שתף קטע נבחר

אושר סופית: גם מי שאינו דתי יוכל לסרב לעבוד בשבת

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק לפיו עובד יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועית שלו מכל סיבה, ולא רק בשל איסור דתי

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, לפיו עובד יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועית שלו מכל סיבה, ולא רק בשל איסור דתי. התיקון לחוק, שיזמו הח"כים עליזה לביא (יש עתיד) ומיקי זוהר (ליכוד), אושר ברוב של 57 תומכים ללא מתנגדים.

 

התיקון לחוק כולל הסתייגות לפיה האפשרות לסרב לעבוד ביום המנוחה לא תחול על עבודות הנוגעות לביטחון הציבור, בריאותו, או עבודות הקשורות בקיום ואספקת שירותים חיוניים, בדומה לאפשרות הסירוב שקבועה היום בחוק לגבי עובד ששומר מצוות. כמו כן ההוראה לא תחול על מקומות עבודה שיינתן לגביהם אישור של ועדת השרים המורכבת מראש הממשלה, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והשר לשירותי דת.

 (צילום: גיל יוחנן ) (צילום: גיל יוחנן )
(צילום: גיל יוחנן )
 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק נועדה לאפשר לכל עובד ועובדת לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי הקבוע בחוק, ולא רק למי שמקפיד על שמירת מצוות שבת וכשרות כהלכתן. וזאת, מבלי להסתכן בפיטורין או באי קבלה לעבודה.

 

"חוק שעות עבודה ומנוחה קובע, כי יום המנוחה השבועי של עובד נקבע על פי דתו. על פי החוק הקיים, עובד המסרב לעבוד ביום המנוחה הקבוע על פי מצוות דתו, רשאי לעשות כן, רק אם הוא עושה זאת בשל איסור שבמצוות דתו אותן הוא מקיים. מעסיק של עובד, המבקש שלא לעבוד ביום המנוחה השבועי הקבוע לו, רשאי לדרוש מעובד להגיש תצהיר המבסס את הכרתו הדתית ואת קיום מצוות דתו. אם אותו עובד הוא יהודי - ראשי המעסיק לדרוש מהעובד תצהיר לפיו הוא שומר על כשרות בביתו ומחוצה לו ואינו נוסע בשבת.

 

"הצעת החוק מבטלת דרישות אלה, ומאפשרת לכל עובד לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו, ולגבי יהודי - לסרב לעבוד בשבת, אף אם הוא יהודי מסורתי שאיננו מקיים את השבת כהלכתה אך הערך של אי עבודה בשבת חשוב לו. התפיסה לפיה רק יהודי השומר שבת וכשרות רשאי לסרב לעבוד בשבת, מנוגדת למקומה של השבת בתפיסה הישראלית ואינה עולה בקנה אחד עם עיקרון חופש הדת והמצפון, אשר הוכר בשיטת המשפט בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים