שתף קטע נבחר

להיות מוכנים לכל תרחיש חירום: מה עושים בעת רעידת אדמה במקום העבודה

רעידות האדמה שחוותה מדינת ישראל לפני כשבוע מוכיחות שחשוב תמיד להיות מוכנים מראש לכל אירוע אפשרי שעלול להעמיד אותנו בסכנה. מאחר ואנחנו נמצאים מרבית היום במקום העבודה, חשוב להיות מודעים לנהלים שיכולים להציל חיים. מומחי המוסד לבטיחות ולגיהות אספו עבורכם את מה שחשוב לדעת כדי להישאר בטוחים

בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות

 

לפני כשבוע רעדה האדמה בישראל כשמספר רעידות אדמה היכו וזעזעו לא רק את הארץ אלא גם אנשים רבים שגילו שמדובר במצב המצריך זהירות והכנה מראש. מאחר ואת מרבית שעות היום אנחנו עושים במקום העבודה שלנו, הרי שיש צורך בהערכות מתאימה במקומות העבודה למצבי חירום שונים.

נזק שנגרם למבנים בטבריה כתוצאה מרעידות האדמה (צילום: רועי רובינשטיין)
נזק שנגרם למבנים בטבריה כתוצאה מרעידות האדמה(צילום: רועי רובינשטיין)

 

מצב חירום מוגדר כמצב בו נשקפת סכנה לאדם בעקבות תקרית או תאונה, כשהחוקים ברורים: על כל מפעל ומקום עבודה להיערך למצבי חירום. יש להציב את האנשים המתאימים לפעול בנידון ולבצע בדיקות מקדימות כמו גם ליצור תרגילי הדמיה מתאימים לאירועים שונים, כדי להיות מוכנים בכל עת לכל מצב.

 

הדרכות שונות הקשורות בבטיחות ובריאות תעסוקית חשובות גם הן למערך המוכנות מראש לרבות בדיקות תקופתיות לציוד וחומרים שונים - תקינות, כשירות, אמצעי בטיחות בשימוש בהם ואפסנתם, וכן אמצעי גילוי, התרעה, כריזה, תאורת חירום, כיבוי אש ועוד.

 

נזק שנגרם למבנים בטבריה כתוצאה מרעידות האדמה (צילום: רועי רובינשטיין)
נזק שנגרם למבנים בטבריה כתוצאה מרעידות האדמה(צילום: רועי רובינשטיין)
  

מה עושים במקרה של מצב חירום במקום העבודה?

כאשר מתרחש מצב חירום יש מספר אתגרים מולם אנחנו מתמודדים, בין היתר, התנהגות האדם במצב זה, שיש לה השפעה רבה על התפתחות המצב. ישנם אנשים שבוחרים לקחת סיכונים מיותרים, אחרים בלחץ ואינם מסוגלים לתפקד. יש כאלה שאינם מצייתים להוראות, אחרים אינם מבינים את משמעות ההתרחשות, מאבדים ריכוז ויכולת לשים לב לפרטים ועוד.

 

ראשית, במסגרת היערכות למצבי חירום במקום העבודה, יש לזהות חוזקות במקום העבודה ובעלי התפקיד ולהעצים אותם. במקביל, מומלץ לבדוק את החולשות, לנתח אותן ולפעול למזעורם על מנת שיובילו למענה מיטבי בעת מצב חירום. כדי לזהות והשפיע על המוכנות והתוצאות כדאי לשנות או להרחיב את נקודת המבט על האירוע שעומד להתרחש בעתיד - כשמוכנים מראש לכל מצב, היכולת שלנו להתמודד עמו גדלה ואיתה גדל הסיכוי לעבור את האירוע בהצלחה עם מינימום השפעה.

 

ככל שאירוע נדיר יותר, כך יכולתנו לחזות אותו קטנה יותר. ככל שהסיכוי להתרחשות (ההסתברות) לאירוע קטנה יותר, קשה יותר להבין אותו, וכך אנו יודעים פחות על תדירות התרחשותו ולכן אנו נוטים שלא להיערך להתרחשותו.

גם תאונת עבודה היא מצב חירום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גם תאונת עבודה היא מצב חירום(צילום: shutterstock)
היערכות למצבי חירום מתבססת, לרוב, על אירועים שהתרחשו במקום העבודה, אירועים שהתרחשו במקומות אחרים, אירועים שטרם התרחשו ועלו בהערכת סיכונים. חשוב לדעת שאי ודאות באירועים שונים מהווה פוטנציאל לפגיעות במצב חירום. מצב של אי ודאות הינו מצב שכיח מאד - רמת ההפתעה תלויה ברמת המוכנות שלנו לתרחישים שונים. ככל שנלמד להכיר את הפעילות מקרוב ונחקור לעומק נדע לזהות יותר פרטים, נקטין את רמת אי הודאות שלנו. ככל שנתרגל יותר, נאפשר לעובדים, למנהלים ולצוותי החירום לזהות פערים ולהתארגן בהתאם, ובכך להקטין את אי הוודאות ולפעול טוב יותר.

 

תפקיד מנהל האירוע בניהול מצב חירום בארגון - מנהל האירוע נדרש להוריד הנחיות:
  • סדר קדימויות לטיפול באירוע
  • סדר עדיפות להפעלת כוחות פנים מפעליים לאור נתוני השטח
  • להנחות על הפעולות לביצוע לאור הערכת סיכונים
  • להנחות על הזמנים בהם יבוצעו הפעולות לאור הערכת סיכונים
  • להנחות על טיפול וחיזוק העובדים 



חשוב להיות מוכנים מראש לכל תרחיש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חשוב להיות מוכנים מראש לכל תרחיש(צילום: shutterstock)
 

רעידות אדמה במקום העבודה

כאמור, נוכח רעידות האדמה שחוותה ישראל בתקופה האחרונה - במקרה של רעידת אדמה בעת שהייה במקום העבודה יש מספר נהלים שיכולים לסייע ולחזק את תחושת הבטיחות: 

 

עובד:

  • ודא שאתה מקבל הדרכה על דרכי המילוט מתחנת עבודתך
  • ודא שאתה יודע להיכן עליך להתפנות במקרה של רעידת אדמה.
  • ודא שדרכי המילוט פנויות
  • שנן את סדר הפעולות שעליך לבצע במקרה של רעידת אדמה

 

מנהל, רענון נהלים:

  • ודא שהעובדים עברו רענון וידוע להם מה עליהם לעשות ולהיכן להתפנות במקרה של רעידת אדמה
  • ודא שהמנהלים תחתיך ובעלי תפקיד נוספים מכירים את תפקידם במקרה של רעידת אדמה ואת סדר הפעולות הנדרשות
  • ודא שבעלי תפקיד האמורים לספק טיפול ראשוני לאחר רעידת אדמה, כגון: מגישי עזרה ראשונה, צוות סיוע עצמי ראשוני וצוות התערבות מאומנים וכשירים לתפקידם והציוד שלהם כשיר.
  • ודא שקיים מענה הולם לפינוי כלל העובדים. אנא שים דגש על עובדים עם מוגבלות ומבקרים/ לקוחות עם מוגבלות.

 

בדיקה פיזית:

  • ודא שדלתות החרום לא נעולות
  • ודא שדרכי המילוט פנויות למעבר
  • ודא שמערכת הכריזה תקינה
  • ודא שיש ברשותך כרז יד לניהול ומתן הנחיות לעובדים במקרה והכריזה לא תפעל
  • ודא שתאורת החרום בתחנות העבודה ובדרך המילוט נבדקה ונמצאה כשירה

 

ניהול בטיחות היא מערכת כוללת של אמצעים ומאמצים שתכליתם למנוע שגיאות העלולות לגרום למצבים מסוכנים. לצמצם את חומרת הפגיעה או הנזק שייגרם מאירוע בטיחותי, ולשלוט במצבים בלתי מתוכננים שיכולים להיגרם כתוצאה מאירוע בטיחותי.

 

עוד על בטיחות וגיהות במתחם המיוחד ב-ynet

 

 

בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות (המוס"ל) שהינו גוף ציבורי לאומי, מטרתו היא להטמיע תרבות של בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית, בסביבת העבודה. המוס"ל מעניק סל שירותים, ללא תשלום, לטובת העובד והמעסיק (שירותים משלימים מוצעים בעלות ללא רווח). כמו כן, במוס"ל עוסקים בפעולות מניעה, הסברה, הדרכה ומחקר.

 

בכל שאלה ניתן לפנות 9214 *, באמצעות אתר האינטרנט בפייסבוק או באפליקציה בנייד

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי רובינשטיין
מה עושים כשמתרחשת רעידת אדמה?
צילום: רועי רובינשטיין
מומלצים