שתף קטע נבחר

תרזה מיי: טראמפ אמר לי לתבוע את האיחוד האירופי

הצהרה מדהימה של ראש ממשלת בריטניה: בריאיון ל-BBC חשפה כי נשיא ארה"ב אמר לה על הברקזיט – "אל תלכי למשא ומתן עם האיחוד, תתבעי אותם". ברקע: המתח העמוק בין טראמפ לאירופה והחשש ממלחמת סחר

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הדהימה בצהריים (יום א') כשסיפרה שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ המליץ לה לתבוע את האיחוד האירופי במסגרת תוכנית ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד, "הברקזיט".

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 



דונלד טראמפ ותרזה מיי (צילום: AP)
טראמפ עם מיי. התנער מהריאיון המביך שפורסם ב"סאן"(צילום: AP)
תרזה מיי ודולנד טראמפ (צילום: AP)
(צילום: AP)

בשיחה עם BBC אמרה מיי: "הוא אמר לי שאני צריכה לתבוע את האיחוד האירופי. תתבעי את האיחוד האירופי, אל תלכי למשא ומתן איתם, תתבעי אותם".

 

טראמפ הגיע לבריטניה ביום שישי לביקור בן שלושה ימים, אחרי ועידת הפסגה של מנהיגי מדינות נאט"ו בבריסל. משם הוא ימשיך לפגישתו מחר בהלסינקי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

תרזה מיי ודולנד טראמפ (צילום: PA Photos/ABACA )
(צילום: PA Photos/ABACA )

הפגנה נגד  דונלד טראמפ נשיא ארה
אלפים הפגינו נגד טראמפ בלונדון(צילום: AP )

במסיבת עיתונאים משותפת עם תרזה מיי ביום שישי אמר טראמפ כי נתן לראש ממשלת בריטניה עצה בנוגע לברקזיט, אך הודה כי היא חשבה שההצעה שלו "אכזרית מדי". היום נשאלה על כך מיי בריאיון ל-BBC, והשיבה שעצתו הייתה להגיש תביעה נגד האיחוד.

 

החשיפה של מיי שטראמפ הציע לה לתבוע את האיחוד האירופי, גוף שבריטניה לא רק חברה בו אלא גם מתכוונת לשמור על קשרים הדוקים מאוד איתו גם אחרי פרישתה, עשויה להחריף את היחסים בין הממשל האמריקני לאיחוד.

 

בלון של טראמפ (צילום: EPA)
בלון "בייבי טראמפ" מופרח בלונדון בסוף השבוע(צילום: EPA)

בלון של טראמפ (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בפוסט בפייסבוק הזהירה היום ראש הממשלה תרזה מיי את המורדים במפלגתה כי אם יכשילו את התוכנית שלה, שלפיה למרות הפרישה מהאיחוד האירופי תמשיך בריטניה לקיים מערכת יחסים הדוקה מאוד עם האיחוד, "יש סכנה שלא יהיה ברקזיט כלל". בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד האירופי ב-29 במרץ 2019, ובצמרת הפוליטית והעסקית בה עדיין יש מחלוקת עמוקה בנוגע לשאלה כיצד צריך להיעשות הברקזיט. בכך שמיי מזהירה כי סכנה נשקפת לעצם קיום הברקזיט היא מעבירה מסר לעשרות תומכי ברקזיט ניציים במפלגתה השמרנית, ולפיו אם יפילו אותה מכיסא ראש הממשלה הם עלולים לאבד כליל את הפרישה מהאיחוד האירופי, שעליה חלמו במשך עשרות שנים.

 

המלכה חיכתה לטראמפ

מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד הנשיא ניכרו היטב היחסים המתוחים בין ארה"ב לאיחוד האירופי, בכלל זה בין ארה"ב לבין מדינות שהיו במשך עשרות שנים בעלות בריתה הקרובות ביותר. טראמפ תקף את האיחוד ומדינות בו כגון גרמניה, בריטניה וצרפת בנוגע לשלל נושאים, בהם סוגיית המהגרים, היחס לרוסיה ולפוטין ויחסי הסחר עם ארה"ב.

 

החלטתו של טראמפ להטיל מכסים חדשים על סחורות ממדינות האיחוד יצרה קרע של ממש בין הצדדים ועוררה חשש ממלחמת סחר נרחבת בין בעלות הברית הגדולות. באיחוד זועמים גם על החלטתו של טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן ועל הזלזול הבוטה שלו בנושאים הקשורים לשמירה על הסביבה.

המלכה הבריטית מחכה לנשיא האמריקני (צילום: AP)
המלכה אליזבת מחכה לטראמפ. 12 דקות איחור(צילום: AP)

ליזבת השנייה ודונלנד טראמפ (צילום: רויטרס)
חרג מהפרוטוקול. טראמפ מקדים את המלכה(צילום: רויטרס)

הביקור של טראמפ בבריטניה סיפק כמה רגעים משעשעים וגם כמה מביכים. בסוף השבוע התייצבו אלפים להפגנות נגדו בלונדון, ובין השאר הפריחו בלון ענק בדמותו של טראמפ כתינוק בכיין. ביום שישי פרסם ה"סאן" הבריטי ריאיון שבו מתח טראמפ ביקורת על תרזה מיי ואמר כי להצעותיה למימוש הברקזיט תהיה השפעה שלילית על הסחר עם ארה"ב. טראמפ טען אחר כך שדבריו הוצאו מהקשרם, ושהוא אמר גם דברי שבח על מיי, אך אלה הוסתרו מעיני הציבור הבריטי. הדוברת שלו מיהרה להצהיר כי טראמפ "מחבב ומעריך" את ראש הממשלה הבריטית.

 

במהלך ביקורו בבריטניה נפגש טראמפ גם עם מלכת בריטניה אליזבת השנייה. כלי תקשורת דיווחו כי טראמפ איחר לפגישה איתה, וכי היא נראתה עצבנית כשנאלצה להמתין לו 12 דקות ארוכות. במהלך סקירת המשמר המלכותי חרג טראמפ מהפרוטוקול כשצעד לפני המלכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ ומיי. עצות ברקזיט
צילום: רויטרס
מומלצים