שתף קטע נבחר

חוקרים שיחזרו את פניו של יוליוס קיסר

החוקרים, שהתבססו על פסלים ומטבעות של השליט הרומאי, גילו כי היה לו עיוות בפנים - שככל הנראה נגרם בלידתו

 

 
כך נראה אחד המנהיגים המפורסמים בהיסטוריה? חוקרים במוזיאון הלאומי לעתיקות בעיר ליידן שבהולנד שיחזרו את פניו של יוליוס קיסר וגילו כי למנהיג הרומאי היה עיוות מוזר, שגרם לו להיראות פחות טוב מהישגיו המפוארים.

 

החוקרים ביססו את השיחזור על פסלים ומטבעות שעליהן הוטבעה דמותו של יוליוס קיסר. האנתרופולוגית מאג'ה ד'הולוסי אמרה: "הייתה לו בליטה מטורפת בראשו". החוקרים מעריכים כי העיוות נגרם בעת לידתו של המנהיג המפורסם. "רופא אמר שדבר כזה יכול להיגרם בלידה קשה. זו לא המצאה של אמן", היא הוסיפה. "הוא פחות הרואי ממה שהיינו מצפים".

 

פניו המשוחזרות של יוליוס קיסר (צילום: National Museum of Antiquities in Leiden)
פניו המשוחזרות של יוליוס קיסר(צילום: National Museum of Antiquities in Leiden)

 

כדי לשחזר את פניו של יוליוס קיסר השתמשו ד'הולוסי והחוקרים האחרים בשני פסלים, שככל הנראה אחד מהם נעשה בנוכחתו של הקיסר הרומאי.

 

יוליוס קיסר נולד בעיר רומא בשנת 100 לפני הספירה. הוא היה מדינאי ומצביא רומאי, מהחשובים בעולם הקדום. שמו המלא - גיוס יוליוס קיסר. בשיא כוחו הפך למעשה לשליטה היחיד של האימפריה הרומית, ובכך הביא לסופו של המשטר הרפובליקני ברומא. נרצח על ידי קבוצת רומאים בני מעמד הפטריקים.

 

בהערכה היסטורית נחשב קיסר לדמות שנויה במחלוקת. מי שביקשו להפחית מערכו ראו בו דמגוג שאפתני שהרס את הרפובליקה של רומא ואת המשטר התחוקתי. על פי הערכות אחרות, בתקופת שלטונו איחד קיסר את רומא לאחר עשרות שנים של פילוג ומלחמות פנימיות. התמוטטות המשטר הרפובליקני באימפריה הרומית והמעבר לשלטון יחיד, לא היו מעשה ידיו בלבד, אלא שלב אחרון בהתפוררות ממושכת. בהיסטוריה הצבאית נחשב קיסר לאחד המצביאים המבריקים בעולם הקדום ואסטרטג יוצא דופן. רבים מן ההיסטוריונים הקדומים ראו בקיסר את הדמות החשובה ביותר בהיסטוריה של רומא העתיקה.

 

בשנת 44 לפני הספירה - קבוצת אישים בכירים, בראשות קסיוס וברוטוס, רצחה את קיסר ב-15 במרץ, בכניסה לתיאטרון פומפיוס ברומא.

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: National Museum of Antiquities in Leiden
כך ניראה יוליוס קיסר?
צילום: National Museum of Antiquities in Leiden
מומלצים