שתף קטע נבחר

100 מיליון דולר בשנה: הסיוע של איראן לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי

גם המשבר הכלכלי החמור שפוקד את איראן לא מונע ממנה להעביר את הסיוע לארגונים בעזה. בחמאס מתחולל מאבק בין הזרם המתון שתומך בפיוס עם פתח לבין הזרם הפרו-איראני, שמוביל מספר 2 בחמאס סלאח אל-עארורי, אשר חושב בין היתר על שיקום מערך הקומנדו הימי שנפגע מאוד מתקיפות צה"ל

 

עלי חמינאי ()
התמיכה של האייתוללה עלי חמינאי בטרור בעזה

 

בשעה שבאיראן גוברת המחאה האזרחית נגד המשטר בעקבות המשבר הכלכלי החמור שפוקד את המדינה, וטרם כניסתן לתוקף של הסנקציות האמריקניות, נחשפים ממדי הסיוע שמעניקה איראן לרצועת עזה.

 

500 דולר למשפחה של שהיד: כך איראן "קונה" את עזה

 

בכל שנה מעבירה איראן לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, שני הפלגים הפלסטינים העיקריים ברצועת עזה, סכום שנתי של 100 מיליון דולר. הסכומים מתחלקים בצורה הבאה: 70 מיליון דולר מועברים לחמאס ואילו לג'יהאד האיסלאמי מועברים 30 מיליון דולר. רובו המוחלט של הסכום הזה מופנה להמשך ההתעצמות של הזרועות הצבאיות של שני הארגונים ולא לאוכלוסיה האזרחית ברצועה.

אל-עארורי בפגישה עם בכיר בטהרן. מוביל את הזרם הפרו-איראני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אל-עארורי בפגישה עם בכיר בטהרן. מוביל את הזרם הפרו-איראני(צילום: רויטרס)
מדובר אמנם בסכום גבוה, אך הוא רק עשירית מתקציב השנתי שמעבירה איראן לארגון חיזבאללה שעומד בממוצע על מיליארד דולר. בשנה האחרונה צומצם התקציב האיראני לארגון השיעי והוא עמד על 800 מיליון דולר בלבד בשל המשבר הכלכלי, אולם התקציב לרצועת עזה נותר בעינו.

 

מאז שהתחלפה הנהגת חמאס בבחירות האחרונות, גדל משקלו של הזרם הפרו-איראני בארגון. את הזרם הזה מובילים סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי והנהגת הזרוע הצבאית. ההתחזקות של הזרם הפרו-איראני באה בזמן שמצרים מטילה את כל כובד משקלה על חמאס ופתח ליישם מחדש את הסכם הפיוס שנחתם בין הצדדים.

ארגון חיזבאללה לא מקופח. אל-עארורי ונסראללה ()
ארגון חיזבאללה לא מקופח. אל-עארורי ונסראללה

מקורות פלסטינים המעורים בפרטים אמרו ל-ynet כי בתוך חמאס מתחולל בשבועות האחרונים מאבק בין הזרם הפרו-איראני לבין הזרם המתון בארגון. על פי המקורות, הזרם המתון מצדד בהתקדמות הליך הפיוס ואילו הזרם הפרו-איראני, שאליו משתייך אל-עארורי, מתנגד לכך בטענה שזה יחליש את השליטה של חמאס על רצועת עזה.

 

הגעתו של אל-עארורי אמש לרצועת עזה, כפי שנחשפה ב-ynet, צפויה להתגבר בין היתר על המכשול הזה בתוך הארגון בדיונים שעתידים להתקיים בינו לבין מנהיג הארגון איסמעיל הנייה ועם יחיא סינוואר, המשמש מנהיג חמאס ברצועה, על נושא הפיוס ועל תוכנית ההסדרה הגדולה ברצועת עזה שכוללת גם מגעים להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל.

 

כך נראית התמיכה האיראנית לתושבי הרצועה:

אירוע לילדי ההרוגים בפעולות חמאס ()

אירוע לילדי ההרוגים בפעולות חמאס ()

 

אחד הנושאים שנמצאים במחלוקת בעניין הפסקת האש הוא המשך ההתעצמות הצבאית של חמאס באותה תקופה. נראה כי לחמאס נושא זה קריטי לאור שרשרת התקיפות הישראליות האחרונות במהלך הסבבים הקצרים האחרונים שהיו בדרום. ל-ynet נודע כי בשורת המתקפות האחרונות, חיל האוויר השמיד יכולות ימיות של חמאס ובראשן יכולות כוח העילית של הארגון – הקומנדו הימי.

 

חמאס תלה תקוות רבות בכוח זה – ככזה שיהווה את גורם ההפתעה בסבב הבא אם לא יישארו ברשותו מנהרות התקפיות בשל פרויקט החומה התת-קרקעית לאורך גבול רצועת עזה.

 

אתמול הודיע שר הביטחון אביגדור ליברמן על החלטתו לסגור שוב את הכנסת הדלק והגז לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום בשל הימשכות הפרחת בלוני התבערה לעבר ישראל. חמאס אמנם הורה לפעיליו להפסיק את ההפרחה של בלוני התבערה, אך במקביל הוא נתן הוראה, שלפיה רק ילדים מתחת לגיל 14 רשאים להשתתף בפעילות זו ושהיא תתבצע רק בין בתים ומבנים אזרחיים – וזאת כדי להקשות על צה"ל מלתקוף את אותן חוליות ילדים בשל הביקורת הבינלאומית הצפויה אם הם ייפגעו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים