שתף קטע נבחר

העד פדופיל, העגונה בהריון - ובית הדין קבע: הנישואין לא יבוטלו

אושרת אברג'יל עגונה כבר שמונה שנים, בתיק שמוגדר "מהקשים והמפורסמים". אף שבית הדין ביטל בחודש שעבר נישואין על רקע של עד מחלל שבת, מסרבים הדיינים לבטל את נישואיה, למרות שהעד בחתונתה הורשע בעבירות מין. רגע לפני שהיא יולדת, מקווה אברג'יל שבית הדין יתעשת ויציל את הוולד מממזרות

 

 

מחלל שבת - פסול, פדופיל - כשר: בית הדין הרבני קבע כי אין לבטל את נישואיה של אישה מסורבת גט ולשחררה מעגינותה, אף שאחד מעדי הקידושין בחתונתה הורשע בביצוע עבירות מין בקטין ונשלח לכלא. האישה נמצאת כעת בחודש התשיעי להריונה, מבן זוג חדש שאיתו היא חיה בשנים האחרונות, אבל גם זה לא שכנע את הדיינים לבטל את הנישואים - למרות המשמעות הרת הגורל שהוולד שברחמה ממזר. בראיון לאולפן ynet אמרה: "אני מאוד מקווה שהם ישכילו וייתנו גם לי את החופש שלי שמגיע לי".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

רק לפני שבועיים ביטל בית הדין הרבני האזורי בחיפה את נישואיו של סרבן הגט, עודד גז, לאחר שהוכח כי אחד מעדי הקידושין של השניים קיים אורח חיים חילוני. בהתאם לכך הכריזו הדיינים על אשתו ג' כפנויה שלא התחתנה מעולם - וממילא איננה זקוקה לגירושין כדי להמשיך בחייה. כעת מתברר כי אותו בית דין שקבע שחילול שבת ויחסי מין ללא נישואים הם עילה מוצדקת לפסילת העד, מתייחס בסלחנות דווקא למעשי פדופיליה, שהם עבירה פלילית, דתית ומוסרית חמורה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

סיפורם של בני הזוג שרון ואושרת בן חיים התפרסם בציבור לפני כשנה, לאחר שבית הדין בחיפה התיר "שיימינג" נגד הגבר, חשף אותו ברבים כסרבן גט והטיל עליו עיצומים דתיים וחברתיים עד שיגרש את אשתו וישחרר אותה מהנישואים הכושלים. שרון ואושרת התחתנו ב-2008 וכעבור שנתיים עלו נישואיהם על שרטון. כיום הוא חי בניו-ג'רזי והיא בישראל, ומזה שמונה שנים ממתינה לגירושין. שרון עתר לבג"ץ נגד החלטת בית הדין לפרסם את שמו ותמונתו כסרבן גט - ונדחה.  

 

"תיק בן חיים הוא מתיקי העגינות הקשים והמפורסמים", התבטאו הדיינים באחת ההזדמנויות. "תיק זה עבר כמעט בכל ערכאה שיפוטית שרק ניתן להעלות על הדעת, הן בארץ והן בחו"ל... המכיר את פרשיית בן חיים יבין שהבעל לא חת ולא ירא מאף גורם שיפוטי בישראל ויורה לכל עבר... היכן לב האדם, היכן הרחמים על אם ילדיו ואשת נעוריו, אם לא נאמר שהנקמה והרשעות העבירו את הבעל על דעתו?"

 

החליטו שלא לבטל את הנישואים - בלי כל נימוק

אלא שכבר בשנת 2013 נודע לאישה כי אחד מעדי הקידושין בחתונתה, נשוי ואב לתשעה, הוא - כאמור - עבריין מין שהורשע על פי הודאתו במקרים רבים של מעשים מגונים בקטין, שנמשכו לאורך תקופה של כשנתיים ימים. במסגרת הסדר טיעון נגזרו על האיש שלוש שנים וחצי מאסר בפועל וקנס כספי של 50 אלף שקלים לקורבן העבירות, והוא אף התחייב לקבל טיפול תרופתי להורדת הדחף המיני לתקופה של חמש שנים. כתב האישום המקורי גולל עבירות קשות וחמורות יותר, אך הן נמחקו כחלק מההסדר, על מנת למנוע את ניהול המשפט ואת הצורך של המתלונן להעיד ולהתעמת עם הנאשם.

 

ברחוהותיר אותה עגונה: שרון בן חיים ואשרת אברג'יל (בן חיים) ()
ברח והותיר אותה עגונה: שרון בן חיים ואושרת אברג'יל (בן חיים)

 

מכיוון שהמעשים בוצעו לפני חתונתם של שרון ואושרת, דרשה האישה לפסול את העבריין למפרע מעדות הקידושין וממילא לבטלם כאילו לא היו - ולהכריז עליה כפנויה. בדיון שהתקיים ב-2013 התרשמו הדיינים מהבקשה, אישרו כי "יש בסיס גדול לבטל את הנישואין" ואף ציינו את משמעותה של החלטה כזו מבחינת זכויות האישה בעתיד. לאחר מכן הבהירו שוב: "ניתן ביטול נישואין, אנחנו לא מפחדים מכך".

 

למרות זאת, בסוף 2017, לאחר שלוש שנים וחצי של דיונים, החליט בית הדין בחיפה כי "לא מצא מקום להתיר" – ללא כל נימוק. לאחר מכן ביקשה האישה מהדיינים לפרסם נימוקים להחלטה, אך נדחתה בטענה כי אם הנישואים היו מבוטלים היה מקום להסביר זאת, אך לא במקרה שהם נותרו תקפים.

 

"עד החשוד בעריות"

אברג'יל ערערה לבית הדין הרבני הגדול נגד החלטת הערכאה האזורית, באמצעות עורכות הדין בתיה כהנא דרור ובתיה כהן מארגון "מבוי סתום" המלווה אותה, בטענה כי פסק הדין "סותם את הגולל על פתרון עגינותה של המבקשת... ושולל ממנה את זכותה לכתוב את סיפור חייה ואת זכותה לזוגיות ולהורות, וזאת כאשר לבית הדין הסמכות ההלכתית במקרה מיוחד זה לבטל הקידושין".

 

עוד נכתב בערעור: "בית הדין מתבקש להישען על הפוסקים הפוסלים עד קידושין החשוד בעריות ועל הפוסקים המתירים ביטול קידושין ללא צורך בגט במקרה דנן, ובכך ימשיך את דרכם של חז"ל שראו בעיגון נשים בעיה שמזקיקה פתרונות בלתי שגרתיים ואף הקלות מעיקר הדין... רבותינו שקדו רבות על כך ונכנסו גם לפרצות דחוקות כדי להתיר אשת איש שמעוגנת או ממזרים מחד, וכדי להציל את האישה מקלקולים חמורים שונים מאידך".

 

עו"ד כהנא דרור ציינה כי ההגדרה ההלכתית של "רשע" הפסול לעדות היא אדם שעבר על איסור דתי שהעונש עליו הוא מלקות. "במקרה זה מדובר בעד החשוד בעריות - מעשה שאסור מהתורה ולדעת רוב הפוסקים לוקים עליו - ולכן מדובר בעד פסול", הסבירה. "כאשר מדובר בעיגון חמור, ודאי שיש לסמוך על דעת הפוסקים שיש לפסול את העד, שכמותן נקבע להלכה... יש לבטל את נישואי הצדדים ללא צורך בגט ויש להכריז על האישה כפנויה ומותרת לכל אדם".

 

לפני כחצי שנה הודיע בית הדין הגדול כי ידון בבקשת הערעור רק לאחר שהדיינים האזוריים יעבירו אליו את נימוקיהם להחלטה המקורית, ואולם רק לאחר חודשיים ביקש זאת מהם – ועד היום לא קיבל אותם, וממילא גם כלל לא החל לדון בנושא. הדיין הרב מימון נהרי העיר כלפי בית הדין בחיפה כי "כל החלטה, למעט החלטה דיונית, שניתנה תוך מהלך המשפט צריכה להיות כתובה ומנומקת".

 

"בעיה הלכתית ומוסרית קשה"

בינתיים, כאמור, אושרת נמצאת לפני לידה, ואם לא יבוטלו נישואיה הוולד יהיה ממזר. הדיינים יודעים כי היא לא המתינה לגט אלא חיה עם בן זוג חדש בלא שהתגרשה – והם מודעים היטב למשמעות. באחת ההחלטות בתיק התייחסו לכך וכתבו: "בית הדין פונה אל הבעל לשחרר את האישה בגט פיטורין, בכדי שלא תבוא תקלה, והמבין יבין".

 

עו"ד בתיה כהנא דרור (צילומים: אריאל אלון ) (צילומים: אריאל אלון )
עו"ד בתיה כהנא דרור(צילומים: אריאל אלון )

 

באת כוחה של האישה, כהנא דרור, הדגישה כי אין לה טענות כלפי הדין הדתי, שכן לדעתה יש בו אפשרות לביטול הנישואין במקרה זה. מחאתה היא נגד הרבנים שאינם משתמשים בה. "זאת בעיה הלכתית ומוסרית קשה, כאשר בית דין אינו רואה בעבריינות מינית כלפי ילדים עילה מספקת לפסילת עד, וזאת לאחר שקיימת הרשעה מצד בית המשפט ולאחר שהעד העבריין הודה במעשיו ואף ריצה את עונשו".

 

"המצב בו בית הדין אינו מתיר עגונות אף שבידו הכוח והסמכות ההלכתית לכך מערער את הלגיטימציה למוסד שאינו פועל על פי ערכים מוסריים ודתיים, גוזל מנשים את זכותן לזוגיות, למשפחה, לאינטימיות ולילדים וגורם לכך שנשים הבוחרות להמשיך בחייהן נאלצות מנקודת מבט דתית לחיות בחטא ולהביא לעולם ילד אשר ייחשב ממזר. לצערי בית הדין מסרב להשתמש בכוחו זה ומעדיף שנשים תישארנה בעגינותן ואף ילדו ילדים מבני זוג שאינם בעליהן".

 

בהנהלת בתי הדין הרבניים אמרו בתגובה כי על פי חוק הם מנועים מלהתייחס להליך משפטי, וציינו שהתיק עדיין מתנהל בבית הדין הגדול לערעורים. עוד נמסר: "אנו דוחים את הניסיונות להפעיל לחץ על הדיינים ולהטות את החלטותיהם באמצעות כלי התקשורת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים