שתף קטע נבחר

דחוס לכם על הכביש? קבלו נתוני אמת

ההסבר המקובל כיום לדוחק הבלתי נסבל על הכבישים הוא מספר כלי הרכב החדשים שנמכרים כאן מדי שנה, הנע בעשור האחרון בין 200 לכמעט 300 אלף. אלא שמספר המכוניות בפועל גדל בקצב שונה לחלוטין

עד כמה גרוע מצב הפקקים על כבישי המרכז בישראל? אם תשאלו את מרבית תושבי המרכז, מצבנו מעולם לא היה גרוע יותר. אפילו בימי החופש ונסיעות משפחתיות המוניות לחו"ל, ימים שבעבר היו מרוקנים את נתיבים איילון והופכים את הנסיעה למהירה ורציפה, נדרשים כיום נהגי ישראל שנותרו בארץ להשתרך באיטיות ותסכול רגילים אל ומהעבודה. מדוע זה כך? הדעה הרווחת בציבור היא מספרם העצום של כלי הרכב החדשים המתווספים מדי שנה לצי הרכב.

 

כמה מכוניות באמת נוספו (אינפוגרפיקה: עדי פארי)
כמה מכוניות באמת נוספו(אינפוגרפיקה: עדי פארי)
 

 

המספרים מוכרים לכם כנראה: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב הלמ"ס המקבלים ביטוי קבוע בתקשורת, נמכרו ב-2010 לא פחות מ-216 אלף כלי רכב חדשים. ב-2014 עמד המספר על לא פחות מ-240 אלף ושנתיים מאוחר יותר רכש הציבור הישראלי לא פחות מ-287 אלף מכוניות חדשות. גם אשתקד עמד המספר על למעלה מ-280 אלף ויש להניח כי גם השנה המספר יהיה דומה. נתונים אלה משמשים חדשות לבקרים את מסבירי בעיית גודש התנועה הבלתי נסבל, שרק הולך וגדל מדי שנה. בבחינת, אין על מי להלין אלא על הציבור הרוכש מכוניות חדשות בכמויות בלתי נתפסות.

 

 (צילום: ליהי קרופניק) (צילום: ליהי קרופניק)
(צילום: ליהי קרופניק)

 

בהתאם, סקר שהוזמן על ידי עמותת אור ירוק ו-ynet על העומסים בכביש והתפרסם כאן לפני כחצי שנה, העלה כי לא פחות מ-96% מהציבור חווה עומס גדל בהתמדה בכבישי הארץ בשנים האחרונות. כחמישית מהנשאלים אמרו כי אינם סובלים מפקקים במהלך היום אך מספר דומה העיד כי הוא מבלה מדי יום בין שעה לשעתיים בפקקים, בזמן שמרבית הנשאלים (57%) העידו כי הם עומדים בפקקים עד שעה בכל יום. כל זאת למרות תנופת סלילת כבישים ומחלפים עליה גאה השר.

 

מתוך סקר שערך ynet בתחילת השנה

 

אבל תמונת המצב האמיתית של מספר כלי הרכב החדשים העולים מדי שנה על הכביש, שונה מהותית מהמספר אותו מפרסם איגוד יבואני הרכב מדי שנה (או חודש). הצלבה בין נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לבין אלה של האיגוד, מעלה תמונה שונה לחלוטין של צי הרכב המקומי.

 

ראשית, דו"ח מצב. מספר כלי הרכב על הכביש הישראלי נכון לסוף 2017 עמד על 3.373 מיליון כלי רכב, מהם 2.857 מיליון תחת ההגדרה "רכב פרטי". בסוף שנת 2011 עמדו המספרים על 2.683 מיליון ו-2.164 מיליון בהתאמה. המשמעות, במהלך שש השנים האחרונות נוספו לכבישי ישראל קרוב ל-700 אלף כלי רכב.

 

איך מסתדר המספר הזה עם קצב מכירות שנושק בשנתיים האחרונות ל-300 אלף בשנה אחת בלבד, וקרוב ל-1.5 מיליון מכוניות פרטיות חדשות באותן שנים? פשוט מאוד. מדי שנה נוטשים כלי רכב רבים את צי הרכב על הכביש. המספר האמיתי צפוי להפתיע אתכם. כך למשל, במהלך 2017 בה נמכרו 281 אלף מכוניות פרטיות, נוספו לכבישים "רק" 134 אלף מכוניות. ב-2016 בה נמכרו 287 אלף מכוניות פרטיות, נוספו 148 אלף. ב-2012 אגב עמד המספר על 78 אלף מכוניות חדשות שנוספו לצי הרכב, למרות שנמכרו 205 אלף מכוניות פרטיות.

 

אגב, מבט על שוק הרכב הדו-גלגלי מגלה תמונה קיצונית עוד יותר. שכן למרות שמספר הכלים הדו-גלגליים עולה בהתמדה בשנים האחרונות, מספר הרוכבים משתנה בקצב איטי במיוחד - ובכל הנוגע לאחוז האוכלוסיה שעושה שימוש בדו גלגלי, יש אפילו ירידה. כך למשל, ב-2016 נמכרו בישראל כ-17 אלף קטנועים ואופנועים חדשים, מספר שיא של כמה שנים. אלא שמצבת כלי הרכב הדו-גלגלי השתנתה לפי הלמ"ס מ-127.5 אלף כלים ל-130.5.

 

במילים אחרות, במהלך שנה בה נרכשו 17 אלף כלים חדשים, ירדו מהצי לא פחות מ-14 אלף כלים והתוספת האמיתית לכביש עמדה על כ-3,000 כלים בלבד. בשנת 2017 בה נרשם שיא מכירות חדש, עם לא פחות מ-18.5 אלף קטנועים ואופנועים חדשים, התווספו לצי הדו-גלגלי רק 4,500 כלים, שכן גם בשנה זו נגרעו מהצי 14 אלף כלים בקירוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליהי קרופניק
פקקים עומסים כבישים איילון רוקח תל אביב חג חנוכה
צילום: ליהי קרופניק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים