שתף קטע נבחר

ישראלים הצליחו לשלם בפייפאל בעלי אקספרס

מכורי האתר הסיני, הנחשב לפופולרי ביותר בישראל, הופתעו לגלות שכשהם גולשים בו בשפה שאינה עברית הם מצליחים לקנות בפייפאל, מה שלרוב לא התאפשר לישראלים עד כה. היתרון: קנייה בטוחה יותר שתקל על מי שמהסס לקנות באתר. החסרונות: האתר הסיני גובה עמלה מצרכנים שקונים באמצעות פייפאל ולא כל המוכרים מקבלים תשלום דרכו

עוד בשורה לישראלים שקונים אונליין, והפעם לגולשי אתר המכירות הגדול ביותר בקרב הצרכן הישראלי - עלי אקספרס. המרקט פלייס הסיני החל לאפשר לאחרונה תשלום בפייפאל (תשלום מאובטח המחליף את הצורך בלמסור פרטי אשראי בכל אתר ואתר) ונראה שהאפשרות זאת תקפה גם לישראלים, בתנאים מסוימים. הבשורה על כך צצה לפני כשבוע כשישראלים שמו לב לכך בעת שקנו באתר שבמשמך שנים לא עבד עם פייפאל. מי שזיהתה כי לא מדובר במקרים בודדים (כפי שהיה בשנה החולפת) אלא בתופעה היתה רעות לונברג, שפרסמה פוסט בקבוצת הפייסבוק שלה "רעות תקני לי".

 

עלי אקספרס פייפאל ()
 

 

"שומעים? הרגע ביצעתי את ההזמנה הראשונה שלי בפייפאל בעלי אקספרס", כתבה. "אגיד שוב - פייפאל בעלי אקספרס. שוב - פייפאל בעלי אקספרס. ועכשיו הפרטים: אתמול קיבלנו הודעה נרגשת מנעמה המהממת שסיפרה שבקניה מקרית גילתה שיש אפשרות לשלם בפייפאל. נדהמתי, התעלפתי, בדקתי, לא היתה לי האפשרות. לא נרגעתי. נעמה שילמה בפייפאל איך? דיברתי איתה, ראיתי צילום מסך ובמקביל עשינו ניסיונות. ברגע שעברנו לעלי אקספרס בשפה הרוסית קיבלנו את האופציה לשלם בפייפאל.

 

"האם זה באג? האם עידן חדש? האם לתמיד? האם פיילוט? נדע בטח ממש בקרוב. אנחנו על זה, תתחילו לשחק גם, נראה מה תגלו. אם אכן הדבר קורה גם בישראל - זו בשורה אדירה לנו כצרכנים".

 

אחרי משחק באפשרויות באתר - הנה המסקנות

רעות "שיחקה" עם האופציות באתר (באנגלית או ברוסית או בשפות אחרות. בגרסת האתר בעברית זה לא עובד, כי לכאורה השירות לא פתוח לישראלים), וגילתה שהתשלום אפשרי רק אצל חלק מהמוכרים. הוא גם כרוך בעמלה. לא מדובר בעמלת המרה, אלא בעמלה שמיועדת לעלי אקספרס. בתשלום נמוך מ-20 דולר גובה העמלה הוא 80 סנט. בתשלום מעל 20 דולר העמלה קבועה ועומדת על 4%. כך למשל, על רדמי נוט 5 שעולה 203 דולר נתבקשו קונים באמצעות פייפאל לשלם עמלה בגובה 8.11  דולר.

עלי אקספרס פייפאל ()
המוצר הזה נקנה באמצעות פייפאל, בעלי אקספרס

עלי אקספרס פייפאל ()

 

עלי אקספרס פייפאל ()
עלי אקספרס מצהירה על גובה העמלה שהיא גובה בשימוש בפייפאל

העמלה הזו נגבית כנראה משום שעלי באבא, חברת האם של עלי אקספרס, מפעילה שירות דומה לפייפאל בשם עליפיי (Alipay), ואינה מעוניינת לעודד שימוש בשירות התשלומים המתחרה פייפאל. מצד שני עלי אקספרס מודעת לכך שאמריקאים למשל יעדיפו תמיד לשלם בפייפאל, ועל כן הסכימה לתת לפייפאל דריסת רגל - תוך גביית עמלה מהצרכנים. שיתוף הפעולה הזה החל בשנה האחרונה, אבל כאמור לא היה רלוונטי לישראלים, למעט מקרים בודדים שדווחו ברשתות החברתיות ואולי היו בבחינת ניסוי וטעיה. 

 

אז מה הבשורה פה? "לישון בשקט, בעיקר במוצרים יקרים, אותם העדפתי להזמין מגירבסט", מסבירה לוונברג, "זו סין, זו לא אמזון. כשהמוצר יקר, העמלה שווה את זה, בשביל הביטחון". פייפאל מאפשרת השבה קלה של הכסף לצרכן במקרה של מחלוקת (dispute) ולרוב היא עומדת לצד הצרכנים. בנוסף היא גם מאפשרת כעת להחזיר את המוצר כשדמי המשלוח על "חשבונה".

 

בין המוצרים שאנשים חששו לקנות בעלי אקספרס: שואבי אבק, פלאפונים, רחפנים ועגלת טיולון Yoya הסינית שמחירה 200-100 דולר (לא כולל מע"מ). קונים מישראל חששו שהמוצרים לא יגיעו, שיגיעו פגומים, או לא מתאימים ולא תמיד יש עם מי לדבר בעלי אקספרס. עקב כך קנו אותם באתרים כמו גירבסט. 

עגלת yoya עלי אקספרס ()
עגלת yoya בעלי אקספרס. זולה לעומת עגלות דומות של מותגים אחרים שנמכרים בארץ
 

 

למרות שהעמלה הנוכחית משולמת לעלי אקספרס, גם פייפאל ידועה בעמלות השנויות במחלוקת שלה. לאחרונה הוגשה תביעה ייצוגית נגד פייפאל לפיה היא גובה עמלה סמויה, הנגזרת מההמרה משער חליפין גבוה ללא הצדקה. העמלה הזו נגבית מעבר לעמלת ההמרה שפייפאל גובה, בגובה 2.5% (כפי שגובים פחות או יותר גם בשאר חברות האשראי). 

 

באתרי האינטרנט גובים עמלת המרה של 1% ועד יותר מ-3%. לכן תמיד מומלץ לקנות במטבע המקומי של המוכר, ובפייפאל מומלץ לסדר את ההגדרות כך שתמיד תשלמו במטבע המקומי. (כשקונים במטבע המקומי משלמים עמלת המרה בין המטבע המקומי לשקלים, לפי התעריף מול חברת האשראי - שהוא לרוב זול יותר מעמלת ההמרה שגובים האתרים עצמם).

 

עוד נטען בבקשה לתביעה שבכל פעם שהסכום אינו עגול, החברה מעגלת אותו כלפי מעלה, למרות שכלל לא צריך לעגל סכומים בעסקת אשראי ומדובר בגביית יתר. פייפאל כבר התפשרה בתביעה דומה, לפיה נתבקשה להשיב לחברי הקבוצה את החלק היחסי מעמלת ההמרה שנגבתה מהם (בתוספת הפרשי ריבית והצמדה).

 

ישראל שוב על הכוונת של הענקיות העולמיות?

החודשיים האחרונים היו עמוסי מהלכים שנעשו לטובת הצרכנים הישראלים שנוהגים לעשות קניות ברשת. בתחילת יולי יצאה אמזון במבצע מוגבל בזמן, שכלל משלוחים חינם לישראל עד הבית, גם של פריטים כבדים ונפחיים מאוד בקנייה מעל 80 דולר. לאחר מכן יצאה אמזון במבצע נוסף: קנייה ב-75 דולר ומעלה - עם משלוח עד הבית חינם אך עם הגבלת משקל.

 

משלמים בחו"ל ביוקר: העמלות הנסתרות שכדאי להכיר

 

האתר הסיני גירבסט הגיב בהורדת מחירים של עשרות מוצרים הרלוונטיים לישראלים, וכעת כאמור מתברר שעלי אקספרס מאפשר לישראלים לשלם בפייפאל - בין אם מדובר בטעות, במקרה או כפיילוט. למרות העמלה, תשלום בפייפאל מקל על ישראלים שלא מעוניינים להשאיר פרטי אשראי באתרים זרים, או מתעצלים לקום מהספה ולשלוף את כרטיס האשראי מהארנק כדי לרשום את מספרו בזמן הקניייה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים