שתף קטע נבחר

חובות הסטודנטים בבריטניה תופחים ומעיקים גם על ההורים

הלוואות הסטודנטים בבריטניה בדרך לשיאים חדשים והחוב הולך ותופח. בינתיים גם ההורים צפויים לשאת בהשלכות של הלוואות הלימודים הענפות והוצאות המחייה של הסטודנטים

בשיתוף מימון ישיר

 

הלוואות הסטודנטים הן נושא חם לאחרונה בבריטניה. דו"ח של ועדה של הפרלמנט הבריטי שהתפרסם בשבועות האחרונים מזהיר כי הלוואות הסטודנטים בבריטניה עשויות להגיע לטריליון ליש"ט במהלך 25 השנים הקרובות.

 

הועדה תקפה את המערכת הקיימת ב"חוסר הוגנות" עמוקה בכל הנוגע לעמלות וריביות. על פי הערכות הוועדה, שכללה שני שרי אוצר לשעבר בממשלה הבריטית, עד 2044, כאשר רבים מהסטודנטים של היום עדיין ישלמו את ההלוואות שלהם, סך החוב של הלוואות הסטודנטים יגיע לטריליון ליש"ט. עד 2049 הוא יעמוד על 1.2 טריליון ליש"ט.

 

לטענת הוועדה, הממשלה הנוכחית "מגלגלת" את הגירעון שלה לעתיד באמצעות מערכת של "עיוות חשבונאי", על מנת להעביר את החוב לסטודנטים של העתיד.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לפי הערכות הוועדה, התוצאה של המערכת הנוכחית היא של גידול בריביות לרמה של 6.3%, כאשר על פי הוועדה, הריבית צריכה לעמוד על נתון לא יותר גבוה מ- 1.5%.

 

עוד עולה מהדו"ח, כי המענקים המשולמים לסטודנטים העניים ביותר, צפויים להפוך להלוואות בעתיד, מה שיטיל את החוב הגדול ביותר על הסטודנטים המוחלשים.

 

מלבד שכר הלימוד, לסטודנטים יש לא מעט הוצאות על מחייה. ההוצאות הללו נופלות בסופו של דבר, ברוב המקרים, על ההורים.

 

האם ההורים של סטודנטים בבריטניה מבינים שכשילדים שלהם הולכים לאוניברסיטה, הממשלה מצפה מהם לשלם אלפי ליש"ט בשנה בנוסף להלוואות שילדיהם לקחו?

 

על פי בדיקה שנעשתה לאחרונה על ידי חברת HE finance, לדבריה, הממשלה הבריטית לא ממהרת לשתף את המידע הזה עם ההורים.

 

הממשלה ביטלה את מענקי המחייה (maintenance), שיועדו לכסות על עלויות כמו מזון, שכר דירה וספרים, החל מהשנה האקדמית 2016-17. המענקים הוחלפו בהלוואות – בנוסף להלוואה של קרוב ל-10,000 ליש"ט על שכר הלימוד, כאשר הסטודנטים בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר הם אלו שלוקחים את ההלוואה הגדולה ביותר.

 

על פי ההערכות של המכון למחקרים פיסקאליים בבריטניה, הסטודנטים מהמשפחות העניות ביותר עוזבים את האוניברסיטה עם החובות הגדולים ביותר- ממוצע של 57 אלף ליש"ט.

 

המכון למדיניות השכלה גבוהה בבריטניה, HEPI, מאשים את הממשלה בכך שהיא "מסתירה" ממשפחות מעמד הביניים, את התשלום עבור עלויות המחייה, מעבר להלוואות. עלויות אלו עשויות להגיע עד ל-5,000 ליש"ט עבור סטודנטים הגרים בלונדון, ועד 4,500 ליש"ט למי שגר מחוץ לעיר הבירה.

 

להלוואה לכל מטרה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים