שתף קטע נבחר

גבאי: נתנגד לחוק הגיוס. לפיד: נצביע בעד אם לא יהיה שינוי

יו"ר המחנה הציוני אמר כי בחוק "אין שוויון בנטל ואין תגמול אמיתי למשרתים". יו"ר יש עתיד לעומתו אמר כי המתווה הוא חזרה על החוק שהציגה מפלגתו: "מנתניהו אין לי ציפיות, אבל אם ליברמן ישנה מילה - הוא ייכנע"

 

 

 

מחלוקת באופוזיציה בנוגע לתמיכה בחוק הגיוס: בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני הבהיר היום (ב') היו"ר אבי גבאי כי מפלגתו תצביע נגד, ואילו דקות ספורות לאחר מכן הודיע ח"כ יאיר לפיד כי יש עתיד תתמוך - אם המתווה כפי שהוצג אכן יגיע לכלל הצבעה.

 

"אני אומר כעת בבירור - נצביע נגד חוק הגיוס", אמר גבאי. "העקרונות שלנו ידועים - אנחנו רוצים שכל צעיר וצעירה בישראל יעשו צבא, שירות לאומי או שירות אזרחי. אבל עד שהחלום הזה יתגשם, הילדים שלנו, אלה שתורמים למדינה - חייבים לקבל יותר. בחוק המדובר כרגע אין לא שוויון בנטל ולא תגמול אמיתי לחיילים שמשרתים". 

יאיר לפיד אבי גבאי  (צילום: אלכס קולומויסקי)
גבאי ולפיד(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

ח"כ לפיד אמר מנגד: "מתווה הגיוס הוא בעצם חזרה על החוק של יש עתיד. הפעם גם צה"ל והרמטכ"ל חתומים על המתווה. אם הממשלה תשנה מילה אחת במתווה הזה - זו כבר לא פוליטיקה. מראש הממשלה אין לי כבר שום ציפיות, כניעתו אמנותו. אבל לא יכול להיות ששר הביטחון ישנה מילה אחת במתווה הזה. הוא התחייב בפני הציבור שיתן גיבוי מלא לצה"ל ולמשרד הביטחון. אם ישנה מילה במתווה - הוא ייכנע".

 

ליברמן: "אם החוק לא יאושר בגרסתו הנוכחית - זו בכייה לדורות"

ליברמן עצמו אמר בתחילת ישיבת סיעת ישראל ביתנו: "חוק הגיוס זה חוק שהוא של מערכת הביטחון, לא חוק של ישראל ביתנו. זה החוק הכי מאוזן וממלכתי ואני מקווה שנביא אותו כבר בשבוע הבא לדיון ונעביר אותו עד סוף מושב הקיץ בקריאה שנייה ושלישית. החוק נמצא בקונצנזוס בקואליציה ובאופוזיציה. אני קורא לכולם להשאיר את המחלוקות והחשבונות ולהתאחד סביב המתווה שגיבשו במערכת הביטחון". לדברי ליברמן, אי אישור החוק בגרסתו הנוכחית תהיה "בכייה לדורות".

 

שר הביטחון תקף את מה שכינה "ניסיון מכוון למריחה ולטרפוד" חוק עונש מוות מחבלים. הוא האשים בכך את ראש המל"ל מאיר בן שבת ואמר: "אני מציע למשפחות נפגעי טרור לפנות ליועץ לביטחון לאומי ולברר למה החוק לא עולה לדיון בישיבות הקבינט כפי שהובטח. הוא כבר הוצא כמה פעמים מסדר היום. אני חושב שקריטי שכבר שבוע הבא יעשו דיון והחוק הזה יתקדם בוועדות לקריאה ראשונה ואח"כ שנייה ושלישית. כמובן כרגע הכדור נמצא במגרש שלו".

 

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט התייחס אף הוא לחוק הגיוס: "יש קולות שמבשרים על משבר קואליציני. אני לא רואה את זה. מדובר בחוק מידתי שנותן מענה לכולם - גיוס מתון ומידתי של החרדים בלי כפייה וכוח, ומדובר בפייק משבר. אני מאמין שהסיפור הזה פתיר לחלוטין. החוק הזה יכול לעבור, אנחנו נשתף פעולה וניתן יד לפתרון העניין הזה כדי לקיים ממשלה יציבה עד למועד הבחירות".

 

בתוך כך, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), ביטל את ישיבת סיעת הליכוד שתוכננה להיום. אמסלם נימק את הביטול בהיעדרותם של ח"כים ושרים רבים מהישיבה.

 

אתמול לא הושגה התקדמות בישיבת ראשי הקואליציה בנושא מתווה חוק הגיוס. יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן נעדרו מהישיבה. ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר מסר לסיעות החרדיות שלפיו יש לגבש עמדה אחידה לגבי המתווה, וביקש לייצר הסכמות ולהביא את הצעת החוק לאישור הממשלה תוך שבועיים.

 

ביום חמישי הורתה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הפלג החסידי ביהדות התורה, לנציגיה בכנסת לפרוש מהקואליציה אם חוק הגיוס החדש יאושר מבלי לתאם זאת איתם ולקבל את הסכמתם לכך.

 

ההחלטה מחייבת את סגני השרים יעקב ליצמן ומאיר פרוש וכן את הח"כים ישראל אייכלר ומנחם אליעזר מוזס. עם זאת, היא אינה נוגעת לנציגי הליטאים - חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר - וכמובן שלא לש"ס. העימות על החוק מתעורר כעת בצל פסיקת בג"ץ מספטמבר שעבר, אז פסל את החוק המעניק פטור לתלמידי ישיבות מגיוס בשל פגיעה בשוויון, והורה לחוקק חוק חדש בתוך שנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
גבאי ולפיד
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים