודעה מהמכס שבה נמסר לו שהיא מעוכבת ונמצאת לפני עיקול בשל חובות מסי קנייה וייבוא. לדבריו, לפני כשנה, בהיותו בפינלנד, הוא שילם את המסים הנדרשים – 44,202 שקל עבור מס קנייה רטרואקטיבי ועוד 57,610 שקל עבור מס ייבוא – מתוך חשש שמא יחזור לארץ ולא ימצא את היאכטה שלו.

 

הטענה המרכזית בבקשה הייתה שבארבע השנים האחרונות רשות גבתה המסים מבעלי כלי שיט סכומי עתק באמצעות מסי ייבוא וקנייה, תוך שהיא פועלת במעין "שיטת מצליח". מדובר לדבריו במדיניות חדשה בנושא, שאינה מעוגנת בחוק או בצו, ומנוגדת לתקנות. בנוסף הוא העלה גם טענות התיישנות וגבייה רטרואקטיבית.

 

המבקש ובאת כוחו ביקשו פיצוי והשבה עבור התשלומים שנגבו בגין המסים על כלי שיט העוגנים בישראל, בין אם מדובר בישראליים או זרים. בהתחשב בסכומי המס ובמספר כלי השיט בישראל, צוין, סביר שההחזרים יגיעו למיליוני שקלים.

 

בית המשפט התבקש לקבוע שרשות המסים חייבה את העותר במסים שלא כדין, גבתה ממנו ומשאר בעלי כלי השיט כספים בחוסר תום לב ובניגוד לכללי המשפט המנהלי, באופן שרירותי וללא בסיס חוקי ברור.

 

כמו כן ביקש העותר לפסוק כי כלי השיט הוא בגדר טובין פטורים ממס בהתאם לחוק מס ערך מוסף, וכן על פי אמנות בינלאומיות שישראל צד להן מ-1958 ו-1982 ("אמנת הים הפתוח"). בנוסף הוא ביקש לקבוע שלפי חוק המע"מ כלי שיט הוא "טובין שיובאו שלא לצמיתות" – כיוון שהוא יכול להרים עוגן ולשוט ממקום למקום – ולכן הוא פטור ממס ייבוא.

 

על פי המבקש, גם את המדיניות החדשה של רשות המסים תאושר, הרי שעליה לחול מכאן ולהבא, ולא רטרואקטיבית בשום אופן.

 

עו"ד כהן הגישה תביעה ייצוגית נוספת בעניין, ולאחרונה ביקשה לאחד את בקשה זו עם תביעתה הנוספת, הממתינה להחלטתו של השופט אביגדור דורות. מרשות המסים נמסר כי תמסור את עמדתה בעניין לבית המשפט.

 

  • לקריאת הבקשה המלאה – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המבקש: עו"ד ורד כהן
  • ב"כ המשיבים: עו"ד חוי טוקר ו/או אח', פרקליטות מחוז ירושלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים