שתף קטע נבחר

משה פולקנפליק זכה בפרס השחקן בפסטיבל קרלובי וארי

השחקן משה פולקנפליק, שכמעט ופרש מעולם המשחק ומשלים הכנסה כשומר בהוסטל, זכה בפרס השחקן המצטיין בפסטיבל קרלובי וארי על תפקידו ב"גאולה". הסרט של יוסי מדמוני ובועז יהונתן יעקב גם קטף את פרס הסרט הטוב ביותר מטעם ארגון אקומיני, המייצג את כלל הכנסיות בעולם

עוד הישג משמח ומוצדק לקולנוע הישראלי: השחקן משה פולקנפליק זכה הערב (שבת) בפרס השחקן המצטיין בפסטיבל קרלובי וארי ה-53. פולקנפליק קיבל את הפרס עבור הופעתו בסרט "גאולה", סרטם הרגיש של יוסי מדמוני ובועז יהונתן יעקב. בסרט הוא מגלם אלמן חוזר בתשובה שמגדל לבדו את בתו היחידה (אמילי גרנין) שחולה בסרטן. כדי לממן את הטיפולים היקרים, הוא מחליט לאחד את חבריו מימי להקת הרוק אותה הנהיג.

 

הדמות המיוסרת והמתחבטת של סולן הרוק בדימוס ומשחקו המכמיר לב של פולקנפליק בן ה-42, לא הותירו את השופטים אדישים. פולקנפליק עצמו לא הגיע לטקס הסיום שנערך בעיירת הספא הצ'כית - מאחר והוא בעצמו חוזר בתשובה ושומר שבת, ולכן לא יכול היה לעלות על המטוס אתמול ולחזור לפסטיבל כדי לקבל את הפסלון. במקומו קיבל את הפרס יוסי מדמוני, מיוצרי הסרט.

 

מה שמרגש בסיפור של פולקנפליק, בוגר בית צבי, שהתגלה בתחילת שנות האלפיים עם דרמת הטלוויזיה "בוצ'אצ'י" (שגם בה הוא פצח בשירה) - שלפני כמה שנים, הוא נאלץ לוותר על קריירת המשחק מאחר ונתקל בקשיי פרנסה. לשמחתנו הוא שב לעסוק בתחום - לפני שנים אחדות הוא לוהק לסדרה "שטיסל", ובימים אלה אפשר לראותו בבתי הקולנוע בסרט "דרייבר", שגם בו כמו ב"גאולה", הוא מגלם חרדי המגדל לבדו בת יחידה. כדאי לציין, שכדי להתפרנס, פולקנפליק עדיין עובד כמאבטח בהוסטל לבעלי צרכים מיוחדים, וחלק מהחזרות שערך אתו מדמוני נערכו בבוטקה השמירה של ההוסטל.

 

 

יוצרי הסרט
יוצרי הסרט "גאולה" בקרלובי וארי(צילום: KVIFF)

"גאולה" אותו הפיקו מארק רוזנבאום ובניו מיכאל ויהונתן, יתחרה גם בפסטיבל הקולנוע של ירושלים הקרוב, ובהמשך יופץ על-ידי קולנוע "לב". בטקס שנערך מוקדם יותר היום, הוכרז כי "גאולה" גם זכה בפרס הסרט הטוב ביותר מצד אקונומי, ארגון המייצג את כלל הכנסיות בעולם. שנה שעברה הסרט "האופה מברלין" זכה בפרס זה.

מתוך
פולקנפליק. מתוך "גאולה"

הזכייה של פולקנפליק בפרס השחקן מצטרפת לשורה של הישגי יוצרים ישראלים בפסטיבל קרלובי וארי, אחד מאירועי הקולנוע הוותיקים, האיכותיים והמוערכים באירופה. ב-1999 זכה "החברים של יאנה" של אריק קפלון בפרס "גלובוס הקריסטל", המוענק לסרט המצטיין, ב-2005 גרף "איזה מקום נפלא" של אייל חלפון את הפרס המיוחד של חבר השופטים בעוד אורי גבריאל קטף את פרס השחקן, וב-2011, זכה "בוקר טוב אדון פידלמן" של יוסי מדמוני בפרס "גלובוס הקריסטל".

 

ומי זכה אתמול ב"גלובוס הקריסטל"? – "לא אכפת לי אם בהיסטוריה יראו בנו ברברים", סרטו העוצמתי והחשוב של הבמאי הרומני הממריא ראדו ג'ודה, הוא הזוכה הגדול של פסטיבל קרלובי וארי 2018. שם הסרט לקוח מנאומו של יון אנטונסקו, שליט רומניה בתקופת מלחמת העולם השנייה, שהיה בעל ברית של היטלר, אחראי לפרעות יאשי, גירוש יהודי סרביה ובוקובינה ולטבח באודסה שהתרחש באוקטובר 1942 – שם צבא הכיבוש הרומני העלה באש עשרות אלפי יהודים.

 

בנאום שנשא אנטונסקו בפני מועצת השרים שלו ב-1941 הוא אמר: "אני בעד הגירה כפויה של היסוד היהודי מבוקובינה ומסרביה, צריך להשליך אותם מעבר לגבול. אני גם בעד הגירה כפויה של היסוד האוקראיני, אין להם מה לחפש כאן. לא אכפת לי אם בהיסטוריה יראו בנו ברברים. האימפריה הרומית ביצעה סדרה של מעשים ברבריים לפי קני המידה הנוכחיים ובכל זאת הייתה המבנה הפוליטי הדגול ביותר. אין בהיסטוריה שלנו רגע מתאים יותר. אם יהיה צורך, תירו במקלעים".

 

במרכז הסרט ניצבת אומנית אקטיביסטית שעומדת להעלות מיצג שישחזר את הטבח באודסה ואת מעללי אנטונסקו. הסרט, הדן בזיכרון העבר ובהשכחתו, מציג את ההכנות של האומנית לאירוע, בעודה נתקלת בהתנגדות מצד הממסד ומצד אנשים שזוכרים לטובה את אנטונסקו. בכך הוא מדגים את הניסיונות לטשטש את מעורבות הרומנים בשואת היהודים, ואיך האנטישמיות קיימת כיום, כמו אז. מלבד הפסלון המרשים יוצרי הסרט זכו ב-20 אלף דולר. מדובר בסרט משמעותי במיוחד, במיוחד לאור התעצמות הימין הלאומני באירופה והניסיונות לשכתב את ההיסטוריה.

 

כמו כן, במהלך הטקס קיבל הכוכב ההוליוודי רוברט פטינסון, ניצול סאגת הערפדים הרומנטית "דמדומים", פרס מיוחד על פועלו הקולנועי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים