שתף קטע נבחר

"מייצרים מוזיקה על ידי הזזת הראש והיד"

מרכז טכנולוגי מתקדם לטיפול חדשני לנכים נחנך לאחרונה בירושלים. במרכז, שנוצר בשיתוף פעולה של חברות סטארטאפ ישראליות עם גופי מחקר המובילים בישראל, הוקם מתחם טיפולי ייחודי מסוגו בעולם בו מפעילים כלי נגינה שונים באמצעות חיישני תנועה. צפו

בית פינגר - מרכז טיפול חדשני ייחודי מסוגו, מהמתקדמים בעולם נחנך לאחרונה בירושלים. מדובר במיזם פורץ דרך שעושה שימוש יוצא דופן בטכנולוגיה מתקדמת, ובעזרתה נותן מענה ייחודי לנכים בעלי אחוזי נכות גבוהים שאינם יכולים להזיז את גופם.

 

עד היום נכים קשים שמשותקים בחלקים שונים בגופם נאלצו במקרים רבים לוותר על טיפולים פיזיותרפיים חיוניים בשל מורכבות הטיפול. כאן נכנסה החדשנות הישראלית לצד גופי מקצוע שונים, ופיתחו מערכות טכנולוגיות מיוחדות שלראשונה בעולם יכולים לתת מענה לאותם נכים קשים.

 

באמצעות חיישנים מתקדמים, ומערכות היי-טק משוכללות הקולטות תזוזה של עפעף או שפתיים הם יכולים לעבור טיפולים פרא רפואיים. נכים שכבר עברו את הטיפולים הראו שיפור בתפקוד כשכל טיפול אחר לא היה אפקטיבי במצבם.

 

 

למיזם חברו חברות סטארטאפ ישראליות כדוגמת אימיוז לצד ענקיות כמו אינטל. גולת הכותרת במרכז הוא חדר המוזיקה שנבנה בתוך באר מים עתיקה ובו הושקעו למעלה מחצי מליון שקלים. מדובר במתחם טיפולי ייחודי מסוגו בעולם בו מפעילים כלי נגינה שונים באמצעות חיישני תנועה.

  

הטיפולים שעוברים בחדר הם טיפולים פרא רפואיים המגובים בפרוטוקולים טיפוליים של עשרות שנים, רק שהפעם ניתן לעשות אותם בצורה חווייתית תוך כדי שהמטופלים עצמם יוצרים ומנגנים מוזיקה.

 

נוסף על כך, בבית פינגר, הממוקם בשכונת מקור ברוך בירושלים, משתפים פעולה עם גורמים כמו הדסה הר הצופים אשר כותבים פרוטוקולים של קלינאיות תקשורת על בסיס יכולות המערכת, ונציגים מאוניברסיטת חיפה שמייצרים פרוטוקולים של תרפיה במוזיקה. המקום הוא שיתוף פעולה של משרד הרווחה בית פינגר ומרכז גראבסקי שחברו יחדיו למיזם.

 

מטופלת בבית פינגר (צילום: אלי מנדלבאום)
טיפולים חוויתיים במהלכם המטופלים יוצרים ומנגנים מוזיקה. (צילום: אלי מנדלבאום)

 

אורי (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת), יהיה  בקרוב בן 29. אורי חולה במחלת PLS מחלת ניוון שרירים. בגיל 7 הוא החל ללכת על קביים, ובגיל 10 עבר לשבת ולהתנייד על כסא גלגלים בנוסף, החל לאבד את יכולת הדיבור. בגיל 14 חלה נסיגה נוספת בתפקוד והוא הפסיק להזיז את ידיו.

 

כיום אורי משותק כמעט בכל הגוף והוא מתקשר באמצעות לוח מיוחד עם העיניים. אורי הוא בחור חכם ועל אף המוגבלות הוא מבין ומתקשר כמו כל אדם. "אחד האתגרים עם אורי הם מצד אחד לתת לו טיפול שיעבוד על העיניים ומצד שני שיעניין אותו", מסביר מנדי בלוי מנכ"ל בית פינגר. "אורי מנגן על מגוון כלים באמצעות תנועות עיניים ומצמוץ, אורי נהנה כי הוא מנגן ומצד שני אנחנו מטפלים, ויכולים לנתח מידע על התקדמות הטיפול".

 

"מחכה רק לחזור לחדר מוזיקה"

רבקה, דודה של נתנאל לנקרי הלוקה ב CP-שיתוק מוחין, ומטופל במרכז, מספרת: "נתנאל חובב מוזיקה מגיל צעיר וכאן בבית פינגר הוא מקבל משוב וחוזק לתרפיה הנפשית שלו החיבור של החדר מוזיקה החדש עם כל הטכנולוגיה זה בדיוק המקום המתאים לנתנאל. הוא אוהב מוזיקה ושירה זה ממלא אותו בשמחת חיים, בית פינגר הוא המקום שיכול להעצים אותו ולתת לו מקום של הומור, שמחה ולהחזיר אותו למה שהוא אוהב".

 

אנשים מוחאים כפיים בחנוכת בית פינגר (צילום: אלי מנדלבאום)
נתנאל לנקרי: "ניגנתי על תופים בעזרת הפנים אני מחכה רק לחזור לחדר מוזיקה"(צילום: אלי מנדלבאום)

 

פנחס לנקרי, אביו של מוסיף: "בבית לא הצלחנו לטפל בו. המקום כאן הוא טוב מטפלים בנתנאל במסירות אני מרוצה מהמקום ומהטיפולים החדשניים המוענקים כאן למטופלים".

 

נתנאל עצמו מוסיף שהוא שמח על קיומו של חדר המוזיקה החדש מפני שזה עוזר לו ולחבריו בפיזיותרפיה: "ניגנתי על תופים בעזרת הפנים אני מחכה רק לחזור לחדר מוזיקה".

 

מטופל אחר, רותם אלנתן, מוסיף: "החדר הוא חדש ומיוחד ובו אנחנו מייצרים מוזיקה על- ידי הזזת הפרצוף הראש והיד. הדרך היחידה שלי לנגן במוזיקה זה רק או עם היד או עם הראש אני מגיע לחדר מוזיקה ומתפנאן שם עם המסכים האלה שמתכנתים אותם ועושים להם סימפולים וכו'".

 

אנשים עם מגבלות תפקודיות קשות בעלי יכולת תנועה מינימלית יכולים לייצר מוזיקה באמצעות מערכות הייטק משוכללות המופעלות על ידי תזוזה של עפעף או שפתיים וכך באופן חוויתי לגרום להעלאת מוטיבציה לטיפולים פרא רפואיים. עבור כל מטופל נבנה פורמט מיוחד המתאים ליכולותיו ונראה כי באמצעות טכנולוגיה זו מושג שיפור תפקודי במקום בו טיפולים אחרים לא נמצאו אפקטיביים במצבם.

 

המטפלים עוברים הכשרה ייחודית, ההכשרה הבסיסית היא הכשרה של מטפל: פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק, קלינאי תקשורת, מטפל במוזיקה וכדומה. לאחר מכן הם עוברים הכשרה טכנולוגית והכשרה לתכנית טיפול שיתופית עבור חוויה מתמשכת בין סוגי הטיפולים.

 

אנשים מוחאים כפיים בחנוכת בית פינגר (צילום: אלי מנדלבאום)
"מדובר ביום חג לנכים קשים שעד היום לא היה מענה ודרך טיפול בעבורם"(צילום: אלי מנדלבאום)

 

סמנכ"ל משרד הרווחה מר גדעון שלום, מספר:  "הלב שלי מתרחב למימדים, אני רוצה להגיד לדיירים המדהימים שנמצאים פה ההופעה המדהימה שראינו, זה לא דבר מובן מאילו. אני מתאר לעצמי כמה השקעה היתה צריכה להיות. הצוות המקסים שיש לכם פה הנהלת כולל חב"ד ולכל מי ששותף."

 

מנדי בלוי יו"ר בית פינגר, מסכם: "מדובר ביום חג לנכים קשים שעד היום לא היה מענה ודרך טיפול בעבורם וכיום אנו שמחים להציג את הפתרון, המילה האחרונה בתחום. גופים שונים מהעולם כבר פנו אלינו ורוצים מערכות כאלו אצלם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
גזירת הסרט בחנוכת בית פינגר
צילום: אלי מנדלבאום
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים