שתף קטע נבחר

חשיפה: המשלחת החשאית שטסה להולנד

פרק נוסף בשערוריית מצלמות המהירות הלא אמינות. צוות מיוחד מטעם משטרת ישראל ומכון התקנים יצא שוב להולנד על-מנת לנסות ולהכשיר את מצלמות המהירות. ועד עובדי המכון חושש כי ממלא מקום המנכ"ל נמצא בניגוד עניינים

הקרב האחרון של מכון התקנים להצלת שמו הטוב ולהחזרתן לשימוש של מצלמות המהירות להן העניק הכשר בניגוד לחוק: לראשונה מאז הורתה פרקליטות המדינה למשטרה להקפיא את השימוש במצלמות הדיגיטליות בצידי הדרכים ובצמתים, המריאה שלשום (יום שלישי) משלחת בהולה להולנד, שם מיוצרות המצלמות. חברי המשלחת: מ"מ מנכ"ל המכון, אילן כרמית, ומ"מ אגף התעשייה ומנהל המעבדה לחשמל ולאלקטרוניקה במכון, יואל בר-גיל. כך נודע ל-ynet.

 

 

חשיפה: הפגישה הסודית להצלת מצלמות המהירות

שערוריית המצלמות: נתפסתי ושילמתי. מגיע לי כסף בחזרה?

דו"ח המבקר: ביקורת קשה על פרויקט מצלמות האכיפה

 

בעבר טען כרמית בעדות שנתן בתיק העקרוני לגבי אמינות המצלמות בבית המשפט בעכו, כי מכון התקנים ההולנדי (NMI) בדק עבור מכון התקנים הישראלי את אמינות המצלמות, המכונות במשטרה פרויקט א3. אולם בחקירתו בפני עו"ד תומר גונן שמנהל את התיק, לא הצליח מרגלית לספק הוכחות לכך שאכן בוצעה בדיקה כזאת. גם שני שוטרים שנשלחו אשתקד במיוחד להולנד במימון המשרד לביטחון פנים, לא הצליחו למצוא עדויות לכך שאכן בוצע ניסוי כזה עבור מכון התקנים הישראלי, ניסוי שנדרש לפי התקן הישראלי, ושהמכון בארץ התחייב שבוצע לפני שקבע כי המצלמות אכן עומדות בדרישות התקן.

 

מאז הוצבו בכבישי ישראל יותר מ-100 מצלמות מבצעיות, ומאות אלפי נהגים ישראלים קיבלו דו"חות מהירות שהנפיקה המערכת שאושרה בחטא. חלקם איבדו את רשיון הנהיגה שלהם ואחרים שילמו למדינה קנסות בסך מאות שקלים כל אחד.

 

במכון התקנים הישראלי סירבו למסור פרטים על הנסיעה. מבדיקת ynet עולה כי במכון התקנים ההולנדי לא מכירים את התסבוכת המשפטית אליה נקלעה משטרת ישראל, וטענו היום (יום חמישי) כי אינם מודעים למשלחת כלשהי מישראל האמורה להגיע או נמצאת במקום לצורך "הכשרת" תקן המצלמות. בשיחה עם אנשי מכון התקנים עלה עוד כי השירותים אותם הם מעניקים נוגעים אך ורק לתקן ההולנדי, ובדיקה בנוגע למצלמות "ישראליות" אינה מוכרת.

 

אתמול פנה ועד עובדי מכון התקנים ליו"ר המכון, אורי דורי, בדרישה להפסיק את מעורבותו של כרמית בבדיקה המחודשת של מצלמות הא3. "מעורבותו בבדיקה של ממלא מקום המנכ"ל, אילן כרמית, שהתפרסם לגביו כי הוא מעורב ישירות בפגמים לכאורה באישור המצלמות, תמוהה ומסוכנת", כותבים חברי הוועד במכתב שהגיע לידי ynet. "אסור למכון התקנים הישראלי לאפשר את ריכוז הפעילות להוכחת תקינות המצלמות בידי כרמית, לאפשר לו להיות שותף לה או למסקנות המתקבלות ממנה, וזאת בשל החשש הממשי לכך שהוא נגוע בניגוד עניינים. זאת לנוכח הטענות שהועלו לגבי אמינותו האישית ואמינות ההליכים שהוא היה מעורב בהם בעניין מצלמות המהירות".

 

במכתבם מאשרים חברי הוועד את חשיפת ynet לגבי קשר הגומלין המסחרי בין המשטרה למכון התקנים לגבי המצלמות: בין היתר נחשף כי המכון שאמור לבדוק את אמינותן ללא משוא פנים, קיבל מהמדינה סכומי כסף גדולים עבור הבדיקה, ומקבל בכל שנה תשלומים עבור בדיקות שוטפות של המערכת, כמו אישור תקינותן של עמדות מצלמה חדשות שמציבה המשטרה.

 

"לנוכח הסיכון האסטרטגי שיש בפרשה זו ביחס ליציבות הכלכלית של המכון ולביטחון התעסוקתי של עובדיו, רצוי שהמכון ישתף בצוות הבדיקה גם גורמים חיצוניים ממוסדות בעלי יוקרה, מומחיות וידע מקצועי רלוונטי. מינוי חברים חיצוניים בצוות הבדיקה יוסיף אמינות רבה לממצאי הצוות לכשיוגשו לוועד הפועל. יש גם מספר רב של גורמים מקצועיים במכון התקנים הישראלי שיכולים למלא תפקיד זה בלי חשש למשוא פנים מצדם".

 

בשבוע שעבר דרש הוועד במכתב קודם כי על כרמית לצאת לחופשה, ושתופסק כהונתו כממלא מקום מנכ"ל המכון עד לברור הפרשה. "אם הוועד הפועל יאפשר את מעורבותו של ממלא-מקום המנכ"ל , אילן כרמית, בבדיקה החוזרת, הוא יפגע באופן אנוש באמינות ממצאי הבדיקה. הסכנה הברורה היא שממצאים אלה ייתפסו כבלתי מהימנים וככאלה שבאים לשרת את האינטרס האישי של כרמית, המנסה לטהר את שמו".

 

ממכון התקנים נמסר כי "מכון התקנים עומד מאחורי תוצאות הבדיקות של המצלמות ופועל בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לשוב ולהוכיח כי הטענות כנגד קביעת המכון חסרות כל שחר".

 

עו"ד תומר גונן אמר אתמול, כי "המכון מנסה בכל דרך להציל את כבודו האבוד, ממש מצער שכל המדינה נמצאת בהולד בעניין המצלמות ונעשים פעולות בסתר מבלי לשתף את הציבור. ההתנהלות אינה משפרת את אמון הציבור במשטרה".


פורסם לראשונה 28/06/2018 22:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצלמת מהירות - בינתיים פסולה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים