שתף קטע נבחר

1 מכל 5 נשים שהחלימו מסרטן שד – בסיכון גבוה לסוכרת

חוקרים מאוניברסיטת חיפה מצאו כי כחמישית מהנשים שעברו טיפול הורמונלי לאחר סרטן שד, למניעת חזרת המחלה, עלולות לסבול ממחלת הסוכרת בהמשך חייהן. החוקרים: "הטיפולים מצילים חיים, אך הרופאים והמטופלים צריכים להיות על המשמר"

סרטן השד הוא השכיח ביותר בנשים, אך בעוד הטיפולים ההורמונליים מצליחים להכחיד את המחלה ולמנוע את הישנותה, עכשיו מתברר כי מצטרף לה סיכון חדש: חוקרים מאוניברסיטת חיפה מצאו כי אחת מכל חמש נשים שהחלימו מגידולים בשד ועברו טיפול הורמונלי לאורך זמן למניעת חזרת המחלה, עלולה לסבול מסוכרת בהמשך החיים.  

 

על פי ההערכות, אחת מכל שמונה נשים בישראל סובלת מסרטן השד. אחוזי ההחלמה מהמחלה גבוהים הודות לשיעורי הגילוי המוקדם הגבוהים ולשיפור המתמיד באמצעי הטיפול. אולם בטווח הארוך מחלימות רבות מסרטן השד מתמודדות עם מחלות כרוניות נוספות הנובעות מהטיפול במחלה. אחת מהמחלות הללו היא סוכרת - שהפכה בשנים האחרונות למגפה של העולם המערבי.

 

אחת מחמש מהמחלימות - חלו בסוכרת. סרטן השד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אחת מחמש מהמחלימות - חלו בסוכרת. סרטן השד(צילום: shutterstock)

במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת היוקרתי Journal of Clinical Oncology, ביקשו החוקרות - הדוקטורנטית רולא חמוד מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, ד"ר חאתם חמוד ואיליה מרחסין מקופת חולים לאומית ופרופ' ליטל קינן-בוקר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, לבדוק את הקשר בין טיפול הורמונלי שניתן לנשים שהחלימו מסרטן השד לבין הסיכון המצטבר שלהן לחלות בסוכרת מסוג 2.

 

המחקר נערך בקרב 2,246 נשים, מבוטחות של קופת חולים לאומית, שאובחנו עם סרטן שד חודרני שאינו גרורתי בין השנים 2002 ל-2012. חלק מהנבדקות גם נטלו תרופות הורמונליות במסגרת הטיפול ארוך הטווח בסרטן השד.

 

במחקר זוהו 259 מקרי סוכרת מתוך 2,246 הנשים שהיו במעקב. ממצאי המעקב, שנמשך בין 3 ל-13 שנים, הראו שהסיכון לסוכרת אצל הנבדקות עמד על 21%, כלומר - אחת לחמש נשים שטופלו בתכשירים הורמונליים לאחר שהחלימו מסרטן השד, חלתה במחלת הסוכרת. גיל התחלואה הממוצע היה 55.5 שנים, והמועד הממוצע לתחלואה בסוכרת היה שש שנים לאחר האבחנה.

 

עוד נמצא במחקר, כי בהשוואה לחולות סרטן השד שלא טופלו בתרופות הורמונליות, חולות שטופלו בתכשיר הורמונלי מסוג טמוקסיפן היו בעלות סיכוי גבוה פי 2.3 לחלות בסוכרת, ומי שטופלו בתכשיר הורמונלי מסוג נוגדי ארומאטאזה היו בעלות סיכוי גבוה פי 4.3 לחלות בסוכרת.

 

"לא להפסיק את הטיפולים ההורמונליים"

הטיפול ההורמונלי במחלימות מסרטן עם גידולים תלויי אסטרוגן נועד לדכא את הפרשת ההורמון אסטרוגן. בנשים לפני הפסקת הווסת (מנופאוזה), מדוכאת הפרשת ההורמון מהשחלה, ואילו בנשים לאחר המנופאוזה מדוכאת הפרשת אסטרוגן מרקמת השומן, כי שפועלות חלק מהתרופות ההורמונליות בחולי סרטן. לדברי החוקרות, קיים קשר מורכב בין אסטרוגן, המאזן האנרגטי ומשק הסוכר. ידוע כי אסטרוגן פועל באופן משותף עם הורמונים אחרים ומשפיע על הפרשת אינסולין בתאי ביתא בלבלב המייצרים הורמון זה. בתוך כך, חוסר באסטרוגן משבש את המטבוליזם התקין ונקשר לעליית הסיכון להשמנה ולתסמונת המטבולית, שני גורמי סיכון ידועים לסוכרת, כמו גם לתנגודת לאינסולין.

 

"טיפול הורמונלי עלול להגדיל את הסיכון לסוכרת, מחלה כרונית קשה, בקרב נשים שהחלימו מסרטן השד. ברור שאין כל הצדקה להפסיק את הטיפול ההורמונלי לאור היתרונות הברורים שלו במניעת חזרת המחלה, אבל לאור הממצאים הללו, שתואמים דיווחים קודמים, יש לקחת בחשבון את הסיכונים שהוא גורם ולנקוט באמצעים מונעים כגון חינוך, הסברה ואימוץ שינויים באורח החיים וזאת בכדי להקטין את הסיכוי לחלות בסוכרת", אמרה פרופ' קינן-בוקר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
נמצא קשר בין אסטרוגן ובין משק הסוכר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים