שתף קטע נבחר

רשת גילוי בלתי נראית ושדה תעופה "חטיבתי". כך נערך צה"ל למלחמה הבאה בצפון

צה"ל מבין שחיזבאללה חוזר מהמלחמה בסוריה כצבא מתקדם ומנוסה. על רקע אימון נרחב בצפון לקראת העימות הבא, אלה יהיו החידושים: 24 מטוסי מודיעין יכסו כל אזור קרב וכל חטיבה תצויד במערכת הגנה מפני רקטות, רחפנים ומל"טים. מפקד זרוע היבשה: "אנו מתאמנים מול האויב המעודכן והרלוונטי"

 

 

יותר רחפנים ומזל"טים, סייבר ותקשוב ומערכות הגנה אוויריות עד לדרג הגדוד: בזרוע היבשה של צה"ל מיישמים בימים אלה לראשונה באימון באש את התפיסה החדשה של הקרב המשולב לכוחות הקרקעיים שיתמרנו במלחמה הבאה, בעיקר בזירה הצפונית. מדובר באימון הנרחב שערכו יחידות אוגדת החוד הסדירה 36, ובהן חטיבת השריון 7. תחת הכותרת צק"ח גדעון (צוות קרב חטיבתי על שם התוכנית הרב-שנתית שצה"ל נמצא בעיצומה), מתאמנים ברמת הגולן אלפי לוחמי יבשה עם אמצעים חדישים ושיטות משודרגות שמותאמות לחיזבאללה המודרני, שהוא צבא לכל דבר - מהיר, נסתר, רב-זרועי, נייד ויוזם התקפות בעצמו.

 

ארגונו של חסן נסראללה חוזר בימים אלה אט אט ללבנון מהמלחמה בסוריה, כשהוא חבול ומדמם, אחרי שאיבד אלפים מלוחמיו שנהרגו או נפצעו, ועם בעיות פנים לצד צמצום בתקציב התמיכה האיראני השנתי, אבל עם ביטחון עצמי מבצעי גבוה וניסיון קרבי עשיר מארבע שנים של לחימה במורדים בעיראק ובסוריה, שהקנו לו יכולות צבאיות שערכן לא יסולא בפז, כמו תמרון לשטח אויב, ריכוז כוחות גדולים בזמן מהיר, הפעלות אש לטובת כוחות קדמיים ועוד.

 

לאלה ניתן להוסיף אמצעים מתקדמים שבהם צויד הארגון, שאותו הגדיר לאחרונה בכיר בפיקוד צפון "הצבא החזק במזרח התיכון אחרי צה"ל". מדובר בארסנל שלם של אמצעי לחימה: מאמצעים מיוחדים ואיכותיים לראיית לילה ששחקו את היתרון הצה"לי בקרב בחשיכה, דרך מערכות לחימה אלקטרונית ועד מאות רחפנים ומל"טים, חלקם תוקפים, פצמ"רים הנושאים כחצי טון חומר נפץ ומכונים "בורקאן", ורקטות כבדות שעוברות הסבה לדיוק.

תרגיל אוגדה 36 , צוות קרב חטיבתי, אימון חיזבאללה לבנון (צילום: דובר צה
כך נערך צה"ל לאיומים החדשים מצד חיזבאללה(צילום: דובר צה"ל)

תרגיל אוגדה 36 , צוות קרב חטיבתי, אימון חיזבאללה לבנון (צילום: דובר צה
כל יחידה קרקעית תכלול מעתה גם היבטים אוויריים(צילום: דובר צה"ל)

מול כל אלה עוברים כוחות צבא היבשה של צה"ל מתיחת פנים שתיושם בהדרגה בשנים הקרובות בחטיבות סדירות נוספות, תחת תפיסה של לחימה בארבעה מימדים, בהם כאלה שלא היו מוכרים עד כה לחי"רניק מגולני או לשריונר הממוצע: לחימה בתווך התת-קרקעי, התמודדות מול איום רחפני האויב, סייבר בשדה הקרב ובמימד הגובה - שיכלול יותר ירי לעבר כוחותינו מגגות או מחלונות של רבי קומות.

 

אחד השדרוגים שתקבל חטיבת יבשה בצה"ל יגע קודם כל - עוד לפני החימושים המדויקים והפגזים החכמים - בסוגיית התקשוב שתתפוס נתח עצום במלחמה הבאה. בשבוע שעבר הסבירו קצינים בכירים בזרוע היבשה שהתוכנית היא להביא לכוח קרקעי מתמרן 100 מגה בייט ו-100 מגה הרץ. "אנחנו רוצים שכל הכוחות במרחב יוכלו לראות את התמונה ששלומי המ"כ רואה כשהוא מתקדם בפינת הרחוב בכפר שנכבש", הסביר קצין בכיר בזרוע היבשה.

 

בנוגע לאויב הנסתר שלא מגיח עד לרגע שבו הוא יורה, צק"ח גדעון יכלול את תפיסת ה"סריג": הטלת רשת בלתי נראית על זירת הלחימה באמצעות 24 מטוסי מודיעין, עם יכולת לאתר כל דבר שפולט אותות כגון שימוש במכשיר קשר. ברגע שאות כזה מזוהה ומפוענח, המערכות מחברות לו נקודת ציון מדויקת, ועל ידי מערכת "הדק חכם" היא הופכת למטרה לתקיפה תוך שניות או דקות בודדות.

 

לדבר עם המעופפים

במהלך האימון בגולן ירו הכוחות את הפצמ"ר המדויק החדש, בקוטר 122 מ"מ. לוחמי גדוד 13 של גולני ירו את פצצת המרגמה שהוסבה לראשונה למדויקת, עם יכולת שליטה במעופה ורמת דיוק של עד חמישה מטרים, ובאופן שיתאים לפגוע בגג של מבנה אויב. בשנה הבאה צפויה הסבה דומה גם לפגזי ארטילריה. "היעד שלנו הוא להסב 50% ממלאי החימושים היבשתיים למדויקים", אמר בכיר בזרוע היבשה.

תרגיל אוגדה 36 , צוות קרב חטיבתי, אימון חיזבאללה לבנון (צילום: דובר צה
תרגיל אוגדה 36 בצפון(צילום: דובר צה"ל)
מענה נוסף שמקבל ביטוי באימונים בצפון של צק"ח גדעון נוגע להגנה על כוחות בזמן התמרון, אחרי אירועים כמו אסון כפר גלעדי במלחמת לבנון השנייה או נפילת לוחמי גולני בנגמ"ש בסג'עיה בצוק איתן. כל חטיבה מתמרנת תכלול סוללת הגנה אווירית נגד איום הפצמ"רים הכבדים והרחפנים המתאבדים, בדומה לסוללות הנ"מ הישנות שהגנו על כוחות מתמרנים של צה"ל בשנות ה-60, ה-70 וה-80 מפני מטוסי קרב של האויב. ברגע נתון יכלול שדה הקרב של גדוד או חטיבה בצה"ל עשרות רבות של כלי טיס - ממסוקי חילוץ ופינוי של חיל האוויר ועד לרחפנים לוגיסטיים, מזל"טי תצפית ועוד.

 

"חילקנו אחריות מסודרת עם חיל האוויר, ולכל חטיבה מתמרנת יהיה שדה תעופה קטן עם יחידת בקרה אווירית, שתנהל את כל מה שמתרחש ברום של עד 1,000 רגל", הסבירו בזרוע היבשה. "בין 1,000 ל-3,000 רגל זו תהיה אחריות משותפת לכוחות היבשה והאוויר, ומעל 3,000 רגל באחריות חיל האוויר. הייתה לנו תרגולת של אירוע אמת באימון הזה: מסוק נחת מבלי שיתר הרחפנים והמזל"טים הפריעו לו. דווקא האירועים האחרונים בעזה העניקו מקפצה לתחום הזה".

 

קצין בכיר בזרוע היבשה: "אין פה פנטזיות. ברמה שלנו באוגדה ההסתכלות היא לשנתיים הקרובות, ויש כבר מערכות שפועלות. לכל חטיבה תהיה יכולת תקשובית ולוגיסטית משלה, ללא תלות ברמות אחרות".

 

בזרוע היבשה מחלקים בצורה דיפרנציאלית את הכלים המשוריינים החדשים, בהם כמאות נגמ"שי הנמ"ר המתקדמים והממוגנים שיקבלו גם גדודי חטיבת גבעתי לצד חטיבת חוד במילואים (חטיבת גולני כבר צוידה בהם בשנים האחרונות).

תרגיל אוגדה 36 , צוות קרב חטיבתי, אימון חיזבאללה לבנון (צילום: דובר צה
התרגיל בצפון. חיזבאללה שיפר את יכולותיו בלילה(צילום: דובר צה"ל)

תרגיל אוגדה 36 , צוות קרב חטיבתי, אימון חיזבאללה לבנון (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

המהפכה ביבשה תשנה גם את יכולות ההנדסה של החטיבות: גדוד הנדסה יכלול כוח "גרניט" לטיפול בסיסי במנהרות אויב, בנוסף לצוות יחידת יהלו"ם שיצורף לכל גדוד לטיפול במטרות קשות כמו חדירה לבונקרים. במערכות השליטה והבקרה (שו"ב) של כוחות השריון והחי"ר תהיה בתוך שנה יכולת לקבל מודיעין מיידי בזמן אמת מאגף המודיעין, למשל ממטוס מודיעין שסרק בבוקר ואדי שבו עשוי להסתתר אויב, והתמונות יגיעו עד לצהריים למג"ד ולמח"ט שצריכים לעבור בו.

 

שינוי נרחב צפויים לעבור גם גדודי הסיור החטיבתיים, שמותאמים יותר להילחם בצבאות סדירים גדולים והוויכוח בצה"ל על תצורתם הנוכחית טרם הוביל לשינוי המיוחל בהם: פלוגת הנ"ט תשולב בפלוגת תצפית והגדוד יכלול שתי פלוגות פשיטה ותקיפה שבהן "יבלעו" פלוגות הסיור וההנדסה הנוכחיות.

 

"זהו צק"ח עצמאי יותר, קצבי יותר, קטלני ושריד יותר", אמר קצין בכיר בזרוע היבשה. "אנחנו מאמנים את הכוחות מול האויב המעודכן והרלוונטי. לתרגיל הנוכחי הקמנו את יחידת אל-שמאל, גדוד חיזבאללה עם כ-400 לוחמים, שנפרס כמעט בכל הגולן, בפיקוד מג"ד ועם כל היכולות שיש לחיזבאללה כיום, כדי להקשות ו'להרוג' את הכוחות המתורגלים שלנו".

 

מג"ד 77 מחטיבה 7, סא"ל שאול, הוסיף: "היום הרבה יכולות ירדו למטה לדרג שלנו, וטנק מרכבה סימן 4 הוא כמו חללית. אפשר לדבר באמצעותו עם 'המעופפים' שלמעלה, עם נגמ"ש ההנדסה החדש 'נמ"רה' ועם החי"רניקים בנמ"ר. יש לכוחות שלנו יכולות רבות חדשות, כמו כוונת חכמה לירות על רחפן אויב ולהפילו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
כך נערך צה"ל לאיומים החדשים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים