שתף קטע נבחר

לפטופ, הגרסה האוסטרית: מי אתה וילי רוטנשטיינר?

חובב טבלאות וגרפים, מרצה מבוקש והאיש שאחראי על קפיצת המדרגה של הכדורגל האוסטרי. המנהל הטכני החדש של נבחרות ישראל בא לעשות כאן סדר. השאלה הגדולה: עד כמה יתנו לו

כשווילי רוטנשטיינר התחיל לעבוד בהתאחדות הכדורגל באוסטריה היו רבים, בעיקר העסקנים מהדור הוותיק, שראו בו תוספת משונה. רוטנשטיינר הסתובב תמיד, ועדיין מסתובב, עם המחשב הנייד שלו. על כל שאלה, בכל נושא, הוא מגיב עם פתיחת המחשב ממנו קופצים מספרים, טבלאות וגרפים. קראו לו אז בסרקזם "פאוור־פוינט וילי", אבל היום הם רואים בו כאיש שאחראי למהפיכה החיובית בכדורגל האוסטרי.

 


 

הכדורגל הישראלי מקבל איש מקצוע עם קבלות. רוטנשטיינר, שעל מועמדותו פורסם לראשונה ב-ynet ספורט, יהפוך למנהל הטכני של הכדורגל הישראלי כולו, כפי שהיה באוסטריה, שם כבר לא מכנים אותו על שם תוכנה למצגות אלא “willi important", ווילי החשוב, זה שמאז שהחל לעבוד בהתאחדות לפני קרוב לשני עשורים הגיעו הנבחרות האוסטריות השונות, בעיקר הנוער ונערים, ל-15 טורנירים גדולים. זה שבזכותו גם גדל תקציב ההתאחדות, הרבה בעקבות הכנסות, בלא פחות מ-140 אחוז.

 

וילי רוטנשטיינר נחיתה בישראל (צילום: ראובן שוורץ)
איש מקצוע עם קבלות. רוטנשטיינר(צילום: ראובן שוורץ)

 

רוטנשטיינר בן ה-55, בעל תואר שני במנהל עסקים, היה בכלל מורה בבית־ספר יסודי. את הכדורגל הכיר כשחקן, קשר התקפי, שהופיע גם כמה פעמים בליגה הבכירה בגיל צעיר, אבל פרש מוקדם בגלל פציעות. החזרה לכדורגל הגיעה גם כסוג של המשך לעיסוק בהוראה, חינוך השחקנים במחלקה הצעירה של קבוצת לינץ, שם הפך בהמשך לראש האקדמיה וגם למאמן הקבוצה הבוגרת. ב-1999 עבר להתאחדות, אימן את הנבחרת הצעירה במשך שבע שנים, וב-2006 הפך למנהל המקצועי של ההתאחדות, תואר בו החזיק עד השנה שעברה, תואר לו יזכה גם בישראל.

 

רוטנשטיינר, הזכרנו, הוא איש של מצגות. הוא מרצה במקומות שונים בעולם ואת החומרים שלו אפשר למצוא גם באינטרנט. בהרצאה שלו, "הדרך האוסטרית", האמירות ברורות וחוזרות על עצמן - אמונה בפיתוח צעירים תחת הכותרת "אם אין שורשים אין בעיטות לשער". רצון להציב את המאמנים הטובים ביותר במחלקה הצעירה ולאו דווקא בבוגרים. כותרת שצועקת "היום בשביל המחר".

 

ווילי רוטנשטיינר (צילום: AP)
חובב מצגות. רוטנשטיינר בתחילת דרכו(צילום: AP)

 

בשביל הדברים האלה הקים רוטנשטיינר את "פרויקט 12" לשיפור השחקנים הצעירים במדינה. כשנכנס לתפקיד, לאוסטריה לא היה אופק של שחקנים צעירים והליגה הייתה מלאה בשחקנים זרים שדחקו את המקומיים. במרכז הפרויקט החדש הוצב הרעיון לשפר משמעותית את האקדמיות של הקבוצות כשבמקביל יש מעקב מלא אחר השחקנים המוכשרים ביותר, שזוכים למחנות אימון מיוחדים. כל אימון וכל פרט סטטיסטי של אותם שחקנים צעירים נכנס למאגר מידע שהקים רוטנשטיינר. המאגר, בו אפשר לראות נקודות לשימור ושיפור של כל שחקן, נמצא ברשת וכל שחקן ומאמן יכולים להיכנס אליו כדי לראות מה עליו לשפר וכיצד.

 

בהתחלה היו לפרויקט התנגדויות בתוך ההתאחדות. היו שראו בכך בזבוז כסף ומחשבה לטווח ארוך מדי, אבל התוצאות הגיעו. מקום שישי באליפות אירופה לנערים 2013, מקום שלישי באליפות אירופה לנוער 2014, השתתפות ביורו 2016 לבוגרים וקפיצה של קרוב ל-80 מקומות בדירוג פיפ"א.

 

עופר עיני מדבר (צילום: ראובן שוורץ)
נתן לרוטנשטיינר את המפתחות. עיני(צילום: ראובן שוורץ)

 

כל הנבחרות באוסטריה מתאמנות היום באותה דרך, עם אותם עקרונות, אבל הן לא מוגבלות לשיטת משחק ספציפית כיוון שלפי רוטנשטיינר עליהן לעשות התאמות ליריבה. כך מכינים את השחקנים

 טוב יותר לנבחרת הבוגרת. הוא גם מאמין גדול במדעי הספורט ובעבודה מנטלית.

 

הרעיון באוסטריה, וכך אמור להיות גם פה, הוא שהמנהל המקצועי לא מתערב בכלל בעבודת המאמן הראשי של הנבחרת, אבל לרוטנשטיינר כן היה חלק משמעותי במינוי המאמן. הוא שכנע את ראשי ההתאחדות, שחיפשו מאמן עם ניסיון בינלאומי, לבחור במרסל קולר השווייצרי. המהלך התקבל בזעם בציבור וזכה לביקורות קשות, אבל קולר הצליח והדעה הציבורית השתנתה.

 

יהיה מעניין לראות אם רוטנשטיינר ינסה גם עכשיו, בישראל, לשכנע לכיוון מהלך לא צפוי בכל הקשור למינוי מאמן. כפי שאפשר לראות היום, כולם באוסטריה מסכימים שרוטנשטיינר עשה עבודה מצוינת, אבל בעוד שבמולדתו הוא הצליח להזיז הרים - אי אפשר לדעת לאיזה שיתוף פעולה יזכה בישראל. אנחנו יכולים רק לקוות שגם פה מצגות הפאוור־פוינט של רוטנשטיינר יהפכו לפעולות בשטח. אם זה יקרה, אולי הוא יהיה "וילי החשוב" גם בישראל.

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
וילי רוטנשטיינר
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים