שתף קטע נבחר

הולנד: ויאגרה גנרית גרמה למותם של 11 תינוקות

חוקרים רצו לבדוק אם התרופה לטיפול באין־אונות גברית יכולה לסייע להתפתחות עוברים ברחם. הניסוי הופסק אחרי שהתברר כי הוויאגרה הגנרית פגעה בריאות של התינוקות. החשש: תינוקות נוספים נמצאים בסכנת חיים

הרשויות בהולנד הורו לעצור מחקר בויאגרה גנרית לאחר שנמצא כי 11 תינוקות, שאימותיהם נטלו ויאגרה במהלך ההיריון, מתו מסיבוכים הקשורים לתרופה.

 

ויאגרה, שידועה ומוכרת כטיפול ייעודי בבעיות של אין־אונות גברית. התרופה מרחיבה למעשה כלי דם ומיועדת לעיתים גם עבור חולים הסובלים מלחץ דם גבוה. במחקר שנערך בהולנד ניסו חוקרים - לאחר שביצעו ניסוי מוצלח בבעלי חיים - לבחון האם התרופה מסוגלת לסייע להתפתחות של תינוקות, שלא מתפתחים היטב ברחם אמם, באמצעות עידוד זרימת דם דרך השליה.

 

על פי דיווחים בכלי תקשורת בינלאומיים המחקר הופסק בשבוע שעבר, כאשר התגלה שמספר תינוקות לאמהות שהשתתפו בניסוי מתו לאחר שנולדו עם בעיות בריאות.

  

11 תינוקות נפטרו לאחר שאמותיהן נטלו התרופה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
11 תינוקות נפטרו לאחר שאמותיהן נטלו התרופה(צילום: shutterstock)

 

נשים נוספות שהשתתפו במחקר ממתינות לתשובות

המחקר, שנערך על ידי המרכז הרפואי של אוניברסיטת אמסטרדם, כלל 93 נשים הרות שקיבלו את התרופה במהלך ההריון. 17 מהתינוקות שנולדו לאימהות שנטלו ויאגרה פיתחו בעיות ריאה, ו־11 מתוכם מתו.

 

מנגד, מתוך 90 הנשים שהשתתפו בקבוצת הביקורת של הניסוי וקיבלו פלסבו (תרופת דמה), רק שלושה תינוקות פיתחו את אותן בעיות ריאה, ואף תינוק לא מת. כל הנשים שהשתתפו בניסוי היו כאלה שהשליות שלהן לא היו מפותחות ברחם והייתה להן סבירות גבוהה ללדת בטרם עת.

  

על פי הדיווחים, 10־15 נשים הולנדיות שהשתתפו בניסוי ונטלו ויאגרה במהלך ההריון עדיין מחכות לתשובות מהצוות הרפואי כדי לדעת האם גם הילד שלהן נפגע מהתרופה. החשש הוא שהתרופה גרמה ללחץ דם גבוה בריאות, מה שגרם לתינוקות לקבל מעט מדי חמצן והוביל למוות.

 

מחברת פייזר, יצרנית ויאגרה נמסר: "פייזר מבהירה כי ישנם פרסומים לא נכונים לגבי מחקר קליני אמסטרדם UMC. פייזר מודעת לפרסומים שציינו באופן לא נכון את התרופה "ויאגרה" (סילדנפיל) כחלק ממחקר של שימוש לא מאושר שיזם חוקר עצמאי. פייזר מבקשת להבהיר כי לא הייתה מעורבת בשום חלק בניסוי, לא מימנה ולא סיפקה את התרופה עבור המחקר. בנוסף, החוקרים הראשיים במרכז הרפואי של אוניברסיטת אמסטרדם אישרו שנעשה שימוש בגרסא גנרית, שאינה מיוצרת על ידי פייזר, וכן שלאף אחד ממשתתפי המחקר לא ניתנו ויאגרה, סילדנפיל של פייזר או כל מוצר אחר של חברת פייזר. ויאגרה מותווית לטיפול בסימפטומים של אין אונות אצל גברים מבוגרים (בני 18 ומעלה). הבטיחות והיעילות של ויאגרה תועדו היטב במחקרים קליניים שכללו יותר מ- 15,000 משתתפים. אנו משתתפים בצערן של משתתפי הניסוי ומשפחותיהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
לא מומלץ לתינוקות. ויאגרה
צילום: AFP
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים