שתף קטע נבחר

אוגנדה: בית יולדות יהודי ראשון

מיילדת ישראלית שהגיע לביקור בכפרי קהילת היהודים, האבאיודיאה, באוגנדה, הזדעזעה מהתנאים הקשים ויזמה הקמת מרכז לנשים הרות ויולדות. לאחרונה נחנך המוסד במעמד רב הקהילה, והנשים לא האמינו למראה עיניהן: במקום מזרונים מוכתמים - מיטות חדישות ואינקובטור ראשון במקום

 

החלום של המיילדת הישראלית הפך למציאות של קהילת האבאיודיאה באוגנדה: מרכז רפואי חדש (וראשון) ליולדות הוקם במחוז מבאלה, לרווחת תושבי הכפרים באזור – הרואים עצמם יהודים ואף התגיירו בגיור קונסרבטיבי. אילנה שמש, יו"ר הקהילה המסורתית "עדת שלום עמנואל" ברחובות, גייסה את הרקע המקצועי שלה במיילדות כדי לסייע לבני האבאיודיאה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

הכול החל לפני כשנה, אז הגיעה שמש לביקור באוגנדה, וגילתה לראשונה על התנאים הירודים של המרכזים המטפלים בנשים ההרות והיולדות. "הגעתי לכפרי הקהילה היהודית באוגנדה", היא מספרת ל-ynet. "דיברתי עם אנשי המפתח של הקהילה, וחקרתי מה קורה שם. הבנתי שהמצב מאוד עגום".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

שמש אומרת כי "יש להם שירותי בריאות שלא נותנים בכלל שירותי לידה. התנאים בבית החולים הממשלתי נוראים ובתי החולים הפרטיים מאוד יקרים. אי אפשר להשוות את זה לסטנדרטים שאנחנו מכירים בלידה".

 

קהילת האביודיאה באוגנדה (צילום: אשר שמש)
קהילת האביודיאה באוגנדה(צילום: אשר שמש)

 

לדבריה, "אין מוניטורים ואין חדרי לידה. המון נשים עדיין יולדות בבתים שלהן, ומחלות כמו מלריה, טטנוס ושחפת שבעולם המערבי כמעט והוכחדו - עדיין מסתובבות באוגנדה ומסכנות את הנשים ההרות והיילודים.

 

"המצב שם קשה ולאנשים הכפריים אין כסף בכלל. הנשים יולדות בבתים העשויים מבוץ ומקש, על משטחים מלוכלכים, כך שתינוקות יכולים לחלות מזיהום ברגע שהם נולדים, ואישה שנקלעת לדימום כבד במהלך הלידה, פשוט מתה ואף אחד לא יהיה שם לעזור לה".

 

מיילדות ישראליות יגיעו למקום

הביקור עורר את שמש להתחיל בהליך גיוס כספים, שבסופו הצליחה לגייס 12 אלף דולר ששימשו אותה בהקמת מרכז היולדות, "שפרה ופועה", שנחנך לאחרונה. קמפיין מימון המונים אף נפתח לטובת המיזם (ניתן לתרום כאן). "רב הקהילה המקומית, גרשום סיזומו, והנהגת המרכז הרפואי - הקצו ארבעה חדרים שבהם הקמנו את מרכז הלידה.

 

קהילת האביודיאה באוגנדה (צילום: אשר שמש)
אחד החדרים. מגיני דוד על הסורגים(צילום: אשר שמש)

 

"קנינו מיטות, עריסות לתינוקות, סטים של מכשירי לידה. תרופות, מכשירים למדידת דופק. הקמנו מערך שלם. קנינו אינקובטור, דבר שלא היה להם שם לפני כן. כשהנשים והמיילדות המקומיות נכנסו פנימה, הן פשוט לא האמינו למראה עיניהן".

 

המרכז נפתח בטקס מרגש שכלל ריקודים ומוזיקה כמנהג בני הקהילה, ומאז הקמתו שימש שתי לידות - הראשונה בלילה שלאחר פתיחתו. "בינתיים מתפעלות את המרכז מיילדות מקומיות, ואנחנו מקווים ליצור מנגנון שבו כל חודש יגיעו מיילדות מהארץ ומהעולם לתגבר וללמד אותן שיטות חדשות של יילוד וטיפול בנשים הרות".

 

אלפיים חברים מונה הקהילה

הקהילה היהודית האפריקנית "האבאיודאיה" נוסדה על ידי קצין צבא, סמיי קקונגולו, נוצרי שהתגייר בראשית המאה העשרים, וסחף אחריו רבים. כשנפטר בשנת 1928, הוא הותיר חלק ניכר מאדמתו לשימוש האבאיודאיה. כמנהיג הרוחני הנוכחי של הקהילה, לסיזומו יש שליטה חוקית בנכסיה. קקונגלו ביצע לעצמו ברית מילה, ומל את ילדיו ואת נתיניו. חברי השבט קיבלו על עצמם את המילה, את התורה ואת חוקיה – שבת, כשרות וחגים.

 

רבים מבני האבאיודאיה נולדו למשפחות שראו עצמן יהודיות וגידלו את ילדיהן על פי המסורת היהודית, אך לא תמיד היה זה המצב. בשנות השבעים הוציא אידי אמין, נשיא אוגנדה דאז, את הקהילה אל מחוץ לחוק – ומספרם הלך והידלדל עד שהגיע לכמה מאות יהודים בלבד. גם בשנות השמונים היו ניסיונות אלימים לחסל את הקהילה - באותו המקום ממש שבו עומד כעת בית הכנסת החדש.

 

היום נהנית הקהילה, המונה כאלפיים בני אדם, מיחס נוח יותר. היא מפעילה מרכז בריאות, שני בתי ספר, מאפייה, חברה שיתופית ובית הארחה, כמו גם תוכנית ייעור.

 

קהילת האביודיאה באוגנדה (צילום: אשר שמש)
קהילת האביודיאה באוגנדה(צילום: אשר שמש)

 

זה כבר כמה שנים שהקהילה דורשת הכרה רשמית ממדינת ישראל, מתוך רצון להרגיש חלק אמיתי, לדבריהם, אך בינתיים לשווא, זאת למרות שהסוכנות היהודית הכירה בהם כבר בשנת 2009. משרד הפנים טרם הכריע לגבי מעמדם הדתי מאחר והוא מעולם לא עלה לדיון. במשרד הפנים טוענים כי מדובר ב"מצב מסובך".

 

הקהילה עצמה החלה להתגייר באופן רשמי רק בעשרים השנים האחרונות, לאחר סיוע ומתן חסות של התנועה הקונסרבטיבית העולמית. בשנת 2009, כשנה לאחר שהשלים חמש שנות לימודי רבנות קונסרבטיבית - מתוכן שנה בירושלים - גייר מנהיג הקהילה כיום, הרב גרשום סיזומו, כ-250 אנשים מאוגנדה וממדינות שכנות.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אשר שמש
אילנה שמש ובנות האבאיודיאה
צילום: אשר שמש
מומלצים