שתף קטע נבחר

הצעירה שעוכבה ברכבת בגלל "לבוש חושפני": "רוצה התנצלות אישית"

עדי קליינר-טוביאס (18) עדיין לא רגועה. ההתנצלות הפומבית של הרכבת לחוויה הקשה שפקדה אותה לא מספקת אותה: "חייבים לקחת דברים לידיים ולדבר", אמרה הצעירה בריאיון לאולפן ynet. בהיעדר חוק מפורש לקוד לבוש, מסתמכות חברות התחבורה הציבורית על תקנה משנת 1961

 

 

עדי קליינר-טוביאס (18), תושבת כפר ורדים שעוכבה ביום שישי ברכבת ישראל בדרכה למצעד הגאווה בתל אביב בגלל טענה ל"לבוש חושפני", סיפרה היום (א') כי היא לא מסתפקת בתגובה הפומבית של הנהלת הרכבת. אחרי שברכבת התנצלו על התקרית וציינו כי "מדובר בשיקול דעת מוטעה של צוות האבטחה בתחנה", אמרה קליינר-טוביאס בריאיון לאולפן ynet כי "אף אחד לא ניסה ליצור איתי קשר, הייתי רוצה לקבל גם התנצלות אישית, אני מרגישה שמנסים לחפף את זה".

 

הצעירה הגיעה לתחנת הרכבת בנהריה עם שלושה חברים. היא לבשה ג'ינס קצר וחולצה שנסגרת בשני קשרים מקדימה ומאחור. אחד המאבטחים במקום ביקש מקליינר-טוביאס להתלבש באופן "פחות חושפני", ורק בהמשך התאפשר לה לעלות על הרכבת בדרכה לתל אביב. הצעירה כתבה פוסט זועם על ההתרחשויות בתחנת הרכבת וציינה בין היתר: "זה מאוד משפיל, מעליב ואפילו מחפיץ אותי. לא חשבתי שדבר כזה יקרה לי ברכבת ועוד ביום של המצעד".

 

פוסט פייסבוק מצעד הגאווה 2018 ()
עדי קליינר-טוביאס והתלבושת שכמעט מנעה ממנה נסיעה ברכבת

הפוסט שפרסמה הצעירה זכה לתגובות רבות ושיתופים רבים. "הייתי בהלם כשהמאבטח פנה אליי", סיפרה היום קליינר-טוביאס. "לא הצלחתי לדבר כמה שניות, ואז כעסתי. לא האמנתי שזה קורה לי. המאבטח אמר לי 'את לא יכולה להיכנס ככה חשופה, יש לך חולצה להחליף?'. התיישבתי על הרציף, אמרתי לידידה שלי 'אני עצבנית, ורוצה שתתפסי את זה בתמונה', ו-10 דקות אחרי זה כבר פרסמתי את הפוסט".

 

על השאלה האם היא מכירה מקרים נוספים שבהם נוסעים לא הורשו לעלות לרכבת בגלל לבושם, השיבה קליינר-טוביאס: "מקרה כזה עוד לא שמעתי, אבל יש המון מקרים של דיבור לא יפה לנשים בעיקר על הלבוש שלהן. יש זלזול, שופטים אותך לפי הלבוש ולא לפי המוח. זה קורה אצל הרבה אנשים. אני הולכת ברחוב וקורה גם לי שאומרים לי ש'יום אחד יהיה לך שכל, אז תדעי איך להתלבש'. זה משהו שחוזר על עצמו ופה זה הגיע לשיא".

 

"אני מרגישה ממש בסרט"

בנוגע לדרישתה מהנהלת הרכבת להתנצל בפניה באופן אישי הוסיפה הצעירה כי "צריך לנקוט אמצעים גדולים יותר. צריך בהחלט להעלות מודעות פה לנושא. אני לא מבינה איך המאבטח הגיע למצב שהוא מעז להעיר לי על הלבוש שלי. יש הטוענים שבעצם הוא חשב שהייתי בבגד ים בגלל הגב החשוף, אבל הסתובבתי אליו והוא המשיך. הוא ראה שזו חולצה והמשיך. אז יש פה בעיה שאי אפשר לפתור אותה כל כך בקלות. אנחנו חייבים לקחת את הדברים לידיים, לקום, לכעוס, לדבר".

 

-ומה את מרגישה יומיים אחרי?

"אני מרגישה שאני ממש בסרט. אני מעריכה את כל אלה ששלחו לי הודעות של תמיכה. כמובן שתמיד יהיו אנשים שיתנגדו, אבל בשביל זה אנחנו פה – להשמיע קול ולנסות לשכנע ולהסביר בצורה בוגרת למה זה לא בסדר ומה אפשר לעשות עם זה".

 

אין התייחסות מפורשת בחוק

ברקע הדברים יצוין כי החוק אינו מתייחס במפורש לצורת הלבוש של הנוסעים בתחבורה הציבורית. ברכבת ישראל ציינו בנוגע לנושא כי רכבת היא מקום ציבורי בדומה למטוס, אולם קולנוע, קופת חולים וכד'. אנו סומכים על שיקול הדעת של לקוחותינו בדבר ההופעה במקום ציבורי וכך גם בעת נסיעה ברכבת. כדי שנוכל להעניק שירות טוב ונסיעה נעימה לכלל לקוחותינו אנו מבקשים מלקוחותינו להימנע ממספר דברים, לדוגמה, הימנעות מנסיעה עם רגליים יחפות, ללא חולצה וללא בגדי ים".

 

בחברות האוטובוסים "אגד" ו"דן" הפנו אותנו לתקנה 461 בתקנות התעבורה שפורסמו ב... 1961. בתקנה נכתב כי "לא ירשו הנהג והכרטיסן להיכנס לאוטובוס לכל אדם שלבושו עשוי לזהם או להשחית את בגדי הנוסעים האחרים או את ריפודי האוטובוס ובפרט כשבגדיו מלוכלכים בצבעים, בשמנים או בפיח; שאין לבוש לגופו; שהוא במצב של שכרות; שהוא מעשן סיגריה, סיגר או מקטרת דלוקים; שהוא נועל לרגליו מתקן המשמש להחלקה או לגלישה".

 

דובר חברת "אגד" ציין כי "'אגד' אינה יכולה להחמיר בעניין זה מעבר להוראות הדין והנחיות משרד התחבורה. לכן הפתרון מונח לפתחו של משרד התחבורה". בחברת "דן" אמרו כי "אנו ב'דן' יודעים לכבד כל אדם, כל סגנון לבוש, כל תרבות, כל טעם סובייקטיבי, בהתניה אחת הנובעת מתקנות התעבורה המחייבות אותנו".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במשרד התחבורה לא קיימות תקנות העוסקות בקוד לבוש באוטובוסים או ברכבות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים