שתף קטע נבחר

אושרה התוכנית להקמת שני מגדלים בני עד 40 קומות בכיכר אתרים

מכה למתנגדי הקמת המגדלים בכיכר אתרים בתל אביב עם אישור עקרונות התכנון לכיכר בוועדה לשמירה על הסביבה החופית. במקום יוקמו 2 מגדלים ולא 3 כפי שתוכנן, כש-30% מהקומות יוקצו למגורים והשאר למלונאות. המתנגדים: "הוועדה כשלה בתפקידה ומעלה באמון הציבור"

הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחוף), אישרה היום (ד') את עקרונות התכנון לכיכר אתרים בתל אביב, הכוללים 2 מגדלים בני עד 40 קומות, 30% מהם למגורים ו-70% למלונאות. בכך נרשמה אכזבה למתנגדי התוכנית, שדרשו לבטל את בניית המגדלים ולהשאיר את המרחב פתוח לשימוש הציבור.

 

הישג לתושבים: הקמת מגדלי המגורים בכיכר אתרים - לדיון מחודש

עתירה נגד בניית מגדלים בכיכר אתרים

 

הוועדה דנה בתוכנית היום בהמשך להוראת בית המשפט המחוזי. בפני הוועדה נשמעו נציגי הוועדה המחוזית, עיריית תל אביב, היזמים, תושבים נציגי עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" המתנגדים לתוכנית וכן נציגי ציבור שנכחו בדיון. הוועדה סיכמה בהחלטת ביניים על עקרונות תכנוניים למתחם כיכר אתרים וכי הנושא יושב לדיון לקבלת החלטה סופית.

עבודות הריסת כיכר אתרים ()
עבודות הריסת כיכר אתרים
בהחלטה נקבע, כי יוקמו שני מגדלים במקום חלופה של 4-3 בניינים שהוצגו בפניה, בגובה של עד 40 קומות, בתמהיל של 70% מלונאות ו-30% מגורים. עוד נקבע, כי המרווח בין המבנים יהיה רחב ככל הניתן ליצירת מבטים פתוחים לים מרחוב בן גוריון, וכי בסיס המבנים יהיה מצומצם ככל הניתן ליצירת מרחב ציבורי פתוח.

2 מגדלים יוקמו במקום 3 בתוכנית המקורית (הדמיה: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון, ישר אדריכלים) (הדמיה: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון, ישר אדריכלים)
2 מגדלים יוקמו במקום 3 בתוכנית המקורית(הדמיה: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון, ישר אדריכלים)

עוד נקבע, כי הרחוב המשוקע יועלה לפני הקרקע ויתוכנן כרחוב עירוני שיאפשר עידוד הליכת הולכי רגל ורוכבי אופניים ללא אוטוסטרדה שתחצוץ בין המתחם לחוף, וכי תהיה תוספת שטחי ציבור של 5,000 מ"ר לכל הפחות. כן הוחלט, כי בפני הוועדה יוצג מסמך מדיניות כולל לכל אזור החוף לרבות בדיקה של הצללות, תצפיות ורוחות שייבדקו בשלב התכנון המפורט.

 

עוד צוין בהחלטת הוועדה, בראשות מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, כי מאחר שמדובר בשטח בהיקף רב של מעל 10 דונם, במיקום בעל חשיבות רבה בקו חוף הים, התכנון במסגרת התוכנית המפורטת ייבחן שוב ויאושר על ידי הוולחו"ף. כן פורט, כי ההחלטה ניתנה לאחר דיון בתוכנית ובשל חשיבות מיקום הכיכר בפוטנציאל ליצירת מרחב בעל איכויות ציבוריות המחבר בין העיר לים.

  

"גניבת הים מהציבור למען הטייקונים"

מעמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" נמסר בתגובה, כי "לצערנו הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הולחוף) כשלה בתפקידה ומעלה באמון הציבור, בכך שאישרה את הפרת החוק האוסר על בנייה למגורים ממערב לירקון. בשנים האחרונות הזניחה העירייה את הכיכר מתוך מניעים נסתרים וקידמה את התוכנית המגלומנית במחשכים – תוכנית שמטרתה היא אחת: גניבת הים מהציבור למען הטייקונים".

  

דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית חברתית ויוזם התיקון לחוק החופים מסר בתגובה, כי "הכוונה לבנות מגדלים בכיכר אתרים לאחר שנים של הזנחה עלולה להפוך בכיה לדורות. במקום לפתוח את האזור הזה של העיר אל הים יחסמו אותו עוד יותר עם מגדלים רבי קומות. הגיע הזמן להפנים שחוף הים הוא משאב ציבורי חיוני. הוא איננו נדל"ן שאפשר למכור לכל המרבה במחיר.

 

"אישור ההחרגות על שטח כיכר אתרים עלול להוות רק סנונית ראשונה לגל של אישורים והחרגות דומות שיבואו אחריו לאורך כל רצועת החוף, בתל אביב ובארץ כולה. זה הזמן לסתימת הפרצות בחוק החופים - כדי להגן על הים, כדי להגן על הציבור".

 

ציפי ברנד, יו"ר עדת ביקורת וחברת מועצת עיריית ת"א, שהתנגדה להקמת המגדלים בכיכר אתרים, אמרה כי "אמנם, בהיבט של כיכר אתרים ההחלטה טובה, כי היא מצמצת ומשנה את אופי הבינוי, אבל אני לא מרוצה מההחלטה, כי מדובר לדעתי בתקדים לשינוי בכל קו המגדלים על קו החוף.

 

"כל יזם שיטען שאין הצדקה כלכלית לפרוייקט ושהפרוייקט שלו משפר את המרחב הציבורי, יזכה באופן אוטומטי לזכויות בנייה מוגדלות, למרות שאין כמעט תקדים למגדל בישראל ששיפר את המרחב שמסביבו. יש הרבה תקדימים שההפך הוא הנכון".

 

היזמים, חברת JTLV, מסרה בתגובה כי "אנו מכבדים את החלטת הוולחו"ף בעניין אישרור עירוב השימושים ונפחי הבינוי שנקבעו על ידי עיריית ת"א. אנו לומדים את משמעות ההחלטה בקשר לתמהיל המוצע. אין כל ספק שהחלטת הוולחו"ף, שהינה הסמכות הבכירה בנושאים אלה, מעניקה משנה תוקף לתרומה הצפויה של יישום הפרויקט לסביבה החופית ולחיבור שהוא עתיד ליצור בין העיר לים".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים