שתף קטע נבחר

אגדת ספורט יהודייה הונצחה באליפות אירופה

גרטל למברט, אלופת גרמניה בקפיצה לגובה, שלא הורשתה להשתתף באולימפיאדת ברלין 1936 בגלל מוצאה, זכתה לטקס מרגש באצטדיון בברלין

טקס מרגש היה בפתיחת הערב (שישי) באצטדיון בברלין לאתלטית היהודייה-גרמניה גרטל למברט (שנולדה כמרגרט ברגמן), אלופת ארצה בקפיצה לגובה שלא הורשתה להשתתף באולימפיאדת 1936 בגלל יהדותה.

 

למברט, שקפצה 1.60, שלא הוכר כשיא גרמני נוכח מוצאה, קיבלה את ההודעה הסופית על סילוקה מהמשלחת לאולימפיאדה שבועיים לפני פתיחת המשחקים.

 

גרטל ברגמן ()
שיאה הוכר בדיעבד רק ב-2009. למברט בפעולה

הטקס נערך ביוזמת ההתאחדות הגרמנית. יצוין כי ההתאחדות הנוכחית אישרה בדיעבד, ב-2009, את השיא נכון לתאריכים הרלוונטיים. בטקס הוקרנו מספר דקות מהסרט ברלין 1936, שהציג את הכנותיה לאולימפיאדה ההיא וההרחקה ממנה.

 

כתוצאה מהדחתה מהנבחרת נשבעה למברט שלא תחזור לגרמניה לעולם. היא היגרה ב-1937 לארה"ב, התיישבה בניו יורק, שם נישאה לפיזיקאי ברונו למברט. היא המשיכה לעסוק באתלטיקה ושנה לאחר מכן הוכתרה כאלופת ארה"ב בקפיצה לגובה ובהדיפת כדור ברזל. היא נכנסה להיכל התהילה של הספורט היהודי במכון וינגייט.

 

גרטל ברגמן ()
נשבעה לא לחזור לעולם לגרמניה. למברט

 

ב-1999 חזרה בכל זאת לגרמניה לצורך קריאת האצטדיון בלאופהיים על שמה. למרות הגעתה, היא סירבה לדבר גרמנית והיה צורך להצמיד לה מתורגמן. באוגוסט 2014 הוסב רחוב רייכספורט בפארק הלאומי בברלין ונקרא על שמה. היא הלכה לעולמה בקווינס, ניו יורק, בגיל 103.

 

זה היה החלק היהודי בערב האתלטיקה הרביעי באליפות, שעה לפני פתיחת תחרות הגמר בקפיצה משולשת בהשתתפות חנה מיננקו, שסיימה במקום החמישי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים