שתף קטע נבחר

ניסיון יירוט הטילים הסורים נכשל, אך הוכיח את יתרון "קלע דוד"

מאז התקרית נוהל תחקיר בניסיון להבין מדוע לא פגעה המערכת פגעה בטיל SS-21 ששיגר צבא אסד - שמשקלו 2.5 טון - לעבר המורדים וכמעט הגיע לישראל. הערכה: סיבה טכנולוגית הובילה לאי-היירוט. עם זאת, האירוע הדגיש גם את היתרונות של מערכת ההגנה

 

 

טבילת האש המבצעית הראשונה של מערכת "קלע דוד" – "שרביט קסמים " בשמה המקורי והמוכר יותר - לא הסתיימה ביירוט. זו המסקנה המתחזקת ככל שחולפות השעות מהתקרית אתמול (יום ב') בשמי רמת הגולן. בכך תישלל כנראה רשמית הסברה שהמערכת הצליחה ליירט את אחד משני הטילים הסוריים שנורו לעבר כוחות מורדים אך כמעט הגיעו לשטח ישראל. צוותי בדיקה משותפים ליצרנית "רפאל", למינהלת חומה במשרד הביטחון ולחיל האוויר מתחקרים את ההפעלה.

 

המערכת, שהוכרזה כמבצעית לפני כשנה, מיועדת להתמודד עם איומים משמעותיים כגון רקטות כבדות וטילים בליסטיים בשכבה שבין כיפת ברזל (פצמ"רים, קסאמים וגראדים) לבין "חץ 2" ו"חץ 3" (טילים ארוכי טווח, בעיקר מאיראן, שנעים מחוץ לאטמוספרה).

 

שיגור קלע דוד שרביט קסמים (צילום: יוני לובלינר, מנהלת
מימין: טיל "קלע דוד". משמאל: טילי ה"טוצ'קה"(צילום: יוני לובלינר, מנהלת "חומה" במשרד הביטחון, ויקיפדיה)
 

לפי הערכות ראשוניות, כבר בימים הקרובים יידעו במערכת הביטחון לשים את האצבע על הסיבה לכך שניסיון היירוט כשל, ולפחות אחד משני הטילים הסורים שנורו, מסוג SS-21, נפל קילומטר בלבד מהגבול עם ישראל.

 

ככל הנראה הכשל נעוץ בסיבה טכנולוגית ולא אנושית, כלומר – לא של מפעילי המערכת בחיל האוויר, שקיבלו החלטה סבירה לשגר את שני הטילים מאתרם הקבוע שבצפון. "קלע דוד" אינה ניידת כמו כיפת ברזל, אלא נייחת ועם כיסוי ארצי, בדומה למערכת החץ. לא מן הנמנע שדווקא ההחלטה להשמיד את אחד הטילים המיירטים בעודו באוויר, ליד הכינרת, תתברר כשגויה שכן בדיעבד ניתן היה להמשיך את מעופו עד לפגיעה אפשרית במטרה.

 

תיעוד שיגור קלע דוד:

שיגור טיל קלע דוד  שרביט קסמים בגולן (צילום: יוני לובלינר)
(צילום: יוני לובלינר)

שיגור פטריוט גולן רמת הגולן צפת ירוט ()

קלע דוד מיועדת לפגוע גם בטילי הקרקע-קרקע הסובייטיים מהסוג ששוגר הבוקר. הטילים הללו זכו לקוד נאט"ו SS-21 אך שמם הרוסי המקורי הוא "טוצ'קה", כלומר "נקודה", כדי להמחיש את יכולות הדיוק שלהם. הם פותחו בשנות ה-70 בברית המועצות ונמכרו מאז לצבא אסד. הטיל שוקל 2.5 טון, כש-480 ק"ג שוקל ראש הקרב המתפוצץ על המטרה עם רסס רב. טווח הטיל הוא בין 14 ל-70 ק"מ. קוטרו 65 ס"מ והוא משוגר ממשגר יחיד, דוגמת משאית, ומנוהג בכנפונים. מערכות הגילוי הישראליות אמורות לזהות אותו ולקטלג אותו, על כל מאפייניו המוכרים, באופן מהיר יחסית, תוך שניות, ולפעול בהתאם.

 

התחקיר הראשוני גרס שנקודת הפגיעה של שני הטילים הסורים במעופם, שנמשך בסך הכול בין דקה לדקה וחצי, הייתה בעומק אזור הצפון בישראל. לכן ההחלטה לשגר את הטילים המיירטים הייתה מוצדקת, תוך התעלמות מוחלטת משיקולי עלות כלכלית, שכן מחיר כל טיל קלע דוד הוא כמיליון דולר.

 

שיקול דעת שהאיץ במפעילים הישראלים שלא להסתכן נגע לחיתוכי הטווחים: המרחק בין אתר קלע דוד בצפון הארץ לנקודת יירוט אפשרית של שני הטילים הסוריים, למשל כ-10-5 ק"מ מהגבול עם ישראל, הייתה מעל כ-100 ק"מ, בעוד הטווח המקסימלי כאמור של ה-SS-21 הוא כ-70 ק"מ. כך שמהירות ההגעה של קלע דוד אליהם הייתה קריטית.

 

מדובר באתגר לא קל, בטח בטבילת אש ראשונה עבור מערכת יירוט חדשה. יחד עם זאת, מערכת קלע דוד הוכיחה היום את חשיבותה ויתרונה: קלע דוד יודעת לתת את המענה והכיסוי ההגנתי הנרחב. לפי הערכות, הסיבה לכך שלא הושלם יירוט בסופו של דבר קשורה יותר לפן הטכנולוגי ולא האנושי, אך העובדה שהקבלן הראשי של המערכת, רפאל, נמצא בישראל, בניגוד לפטריוט למשל, תסייע להבנה מהירה ובמידת הצורך להפקת הלקחים לקראת האירוע הבא.

פורסם לראשונה 23/07/2018 21:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חן יעקבי
שיגור קלע דוד, היום
צילום: חן יעקבי
מומלצים