שתף קטע נבחר

אובמה אחרי דברי טראמפ: "מנהיגים איבדו את הבושה לשקר"

יום אחרי שטראמפ צידד בפוטין ודחה את הטענה שרוסיה התערבה בבחירות, אמר הנשיא לשעבר שמנהיגים משקרים בלי בושה ו"פשוט ממציאים דברים". אובמה הקפיד לא לנקוב בשמו של טראמפ כשתקף את "פוליטיקת השרירים" שלא מתבססת על עובדות: "העולם בתקופה משונה וחסרת ודאות"

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה גינה היום (ג') את "פוליטיקת השרירים" שמתפתחת בעולם, בנאום הבולט ביותר שלו מאז שעזב את הבית הלבן בינואר 2017. אובמה קרא לעולם לכבד את הדמוקרטיה ואת זכויות האדם, ערכים שלדעתו נמצאים תחת מתקפה, בנאום בדרום אפריקה לרגל 100 שנה להולדתו של נלסון מנדלה.

ברק אובמה (צילום: רויטרס)
אובמה בנאום ביוהנסבורג(צילום: רויטרס)

אובמה אמנם לא נקב בשמו של דונלד טראמפ, שמסיבת העיתונאים שלו עם ולדימיר פוטין ממשיכה להדהים את ארה"ב, אך קשה היה לפספס למי הביקורת שלו מכוונת. אובמה אמר שבימינו פוליטיקאים "פשוט ממצאים דברים", וכבר לא נבוכים כשנחשף שהם משקרים. לדבריו יש תופעה של "אובדן מוחלט של הבושה" בקרב המנהיגים בעולם.

ברק אובמה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

בנאום ביוהנסבורג אובמה מתח ביקורת על פוליטיקאים שנוקטים מדיניות של "פחד וטינה", שמתקדמת "בקצב שלפני כמה שנים לא היה אפשר לדמיין". על "פוליטיקת השרירים" של המנהיגים אמר אובמה שאלו שנמצאים בשלטון "מנסים להחליש כל מוסד שמעניק משמעות לדמוקרטיה".

 

לפי אובמה העולם נמצא "בתקופה משונה וחסרת ודאות", שבו "החדשות מספקות מדי יום רק עוד כותרות מטרידות ומבלבלות". לאלפים בקהל הוא הזכיר כי בעבר "היינו בתקופות חשוכות יותר ובתהומות גדולות יותר". אובמה הוסיף שהוא לא נביא זעם אלא מציין את העובדות. "תסתכלו סביבכם", אמר הנשיא לקהל בדרום אפריקה. "חייבים להאמין לעובדות. בלי עובדות אין בסיס לשיתוף פעולה".

ברק אובמה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

מבלי לציין את שמו של טראמפ אמר אובמה שהוא יכול למצוא שפה משותפת עם אנשים שחולקים על חשיבות הסכם האקלים - רק אם הטיעונים שלהם מתבססים על עובדות. טראמפ, נזכיר, החליט לפרוש מהסכם האקלים בשנה שעברה, ועוד קודם אמר שהוא לא מאמין שההתחממות הגלובלית קיימת. טראמפ פרש גם מהסכם הגרעין עם איראן - עוד הסכם חשוב מכהונת אובמה.

 

"אני לא יכול למצוא שפה משותפת עם מישהו שאומר שאין התחממות גלובלית כשכל המדענים בעולם אומרים שכן", אמר אובמה. הנאום של אובמה היה יום אחרי שטראמפ הסעיר את ארה"ב במסיבת העיתונאים המשותפת עם ולדימיר פוטין, שבה צידד טראמפ בנשיא רוסיה, האשים את וושינגטון בקרע עם רוסיה ויצא נגד המודיעין האמריקני - כשאמר שהוא מאמין שרוסיה לא התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אובמה בנאום ביוהנסבורג
צילום: רויטרס
מומלצים