שתף קטע נבחר

בא לי מודולרי: הטרנד החם של עולם העיצוב התעשייתי

המוחות הצעירים של העיצוב התעשייתי נסחפים אחרי הטרנד המודולרי, שמצליח להתאים את עצמו גם לסגנון החיים המודרני, וגם לצרכים האינדיבידואליים של הצרכנים. גיטרות, רהיטים ואפילו עציצים - ככה זה נראה מקרוב בתערוכת הגמר של המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל

בשיתוף אוניברסיטת אריאל

 

מאז שענקית הרהיטים השבדית "איקאה" פרצה אל חיינו בסערה, תפיסת העיצוב היום-יומית שלנו השתנתה לגמרי. אבל פירוק והרכבה של פרטי ריהוט הם רק השלב הראשון, בדרך למה שהולך ותופס תאוצה בעולם העיצוב התעשייתי בכלל - עיצוב מודולרי. הטרנד החם הזה מצליח לשלב בהצלחה בין הצרכים המשתנים שלנו בעולם המודרני, לבין תפיסות צרכניות אינדיבידואליסטיות. לא עוד פס ייצור המוני, שנראה ומרגיש אותו דבר עבור כולם. החווייה המודולרית מצליחה לענות על צרכים מדוייקים, לפי טעם ספציפי ובהתאם לרצונות המשתנים של הצרכנים.

 

כמובן, הטרנד הזה חורג הרבה מעבר לעולם הריהוט. טלפונים וגאדג'טים, משחקים, פרטי עיצוב וגם אופנה - כולם נדבקים בחיידק המודולרי, בניסיון להציע עיצוב אחד שמצליח לענות על הרבה מאוד דרישות בו זמנית. אחרי הטרנד הזה נסחפים גם המוחות הצעירים של עולם העיצוב התעשייתי, כפי שאפשר לראות בבירור במסגרת תערוכות הגמר השונות.

 

גיטרה מודולרית בעלת גופים מתחלפים. הילה ביטון עם הגיטרה שעיצבה.  (צילום: דניאל אהרון)
גיטרה מודולרית בעלת גופים מתחלפים. הילה ביטון עם הגיטרה שעיצבה. (צילום: דניאל אהרון)

 

"תערוכת הבוגרים בעיצוב תעשייתי זו הפסגה של תקופת הלימודים", מסביר מיכאל שוסטרמן, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי באריאל. "אנחנו דורשים מהסטודנטים לעמוד בסטנדרט מאוד גבוה של פיתוח ועיצוב מוצר, בדומה לעבודה מול לקוחות בשוק העבודה האמיתי - החל ממחקר ופיתוח, דרך סקיצות והדמיות תלת-ממד ועד תכנון והפקת חלקים ומודלים עובדים".

 

כשהגיטרה מנסרת את עצמה

המחשבה על כלי מוזיקלי שמעוצב בצורה מודולרית, מצליחה להרים גבה בקרב כל מי שאי פעם החזיק גיטרה. אבל עבור הילה ביטון, סטודנטית לעיצוב תעשייתי באריאל, נראה שמדובר באתגר שראוי להתמודד איתו באלגנטיות.

 

עיצוב בסיסי ונקי, שמאפשר התאמה של חלקי הגיטרה לפי צרכים משתנים.  (צילום: דניאל אהרון)
עיצוב בסיסי ונקי, שמאפשר התאמה של חלקי הגיטרה לפי צרכים משתנים. (צילום: דניאל אהרון)

ביטון הציגה בתערוכת הבוגרים את ה-SOM, גיטרה מודולרית בעלת גופים מתחלפים. הפרויקט המרשים הזה קורץ מאוד לחובבי הכלי, שכן הוא מציע עיצוב בסיסי ונקי, שמאפשר התאמה של חלקי הגיטרה לפי צרכים משתנים, טעם אסתטי וכמובן - העדפות מוזיקליות.

 

להתחבר לטבע משלב האדנית

גם גינון וחיבור לטבע יכולים לקבל טוויסט מרענן באמצעות עיצובים מודולריים. Planti של הסטודנטית ספיר דהן, גם היא מהמחלקה לעיצוב תעשייתי באריאל, הוא רעיון חינוכי וגם פרקטי, שלוקח בחשבון את האקלים הארצישראלי ואת סביבת המחייה האורבנית. מדובר במעין ערוגה פרטית המתקיימת בתוך אדנית, ומאפשרת ביצוע של פעולות גינון שונות - שתילה, השקייה וגריפה, גם כשחם מדי לצאת החוצה לגינה.

 

כלי חינוכי הנועד לחבר ילדים מחדש אל הטבע (צילום: דניאל אהרון)
כלי חינוכי הנועד לחבר ילדים מחדש אל הטבע(צילום: דניאל אהרון)

Planti הוא למעשה כלי חינוכי הנועד לחבר ילדים מחדש אל הטבע, גם כשהתנאים סביבם לא מאפשרים את זה. האדנית נוחה לניוד ומהווה כלי אחסון חכם של כלי הגינון הנלווים, הנדרשים לצורך הפעילות.

 

במעין ערוגה פרטית המתקיימת בתוך אדנית. Planti של הסטודנטית ספיר דהן.  (צילום: דניאל אהרון)
במעין ערוגה פרטית המתקיימת בתוך אדנית. Planti של הסטודנטית ספיר דהן. (צילום: דניאל אהרון)

 

לרהט ולשחק

פרויקט הגמר של הסטודנטית שנהב גרינשטיין מאריאל, משלב בין הטרנד המודולרי לאלמנטים משחקיים. גרינשטיין הציגה את סדרת Kashio, העשויה כולה מחומרים טבעיים ומעוצבת בסגנון מופשט.

 

לשלב בין הטרנד המודולרי לאלמנטים משחקיים. העיצוב של שנהב גרינשטיין (צילום: דניאל אהרון)
לשלב בין הטרנד המודולרי לאלמנטים משחקיים. העיצוב של שנהב גרינשטיין(צילום: דניאל אהרון)

 

רהיטי המשחק הם לא רק אלמנט עיצובי חדשני, אלא גם כלי חינוכי ומעשיר עבור קטנטנים, שמפתח בהם דמיון, ויסות חושי וכמובן יכולות מוטוריות. הילדים נדרשים להרכיב בעצמם יחד עם הוריהם את פרטי הריהוט השונים, ובכך למעשה מתחזק הקשר בין הצדדים בתוך תהליך לימודי-משחקי.

 

סדרת Kashio, העשויה כולה מחומרים טבעיים ומעוצבת בסגנון מופשט (צילום: דניאל אהרון)
סדרת Kashio, העשויה כולה מחומרים טבעיים ומעוצבת בסגנון מופשט(צילום: דניאל אהרון)

 

הרכבת ריהוט שונה לסביבת הבית

מאור כהן עיצבה את ה- SimpleX. פשוט להרכיב ריהוט. עיצוב סדרת מחברים המאפשרים הרכבת ריהוט שונה לסביבת הבית. כיום השאיפה לאסתטיות מתקיימת בסביבות שונות כאשר שיטות הייצור והטכנולוגיה המתקדמות מאפשרות את זה. הרעיון בפרויקט הוא יצירת מחבר ורסטילי, מעוצב, המאפשר כמה פעולות, זאת במקביל לפונקציונאליות ובדגש על שימוש ופשטות.

 

בדגש על שימוש ופשטות (צילום: דניאל אהרון)
בדגש על שימוש ופשטות(צילום: דניאל אהרון)

סדרת הרהיטים מדברת באותה השפה הצורנית. המחברים מגיעים עם 3 נקודות חיבור כאשר כל אפשרות חיבור יוצרת רהיט אחר עם אותם המחברים. הסדרה כוללת שולחן קפה, מערכת מדפים ואפשרויות נוספות כמו שרפרף ועוד.

 

המחברים מגיעים עם 3 נקודות חיבור כאשר כל אפשרות חיבור יוצרת רהיט אחר עם אותם המחברים. עיצוב: מאור כהן (צילום: דניאל אהרון)
המחברים מגיעים עם 3 נקודות חיבור כאשר כל אפשרות חיבור יוצרת רהיט אחר עם אותם המחברים. עיצוב: מאור כהן(צילום: דניאל אהרון)

 

"אלה הם מעצבי המחר שייתרמו לתעשיה ולייצור הישראלי כחול לבן ויידחפו את הכלכלה הישראלית קדימה", אומרת ד"ר יוכבד פנחס.י- אדיב, מנהלת המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל. הפרוייקטים שהוצגו מעידים על הכשרה וידע מעשי מתקדם המותאם לטכנולוגיות חדשניות".

 

לדבריה, במהלך הלימודים רכשו הסטודנטים כלים טכנולוגיים ועיצוביים עדכניים והתנסו בפועל בייזמות תעשייתית כחלק בלתי נפרד מהלימודים. "המעצבים החדשים הם הדור החדש העדכני והמיומן שיפרוץ להובלת התעשייה הישראלית קדימה".

 

בשיתוף אוניברסיטת אריאל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דניאל אהרון
אוניברסיטת אריאל פרויקט סיום מודולרי
צילום: דניאל אהרון
מומלצים