שתף קטע נבחר

גרמניה: "כבר לא יכולים לסמוך על ארצות הברית"

בתגובה לאמירתו של טראמפ ולפיה "האיחוד האירופי הם אויבים", אמר שר החוץ הגרמני כי "אירופה כבר לא יכולה לסמוך בעיניים עצומות על הבית הלבן". הוא הוסיף בעקיצה: "אסור לנו להיות מפולגים, לא משנה כמה אבסורדיים יהיו הציוצים בטוויטר"

"כבר לא יכולים לסמוך". מרקל וטראמפ בפסגת ה-G7 בבריסל (צילום: AP) (צילום: AP)
"כבר לא יכולים לסמוך". מרקל וטראמפ בפסגת ה-G7 בבריסל(צילום: AP)

שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר היום (יום ב') כי "אירופה כבר לא יכולה לסמוך בעיניים עצומות על הבית הלבן". זאת בתגובה לאמירתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אתמול, ולפיה "האיחוד האירופי הם אויבים".

 

בריאיון לעיתון "פונקה" אמר מאס כי "כדי לשמר את השותפות שלנו עם ארה"ב, אנחנו חייבים לעשות התאמות מחדש. ההשלכה הברורה הראשונה היא שאנו חייבים לחזק עוד יותר את הבריתות שלנו בתוך אירופה". מאס הוסיף: "לאירופה אסור לאפשר לעצמה להיות מפולגת, ולא משנה כמה חדות יהיו ההתקפות המילוליות וכמה אבסורדיים יהיו הציוצים בטוויטר".

 

 

גם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, התייחסה לאמירתו של טראמפ. "האיחוד האירופי נותר חבר קרוב ושותף של ארה"ב, בהחלט, כך היינו וכך נישאר תמיד". מוגריני הוסיפה: "החלפת הממשל לא גורמת לשינוי בחברות בין המדינות ובין העמים".

 

בריאיון ששודר אתמול ברשת CBS נשאל טראמפ "מי האויב הגדול ביותר שלך בעולם?" - והפתיע כשהשם הראשון שציין היה "האיחוד האירופי". עם זאת, טראמפ הבהיר: "הם אויבים בגלל מה שהם עשו לנו עם הסחר".

 

לשאלתו של המראיין ג'ף גלור מהתוכנית "Face the Nation", ענה טראמפ: "ובכן, אני חושב שיש לנו הרבה אויבים. אני חושב שהאיחוד האירופי הוא אויב, בגלל מה שהם עשו לנו עם הסחר. עכשיו, אתה לא תחשוב על האיחוד האירופי (כתשובה לשאלה), אבל הם אויבים. רוסיה היא אויב בהיבטים מסוימים. סין היא אויב מבחינה כלכלית, הם בהחלט אויבים. אבל זה לא אומר שהם רעים. זה לא אומר כלום. זה אומר שהם מתחרים".

קרא לפוטין וטראמפ "לא להרוס את הסדר העולמי". טוסק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קרא לפוטין וטראמפ "לא להרוס את הסדר העולמי". טוסק(צילום: AFP)

 

 

נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק הגיב בחריפות לדבריו של טראמפ על האיחוד האירופי. "האיחוד האירופי וארה"ב הן החברות הכי טובות, ולהגיד שהן אויבות זה להפיץ 'פייק ניוז'", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

 

הבוקר, לקראת הפסגה בין טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר קרא טוסק לשני הנשיאים "לא להרוס את הסדר העולמי". בנאומו במהלך ביקור בבייג'ינג אמר טוסק כי הוא "מצפה מארה"ב, רוסיה וסין לפעול יחד עם אירופה כדי להימנע ממלחמות סחר ולמנוע סכסוך וכאוס. כולנו מודעים לעובדה שהסדר העולמי משתנה לנגד עינינו, וזו האחריות שלנו לגרום לכך שזה יהיה שינוי לטובה".

 

עם פתיחת פסגת נאט"ו בבריסל בשבוע שעבר, תקף טראמפ את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "גרמניה היא שבויה של רוסיה. זה מאוד לא ראוי שארה"ב שילמה על הגנה של אירופה מפני רוסיה, בזמן שאחת המדינות העשירות באירופה תמכה בעסקאות עם מוסקבה", אמר למזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג מול העיתונאים. בדבריו, התייחס טראמפ לתמיכתה של גרמניה בפרויקט צינור הגז התת-ימי "נורד סטרים-2", שיעבור בקרקעית הים הבלטי ויהווה חלופה לצינור גז מרוסיה למערב אירופה שעובר דרך אוקראינה.

 

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מתח הבוקר ביקורת על מדיניות החוץ של הממשל האמריקני הנוכחי, לקראת פסגת טראמפ ופוטין. לדבריו, אמירותיו האחרונות של טראמפ בעניין רוסיה הן "דוגמה שערורייתית לתחרות חסרת מצפון", והן "מדאיגות את מוסקבה".

 

פסקוב הוסיף כי הגדלת תקציב נאט"ו - צעד שדרש טראמפ בוועידת מנהיגי מדינות נאט"ו - "תאלץ את רוסיה להיות בכוננות". עוד הוא אמר כי "השיחות בעניין סוריה יהיו קשות לנוכח עמדתה של ארה"ב כלפי איראן". עם זאת, פסקוב ציין כי "רוסיה מקווה שהפסגה תהיה איזשהו צעד שיבשר על שיפור לעומת המשבר הנוכחי ביחסים" בין המדינות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים