שתף קטע נבחר

רחפן קל עם רימון ש"יתאבד" על מטרות. צפו בניסוי

התעשייה האווירית ערכה ניסוי לרחפן קטן במשקל של 5.5 ק"ג שנושא רימון רסס, שמיועד למטרות בהן חוליות מחבלים וזירות מטענים. כל לוחם חי"ר יוכל לשאת לפחות שלושה רחפנים, שמגיעים לטווח 10 ק"מ ומסוגלים לשהות חצי שעה באוויר. בזמן שהלוחם בעמדה מוגנת, הרחפן יאיץ ל-100 קמ"ש עד לפגיעה

 

 
 
הרחפן הישראלי המתאבד שמותאם לכל לוחם חי"ר: בתעשייה האווירית ערכו בשבוע שעבר ניסוי הדגמה מערכת הרותם הקטנה המאפשרת תקיפת מטרות רכות באמצעות רחפן זעיר הנושא רימון רסס.

 

הניסוי נערך בדרום בפני לקוח זר וכלל שיגור ופגיעה של רחפן הנפץ, שמיועד להשמדה של מטרות כמו חוליות מחבלים, זירות מטענים ורכבים לא ממוגנים שבהם נמצא האויב.

 

 

תיעוד ניסוי רחפן מתאבד (צילום: התעשייה האווירית)
הפיצוץ(צילום: התעשייה האווירית)

תיעוד ניסוי רחפן מתאבד (צילום: התעשייה האווירית)
בדרך למטרה(צילום: התעשייה האווירית)

 

בשל משקלו הנמוך של הרחפן, 5.5 ק"ג ועוד קילוגרם אחד של רימון הרסס, יחד עם העובדה שהוא קטן ונוח להפעלה, כל לוחם, למשל בגדוד חי"ר, יוכל לשאת על גבו שלושה רחפנים כאלו, ולשגרם לאוויר כלהקת משוטטים שתעלה לאוויר.

 

אז היא תסרוק את המרחב, תשדר מודיעין באמצעות מטע"די (מטען ייעודי) הצילום שלה ברזולוציה גבוהה ובלחיצה אחת על טאבלט, בזמן שהלוחם שנשאר בעמדה אחורית ומוגנת בשטח, הרחפנים יקבלו את נקודת המטרה. בשלב זה, כשהם מאות מטרים מהמטרה, הרחפנים יאיצו את מהירותם לכ-100 קמ"ש באמצעות מנוע חשמלי חזק אך שקט, עד שיתפוצצו על המטרה ויפזרו עליה מאות רסיסים קטלניים. אם ייבחר, הלוחם יוכל לתקוף במקביל עם רחפניו שלוש מטרות אויב שונות, שרחוקות זו מזו.

 

הרחפן פותח בתעשייה האווירית על בסיס מערך ה"משוטטים" הגדולים, מל"ט-טיל, שקיים בתע"א זה יותר משלושה עשורים. הוא עשוי ברובו מפלסטיק ומעט מחומרים מורכבים, וניתן לתפעול באופן פשוט ומהיר: תוך שניות לשלוף אותו ממנשא הגב, לפתוח את 4 רוטריו ולהעלותו לאוויר.

תיעוד ניסוי רחפן מתאבד (צילום: התעשייה האווירית)
יכול לשהות באוויר כחצי שעה(צילום: התעשייה האווירית)

תיעוד ניסוי רחפן מתאבד (צילום: התעשייה האווירית)
מגיע לטווח של 10 ק"מ(צילום: התעשייה האווירית)

תיעוד ניסוי רחפן מתאבד (צילום: התעשייה האווירית)
פגיעה מדויקת(צילום: התעשייה האווירית)

ההמראה שלו מתבצעת באופן אוטומטי, והוא רוכש לבדו את תנאי הסביבה, כמו מזג האוויר, ופועל בהתאם כדי להבטיח את יעילותו ושרידותו. בניסוי שתועד בשבוע שעבר הרחפן פעל במדבר בתנאי מזג אוויר קשים שכללו רוחות חזקות, ועדיין רשם פגיעה מדויקת במטרת הדמות. אחד מיתרונותיו, מלבד המחיר הזול יחסית לחימושים קרקעיים אחרים לכוחות יבשתיים, נוגע לטווח הפעולה שלו: 10 ק"מ בקו ראייה מהמפעיל, לצד זמן שהייה של כחצי שעה באוויר.

 

הלוחם יוכל בכל שלב לחדול את התקיפה בטרם הרחפן פגע במטרה אם המצלמה של הרחפן תזהה עבור הלוחם גורמים בלתי מעורבים שנמצאים ברדיוס הפגיעה. שלושת הרחפנים, שמשוגרים למעשה על-ידי אותו לוחם, יכולים במצב כזה לחזור כשהם נצורים לנקודה שהוגדרה להם מראש ו"להמתין" למשימות אחרות.

 

"רימון הוא חימוש לא יקר ולכן הרחפן הזה יחסית זול", הסביר גורם בתעשייה האווירית, שם פיתחו גם רחפן דומה בתצורת תקיפה אחרת – עם רובה שוט גאן שנושא הרחפן, וחוזר לנקודת השיגור לאחר ביצוע הירי.


בימים אלה מסיימים בתעשייה האווירית להקים את פסי הייצור לרחפני הרותם, לקראת מסירת מנות ראשונות ממנו לצבא שרכש אותו. רחפנים תוקפים אלה נמצאים בשוק זה מספר שנים, אך בצה"ל השתהו עם רכישתם בעיקר משיקולי בטיחות, והחשש שיפגעו בכוחותינו או בכמות גדולה של בלתי מעורבים. בתעשייה האווירית פיתחו פטנט בטיחותי לרחפן הרותם, שמאפשר פירוק והפרדה מלאים בין הרחפן לרימון, ובכך מעלה את רמת בטיחות השימוש באמצעי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: התעשייה האווירית
רגע הפיצוץ
צילום: התעשייה האווירית
מומלצים