שתף קטע נבחר

אוסטאופורוזיס: בעיית האבחון והטיפול היעיל

אחד מהסימנים לאוסטאופורוזיס הם שברים, בעיקר בירך, אולם הבעיה היא כי פחות מ-20% מהחולים המגיעים עם תלונה זו לבתי החולים מקבלים התייחסות ייעודית למצבם. שיטת טיפול חדשה הנועדה לזהות את החולים עם חשד לשבר אוסטיאופורוטי, עשויה לפתור את הבעיה

אחד מסימני המחלה העיקריים למחלת האוסטאופורוזיס הם שברים הנגרמים מטראומה מינימלית. מנתוני הארגון הבין-לאומי לאוסטאופורוזיס (IOF) עולה כי פחות מ-20% מהמטופלים שמגיעים לבית החולים עם שבר בירך, שהינו ביטוי קליני חמור של המחלה, מקבלים התייחסות וטיפול ייעודי למצבם.

 

לרוב, חולים שמגיעים לבית החולים עם שבר מטראומה מינימלית, יופנו לאורטופדים שתפקידם לתקן את השבר, בניתוח או בחבישה בגבס (כתלות בסוג השבר כמובן). ייתכן וחולים אלו נזקקים לטיפול באוסטאופורוזיס, בביתם או בבית החולים, וברוב המקרים הם לא יופנו כלל למומחה עצם.

 

חשוב להבין שאוסטאופורוזיס היא מחלה מאוד נפוצה, אחת מכל שתי נשים ואחד מכל חמישה גברים אחרי גיל 50 יחוו שבר אוסטיאופורוטי ולכן הסבירות שהשבר נובע מאוסטאופורוזיס גבוה מאוד.

 

לזהות את מקור השבר. שיטה טיפולית חדשה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לזהות את מקור השבר. שיטה טיפולית חדשה(צילום: shutterstock)

 

לזהות את האוסטאופורוזיס בזמן

כדי להתגבר על הבעיה הזו מספר רב של בתי חולים בעולם החלו ליישם שיטת טיפול חדשה הנקראת Fracture Liaison Service או בקיצור FLS ותפקידה להציב בבית החולים מתאמת, בדרך כלל אחות, שתזהה את המטופלים עם חשד לשבר אוסטיאופורוטי, תדאג שמומחה יראה אותם וימליץ להם על טיפול קונקרטי למצבם ובמידת הצורך גם תפנה אותם לבדיקות סקר כגון בדיקת צפיפות עצם.

 

בדרך זו הסיכוי שהחולה ייצא מבית החולים עם מרשם לטיפול באוסטאופורוזיס יהיה גבוה יותר. למעשה, שירות FLS יכול להעלות את הסיכוי שחולה יקבל אבחון וטיפול מ-20% ל-50% ולעיתים גם ל-80%.

 

אין ספק כי מדובר בשירות יקר אך יש לו יתרונות רבים למערכת הבריאות, שכן המחיר של השברים והסיבוכים מהם, הן למטופל והן למערכת הציבורית הם עצומים ביחס למחיר התרופות שיכולות למנוע את השבר הבא.

 

כדי לקדם שירות זה, השיק ה-IOF לפני מספר שנים קמפיין גלובלי בשם Capture The Fracture ומטרתו לחנך את הקהילה הרפואית בדבר היתרונות של שירות FLS ולספק ערכת כלים שתסייע לבתי החולים לספק את השירות, וקווים מנחים לזיהוי מטופלים בסיכון כמו מפת סידן שמציגה את רמות הסידן והוויטמין D בעולם ומאפשרת למטפלים להעריך מה כמות הסידן וויטמין D הנדרשת לחולים במדינתם.

 

אחד מהכלים החשובים לבדיקת הסיכון אצל חולים שעוד לא חוו שבר אוסטיאופורוטי הוא מחשבון FRAX שמודד את הסיכון של חולים לשבר בעשר השנים הקרובות לפי מדדים שונים כמו גיל, מין, גובה, משקל, האם החולה מעשן או שותה אלכוהול וכן הלאה וללא צורך בתוצאות בדיקת צפיפות העצם.

 

זאת ועוד, הארגון הבין-לאומי החליט להקים באתר האינטרנט מפה שמציגה את בתי החולים שמעניקים את השירות הזה ומדורגים לפי איכות השירות. השירות נמדד לפי קריטריונים שונים בהם גם אופן הטיפול אך גם המעקב אחר המטופל.

 

זאת בשל העובדה שלא די באבחון החולים ובמתן הטיפול הנכון, אלא גם בהתמדה בטיפול שכן הטיפול באוסטאופורוזיס צריך להימשך כל עוד החולה נמצא בסיכון. פעמים רבות הטיפול בחולים בסיכון גבוה נפסק בשלב מוקדם מדי למרות שהוא יכול להפחית באופן משמעותי את הסיכון לשבר.

 

בהתחשב בכל האמור, מובנת החשיבות של יישום שיטת הטיפול FLS בכל מרכז רפואי אשר מטפל בשברים. רק כך ניתן יהיה להבטיח ששוברי עצם הירך יהיו נתונים לאבחון, טיפול ומעקב תמידי, ובכך למנוע את השבר הבא על השלכותיו החמורות.

 

פרופ' סרג' פרארי הינו מומחה למחלות עצם וראש המכון למחקר מחלות עצם באוניברסיטת ז'נבה, שוויץ.

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שברים מטראומה מינימלית
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים