שתף קטע נבחר

לגלות מחדש את פינות החמד של הירקון

מבריכת הנופרים, דרך מבצר אנטיפטרוס ועד לפארק ראש ציפור. יצאתי לטייל בכמה מסלולים קסומים ונעימים לאורך הנחל שכולם רק חושבים שהם מכירים

 

 

נתחיל מהיכרות קצרה עם נחל הירקון. הנחל מתפתל לאורך 27 קילומטרים - מהמקורות בראש העין ועד לשפך בתל אביב. מבחינה אקולוגית אפשר לחלק את הנהר לשלושה חלקים: בחלק העילי, מהמעיינות ועד שפך נחל קנה, לאורך כ-7 קילומטרים, זורמים מים נקיים. בחלק התיכון, משפך נחל קנה ועד שבע טחנות, לאורך כ-16 קילומטרים, זורמים בעיקר מי שפכים שעברו טיהור במפעל טיהור שפכים.


 

החלק התחתי של הנחל, ארבעה קילומטרים אורכו, הוא הערוץ המוכר ביותר הזורם ברובו בתחום גני יהושע בתל אביב. חלק ניכר מהמים בקטע זה הם מלוחים, בשל חדירת מי ים. במשך שנים רשות נחל הירקון מבצעת בהצלחה שיקום אקולוגי מקיף לנחל שכלל פעילויות בתחום הניקוז, שיפור איכות המים, החי והצומח וטיפוח אתרים היסטוריים ופינות חמד בצד הנחל.

 

אחת מאותן פינות חמד היא בריכת הנופרים השוכנת סמוך למעיינות הירקון. אורכה של הבריכה הוא כ-100 מטרים והיא מוקפת קנים, עצי ערבה וצמחיית נחלים עשירה. הבריכה זכתה לשמה בזכות צמחי הנופר הצהוב המכסים בעליהם הגדולים חלק ניכר משטח הבריכה.

בריכת הנופרים ()
בריכת הנופרים

בריכת הנופרים היא "כספת הטבע" של הירקון. בשל הרגישות האקולוגית של המקום אסור לערוך לידו פיקניקים ואסור בתכלית האיסור להיכנס למים. הכניסה ללא תשלום, ושערי הבריכה נפתחים למטיילים בשעות הפתיחה של הגן הלאומי.

בריכת הנופרים (צילום: יעל לרנר)
אסור להיכנס למים(צילום: יעל לרנר)
  

איך מגיעים? נכנסים מכביש 483 בדרך הגישה לגן לאומי תל אפק ("מבצר אנטיפטריס"). לא נכנסים לגן הלאומי, אלא ממשיכים בנסיעה בדרך עפר המתעקלת שמאלה ומלווה את גדר הגן הלאומי. חונים ברחבת חניה קטנה בקצה גדר הגן הלאומי וממשיכים ברגל כ-600 מטרים. 

  

נפתול הנופרים והפילבוקס 

אחד המסלולים הפחות מוכרים הוא מסלול נפתול הנופרים והפילבוקס שיוצא מכפר הבפטיסטים. מדובר באחת מפינות החמד של הירקון. כשתגיעו למקום ותביטו במרבד המרהיב של עלי הנופר הצהוב, שחלקו פורח, תחושו כאילו אתם נמצאים באחד מציורי החבצלות הנפלאים של הצייר קלוד מונה.

 

עץ אקליפטוס ענק פורש את צילו על הנפתול ועל סביבתו וספסלי עץ יאפשרו לכם לשבת ולהביט במראה הקסום. כשתמשיכו בצעידה לאורך הנחל תוכלו לראות שפמנוני ענק, עופות מים והרבה חיים. השקט המבורך מופרע מעת לעת במראה סוריאליסטי של הרכבת שעוברת על הגשר.

נפתול הנופרים ()
נפתול הנופרים
 

סמוך לנפתול הנופרים נמצא גשר מקורות הירקון, גשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים, הצמוד לגשר הרכבת. בצדו המערבי של הגשר נמצאת עמדת שמירה עגולה מבטון המכונה "פילבוקס", אשר סייעה לשמור בימי המרד הערבי הגדול (1936–1939) על גשר הירקון מפני פעולות חבלה.

 

איך מגיעים? נוסעים לבריכת הנופרים, ממשיכים עוד כ-100 מטרים מקצה גדר הגן הלאומי ופונים ימינה בדרך שמתעקלת ועוברת מתחת לגשר הרכבת. לאחר המעבר מגיעים לדרך עפר, פונים בה שמאלה ונוסעים כקילומטר עד לגשר הרכבת.

 

או שכותבים ב-waze "כפר הבפטיסים" ומגיעים עם הרכב למקום. הנפתול נמצא גם הוא בתחומי גדר ההגנה של בריכת הנופרים והשער אליו נפתח בשעות הפתיחה של גן לאומי מקורות הירקון (הכניסה ללא תשלום).

 

פארק לאומי תל אפק (אנטיפטרוס) 

אני אוהבת מאוד את פארק אפק בגלל שהוא קרוב, נגיש ויש בו שפע מסלולי טיול ומגוון מקומות לרביצה. במרכזו של תל אפק ממוקם מבצר עות'מאני מהמאה ה-16 שאפשר לסייר בו עם הילדים - להציץ דרך חרכי הירי ולדמיין קרבות עבר. מדרום אפשר לראות את שרידי השוק הרומי והקארדו שהקים הורדוס ולעשות פיקניק על שפת האגם שמסתתר מאחורי המבצר.

מבצר אנטיפטרוס (צילום: Gilad Pearl, מתוך ויקיפדיה)
האגם והמבצר(צילום: Gilad Pearl, מתוך ויקיפדיה)
 

מהמבצר יש תצפית יפה אל האגם וחורשות האיקליפטוס שמספקות צל למשפחות שמגיעות לפארק. אני ממליצה לצאת לטיולי אופניים או טיולים רגליים באזור לאורך הירקון, אל בריכת הנופרים ומתחם מקורות הירקון. הילדים ייהנו מאוד מפלג מים קטן שבו יוכלו להשיט סירות ולשכשך את הרגליים, ממתקני שעשועים מגוונים, שולחנות פינג-פונג, וממסלולים סלולים לאורך הירקון.

 

בחודשים יולי ואוגוסט יתקיימו במתחם הפארק, כמיטב מסורת הקיץ, מופעים בימי חמישי בשעה 19:00 באווירה מיוחדת שתשלב מוזיקה וטבע מול האגם. הכניסה על בסיס מקום פנוי והישיבה על הדשא. מומלץ להצטייד במחצלת. הגן הלאומי יהיה פתוח למבקרים משעה 8:00 ועד תום המופע. ההופעות ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר (28 שקלים למבוגר ו-14 שקלים לילד). כניסה חינם למנויי רשות הטבע והגנים. לרשימת המופעים המלאה - הקליקו.

מופעי שקיעה במבצר אנטיפטרוס (צילום: מנו גרינשפן)
מופע שקיעה במבצר אנטיפטרוס(צילום: מנו גרינשפן)
  

איך מגיעים? מכביש 40 פונים לכיוון ראש העין על כביש 483 ואחרי כ-2.5 ק"מ פונים לכיוון תחנת הרכבת של ראש העין עד הכניסה לפארק. מכביש מספר 5 פונים במחלף קסם דרומה לכיוון ראש העין על כביש 444 עד צומת ראש העין שם פונים ימינה אל כביש 483 ואחרי כקילומטר וחצי רואים מימין את שלט הכניסה לפארק. אורך המסלולים: משתנה לפי רמות הקושי, מחצי שעה ועד ארבע שעות.

 

גבעת נפוליאון 

תל ג'רישה, או גבעת נפוליאון בשמה העממי, הוא תל ארכיאולוגי השוכן מדרום לנחל הירקון על גבעת כורכר בחלקו הדרומי של מתחם "ראש ציפור" שבגני יהושע. בתל ישנם שרידים ארכיאולוגים מתקופת הברונזה הקדומה ועד ימי הביניים. במעלה התל ניתן לנוח בצילו של עץ השיזף, לצפות בנוף האורבאני הסובב את הפארק, ולהפליג במחשבות.

 

שביל כורכר מוצל מוביל ליער "ראש הציפור" שצורתו במפה דומה לראש של ציפור. השם בהחלט הולם גם מבחינת שפע הציפורים שמצייצות בשטח, אליהן מצטרפים קריאות העורבים וגעגוע הברווזים.

גבעת נפוליאון (צילום באדיבות רשות נחל הירקון)
גבעת נפוליאון(צילום באדיבות רשות נחל הירקון)
 

שווה לבקר גם בפארק הצפרות ראש ציפור. הפארק שהחל לפני מספר חודשים את פעילותו ממוקם במתחם גני יהושע. בפארק הקטן אגם אקולוגי, צמחייה טבעית, פלגי מים מפכים, ומקומות ישיבה וצפייה גלויים ומוסתרים לקהל הרחב ולצפרים.

ראש ציפור (צילום: יעל לרנר)
ראש ציפור(צילום: יעל לרנר)
 

גם אם לא תראו במקום ציפורים רבות, נחמד לטייל ליד האגם ולהציץ מפינות המסתור. תוכלו לשלב כמובן ביקור באתר שבע טחנות המקסים בגני יהושע ופיקניק ביער ראש ציפור, שבו מתקני שעשועים ופינות מוצלות רבות. הכניסה לפארק היא ללא תשלום והוא פתוח בכל ימות השבוע (כולל שישי ושבת), בין השעות 19:00-8:00.

 

ונסיים בנמל תל אביב 

נמל תל אביב הוא אחד המקומות המתוירים בארץ ומהווה נקודת סיום נפלאה לנחל הירקון המסתיים בשפך מרשים אל הים. בימות הקיץ תוכלו להגיע לכאן בשעות בין הערביים, להביט על רציף הנמל הישן, לטייל על טיילת העץ המקסימה ולברוח מהגלים המתנפצים אל החוף.

נמל תל אביב (צילום: shutterstock)
שקיעה בנמל תל אביב(צילום: shutterstock)
 

בחופשת הקיץ מתקיימים כאן אירועים ופעילויות ללא תשלום, רובם ככולם מתרכזים במופעי הקיץ בטריבונה אשר ממוקמת בחלקו המזרחי של הנמל (בירידה מגשר המנעולים). כך תוכלו ליהנות ממגוון הצגות ילדים של תיאטראות מובילים בטריבונה, (המפוזר מכפר אז"ר, הביצה שהתחפשה, ספר הג'ונגל ועוד), סדנאות יצירה בשימוש חוזר ואפילו שיעורי יוגה לילדים תחת כיפת השמיים.

 

ההצגות יתקיימו מידי יום שלישי, במהלך יולי-אוגוסט בשעה 18:30, במתחם הטריבונה, ושיעורי היוגה לילדים מגיל 3-8, הכוללים משחקים וסיפורים יתקיימו בשעה 17:30.

 

להמלצות נוספות ועדכונים שוטפים הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "רגעים קטנים - מטיילים עם יעל לרנר ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים