שתף קטע נבחר

תחקיר: לוחמי הקואליציה שילמו לאל-קאעידה - במקום להילחם

לוחמי הקואליציה הסעודית בתימן, המגובים על ידי ארצות הברית, טענו פעם אחר פעם בשנתיים האחרונות כי הביסו לוחמי אל-קאעידה, החלישו את כוחם והניסו אותם מכפרים וערים. תחקיר AP חושף: לוחמי הקואליציה שילמו להם ואפשרו להם להתפנות, לעתים כשהם עדיין חמושים

 

אל קאעידה תימן לוחמי ה קואליציה סעודיה ארצות הברית ארה
שילמו במקום להילחם. לוחמי הקואליציה הסעודית בתימן(צילום: AP)

לוחמי הקואליציה הסעודית בתימן המגובים על ידי ארצות הברית טענו פעם אחר פעם בשנתיים האחרונות כי הם הביסו לוחמי אל-קאעידה וכבשו מהם שטחים ברחבי תימן ופגעו ביכולות שלהם לבצע פיגועים ומתקפות במדינות המערב. אלא שתחקיר של סוכנות הידיעות AP האמריקנית חשף כי הלוחמים לא סיפרו שבמקום להילחם בטרוריסטים - הם שילמו להם כדי לעזוב, בלי שנורתה ולו ירייה אחת.

 

נמצא כי לוחמי הקואליציה כרתו בריתות חשאיות עם לוחמי אל-קאעידה ושילמו להם בתמורה לעזיבתם מנקודות מפתח בערים ובכפרים שונים. נמצא כי לחלקם נתנו להתפנות כשהם עוד חמושים בכלי נשק, ציוד וכסף מזומן. מאות אחרים גויסו להילחם יחד עם כוחות הקואליציה.   

 

גורמים שלקחו חלק בהסכמים המדוברים אמרו כי ארצות הברית הייתה מודעת להסכמים - ובהתאמה נמנעה מלבצע תקיפות מל"טים באזור. הבריתות החשאיות אפשרו ללוחמי אל-קאעידה לשרוד ולהלחם במוקדים אחרים וייתכן שחיזקו את ארגון הטרור שביצע את פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית.

 

ארצות הברית פועלת יחד עם מדינות ערב, בראשן איחוד האמירויות, כדי להשמיד את אל-קאעידה בתימן. משימה אחרת, רחבה יותר, עוסקת בניצחון מלחמת האזרחים בתימן - מול המורדים החות'ים המגובים על ידי איראן. לוחמי אל-קאעידה ולוחמי הקואליציה הסעודית-אמריקנית פועלים שניהם נגד החות'ים. "חלקים בצבא האמריקני מודעים בבירור לכך שארצות הברית מסייעת בתימן לאל-קאעידה", אומר מייקל הורטון, חבר בארגון האמריקני Jamestown Foundation העוקב אחר ארגוני טרור. "עם זאת, תמיכה באיחוד האמירויות וסעודיה מול מה שארצות הברית מחשיבה שלוחה של איראן נמצאת בעדיפות עליונה,

מעל לחימה באל-קאעידה, ואף מעל איזון המצב בתימן", הוסיף הורטון.

 

ב-AP נכתב כי התחקיר מבוסס על דיווחים מתימן, תשאול של 24 גורמי ממשל, בהם גם אנשי ביטחון בתימן, מפקדי מליציות וכן לוחמי אל-קאעידה. רוב המקורות מסרו את הדיווחים באנונימיות, מחשש לפעולות תגמול. לוחמים המגובים על ידי איחוד האחירויות, כמו רוב המליציות החמושות בתימן, הואשמו בעבר בחטיפת או רצח מבקריהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
לוחמי הקואליציה הסעודית בתימן
צילום: AP
מומלצים