שתף קטע נבחר

פחדנות במחסה החוק

חוק הלאום הוא תעודת עניות למדינתנו. אבל השכנות והשותפות לא יימחקו בגלל חקיקת חוק מפלה ורע

לאום שנדרש להגדיר את זהותו בחקיקה הוא לאום מתגונן, שאינו בטוח בזהותו ומחפש לגיטמציה חוקית לעצם קיומו. האמנם זהו הלאום היהודי?

 

הלאום היהודי שרד גלויות ורדיפות במשך אלפי שנים, הוא חווה את שואת העם היהודי, אירוע שאין לו אח ורע בהיסטוריית העמים והלאומים. זהו לאום שהקים מדינה שמציינת 70 שנה לקיומה והיא מהמובילות במדינת העולם בתחומים רבים ומגוונים. לאום שניצח והכריע את אומות ערב אך ידע גם להושיט יד לשלום.

 

זהו הלאום היהודי - ולא פחדנות, שמחפשת את מחסה החוק על חשבון ערכינו הדמוקרטיים, הדוגלים בשוויון זכויות, קבלת השונה, הכרה בזכותם של אזרחי מדינת ישראל, הערבים הבדווים והדרוזים, לשמר את תרבותם, שפתם, מנהגיהם ואורחות חייהם, כחלק מהחברה הישראלית.

 

מגילת עצמאותנו קובעת מפורשות: "מדינת ישראל ... תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".

 

ולמי ששכח, כדאי להזכיר שוב את הקריאה החרותה בה: "אנו קוראים... לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על שלום וליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה".

 

כאזרח, כתושב המועצה האזורית זבולון, כמפקד בצבא, כנבחר ציבור וכמי שמקדם את החברה הערבית דרך השירות הלאומי-אזרחי, המעניק הזדמנות שווה להשתלבות לאלפי צעירים וצעירות ערבים ודרוזים במדינה, אני סבור שחוק הלאום הוא תעודת עניות למדינתנו.

 

חמישית מתושבי המדינה ובתוכם כשליש מתושבי מועצה אזורית זבולון אינם יהודים. השפה הערבית מגלמת בתוכה את תרבותם. האם תרבותם תושלך באחת לתהום? האם שפתם אינה נחשבת? האם בעקבות החוק ידברו באיבטין, בחוואלד ובראס עלי עברית בלבד? זה לא רציני, לא הגיוני, לא נורמלי ולא מוסרי.

 

אני מעריך שיחסי השכנות והשותפות בכל הארץ, ובפרט בזבולון, בין יהודים לערבים ולשאר המיעוטים, יתחזקו חרף החוק. קשרי שלושה וארבעה דורות אחורה לא יימחקו בגלל חקיקת חוק מפלה ורע.

 

נמשיך לחתור לשוויון זכויות, לא כאמירה, אלא ליישומו בפועל - שוויון הזדמנויות מלא שאינו מבדיל בין יהודי לערבי, בין חקלאי לתושב ובין חילוני לדתי או בין גבר לאשה. בכל מקום נשאף ונאבק לכבד את האזרח, האדם והתושב באשר הוא. היום, מחר ומחרתיים צריך כל מי ששכל בראשו, מצפון בליבו וערכיות היא דרכו - לומר לא לחוק הלאום.

 

איתמר שורקי, מנהל המערך הערבי-דרוזי והשירות הלאומי הממלכתי באגודה להתנדבות, מתמודד לראשות מועצת זבולון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלעד בן שץ
איתמר שורקי
צילום: גלעד בן שץ
מומלצים