שתף קטע נבחר

"פריז הפכה למגרש המשחקים של המוסד"

"לה-מונד" מדווח כי המוסד מנהל בעיר האורות פעילות ענפה. עוד נטען: המבצע לחיסול בכיר חמאס אל-מבחוח בדובאי נוהל מחדר מלון בפריז, סמוך למשרד האוצר הצרפתי. בצרפת אף התלוננו בפני ישראל - מחשש שחמאס "יאשים אותה" בשיתוף פעולה בחיסול

ב-19 בינואר 2010, בשעה 17:30, ישבו סוכני מוסד בחדר מלון. את החמ"ל המאולתר שהקימו שם ציידו במסכי מחשב ובטלפון מקודד. המטרה: להפעיל צוות סוכנים שמעבר לים על מנת להוציא לפועל את המבצע המורכב לחיסול בכיר בחמאס, מחמוד אל-מבחוח, בדובאי. אלא שלא מדובר היה בחדר מלון בישראל - אלא דווקא ברובע ברסי בפריז, מרחק קצר ממשרד האוצר הצרפתי וממוסדות השלטון של צרפת. 

 

את הגרסה הזו לחיסולו הנועז של אל־מבחוח, שטרם נחשפה עד כה - או קיבלה אישור רשמי מגורמים ישראלים - פירסם השבוע העיתון הצרפתי "לה-מונד". תחת הכותרת "צילו של המוסד מרחף מעל פריז", הוא מסתמך על גורמים בכירים במערך הביון הצרפתי, שטוענים לא רק שמבצע החיסול בוצע מחדר מלון פריזאי, אלא שפריז בכלל, הפכה מרכז לפעילות בינלאומית של המוסד הישראלי.

 

 

פריז (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פריז(צילום: AFP)

 

עד כדי כך מרגיש נינוח המוסד, לטענת העיתון, לפעול בבירת צרפת, שסוכן ביון צרפתי טען כי "העיר היא מגרש המשחקים של המוסד. הסינים והרוסים הם אמנם אויבנו אבל בל נשכח שהישראלים והאמריקנים גם הם מתנהלים בתקיפות רבה". הוא הוסיף והתלונן כי "יכולת התגובה שלנו למעשיהם מוגבלת כי הם ממהרים להשתמש ב'קלף הדיפלומטי' ומתלוננים ללשכות ראש ממשלת ונשיא צרפת". לדבריו, "ידיה של צרפת קשורות", שכן היא תלויה בישראל "בהרבה נושאים רגישים", וכי הצרפתים "גם מוגבלים ביכולתנו למנוע מגורמים מסוימים בקהילה היהודית בצרפת לסייע להם בתכנון ובלוגיסטיקה".

 

למרות שבעבר דווח כי שניים מ-11 הסוכנים הזרים שלכאורה השתתפו בחיסול הנועז, "קווין" ו"גייל", הגיעו לדובאי בטיסת חברת "אייר פראנס" מפריז, במשך זמן רב הסברה בכלי התקשורת הזרים הייתה כי חמ"ל המוסד התנהל דווקא מאוסטריה או מיעד אירופי אחר. אך לטענת "לה-מונד" - מרכז הבקרה והשליטה של הישראלים היה בלב פריז.

 

חיסול אל-מבחוח בדובאי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חיסול אל-מבחוח בדובאי(צילום: רויטרס)

 

בעקבות החיסול, שעורר סערה בינלאומית וגרם למשבר דיפלומטי עם בריטניה בשל השימוש בדרכונים אירופיים, גם צרפת התלוננה בפני ראש המוסד דאז, מאיר דגן ז"ל, על שימוש בדרכונים מזויפים של אזרחיה. "זו דרך להעביר את המסר שמדובר בהשגת גבול בלתי נסבלת", אמר ראש אגף החקירות במשטרת צרפת. לטענת לה-מונד, החשש העיקרי של הצרפתים היה שחמאס יחשוד שצרפת נטלה חלק במבצע. לכן גם שיגרה צרפת לירושלים שני סוכנים בכירים להיפגש עם דגן. "אנו נישאר חברים", הודיעו לו, "אבל יהיה לכך מחיר". ההערכה: הם איימו להקפיא את חילופי המידע בין הארגונים כתגובה. בשיחה עם “ידיעות אחרונות”, הוסיף וסיפר אמש מחבר הכתבה, העיתונאי ז’אק פולרו, כי בכירי הביון הצרפתי ראו בשימוש לכאורה בדרכונים שלהם כ”פרובוקציה” - וזעמו.

 

חיסול אל-מבחוח היה רק קצה המזלג: הכתבה סוקרת מבצעים רבים, שלטענת לה-מונד ניהלו המוסד וגורמים ישראלים מאדמת צרפת, בהם: ניסיון ישראלי-צרפתי משותף לגייס סוכן סורי שניסה לקנות נשק כימי, ניסיון חברה ישראלית לבצע האזנות סתר במועצת אירופה בבריסל, וכן פעילויות של חברת "בלאק קיוב" שהפעילה משרדים בכיכר ואנדום היוקרתית בפריז.

 

 

המוסד, כך דווח, אף ניסה לגייס סוכנים בשירותי הריגול הצרפתי כסוכנים כפולים במהלך מבצע משותף ב-2010. כתוצאה מההסתבכות לכאורה, שבמסגרתה שהה אחד הסוכנים הצרפתים בישראל, לה־מונד טוען כי נאלצו לעזוב את צרפת מפקד תחנת המוסד בפריז ועובד נוסף בשגרירות ישראל.

 

הסיבה שהמוסד, כמו ארגוני ביון זרים נוספים לרבות הסי־אי־איי, הפכו את פריז לבירת הביון, היא ריבוי הכנסים הבינלאומיים, הביקורים התכופים של ראשי מדינות אפריקאיות, והקהילה הבינלאומית הגדולה בעיר. סיבה נוספת: "צרפת מקדישה את רוב פעילות הריגול שלה למלחמה בטרור ולכן אין לה מספיק כוח אדם לריגול נגדי", כך לדברי מקור בקהיליית הביון הצרפתית.

 

בזמן שהמוסד, לטענת לה-מונד, ממשיך לפעול בפריז בחופשיות יחסית, מקור במשרד החוץ הצרפתי הודה כי "הישראלים בכל זאת נזהרים קצת יותר מבעבר". לדבריו, הם אינם מבצעים יותר חיסולים על אדמת צרפת ונעזרים פחות בחברי הקהילה היהודית במדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
פריז. לא רק עיר האורות?
צילום: רויטרס
מומלצים