שתף קטע נבחר

מירי רגב על ביטול העבודות בשבת: זו מדינה יהודית, להתחשב בחרדים

שרת התרבות והספורט אמרה בריאיון לאולפן ynet כי שר התחבורה קיבל "החלטה נכונה וראויה" כשביטל את עבודות הקמת גשר יהודית בנתיבי איילון בשבתות: "מדובר פה בהבנת צרכים של דתיים שגרים כאן". באשר לחזרות אירוויזיון בשבת, אמרה: "נגיע להבנה מול המפלגות החרדיות"

 

 

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה הבוקר (יום ד') בריאיון לאולפן ynet כי שר התחבורה ישראל כץ קיבל "החלטה נכונה וראויה" כשביטל את עבודות הקמת גשר יהודית בנתיבי איילון בשבתות. לדבריה, לא מדובר בכניעה למפלגות החרדיות: "אני חושבת שמדובר פה בהבנה של צרכים של אנשים דתיים שגרים כאן במדינה הזאת, מדינה יהודית, שחיים פה גם חרדים, מגיע גם להתחשב בדעות שלהם".
 
לדברי רגב, "אם את יכולה לקיים עבודות לא בשבת, אז למה לפגוע בשבת. בסופו של דבר שבת, מעבר למשמעות הדתית שיש לחלק מאזרחי המדינה, זה גם יום חופש סוציאלי לעובדים. אין שום סיבה שיעבדו בשבת אם אפשר לעבוד משתיים בבוקר עד חמש בבוקר. אז יגמרו את הגשר לא בשבועיים אלא בחודש. מה קרה? אם אפשר להגיע להבנות בעניין אני לא רואה בזה שום בעיה".
 

"שמע שר התחבורה את מגוון הקולות, שקל שוב את מכלול השיקולים וקיבל החלטה לקיים את העבודות באמצע הלילה, אני חושבת שזאת החלטה נכונה וראויה", אמרה רגב.

מירי רגב (צילום: אבי מועלם)
"מדובר פה בהבנה של צרכים של אנשים דתיים". השרה רגב(צילום: אבי מועלם)

 

 

האם זה לא על חשבון הציבור הכללי שעומד בפקקים וסובל?

"אני נוסעת בשעות הקטנות של הלילה, אני מסיירת בכל הארץ, אני חושבת שבשבת נוסעים יותר על הכבישים מאשר בין 2 ל-5 בבוקר בלילות, כך שאני חושבת שההחלטה לקיים את העבודות בשעות הקטנות של הבוקר. בין 2 ל-5 זו החלטה נכונה וראויה, ושוב - כשיש נושאים נקודתיים ורגישים אפשר לשבת עם החרדים ולהגיע איתם להסכמות".

 

מי שלא מסכים לחוק במתכונתו הנוכחית הם דווקא החרדים, נדמה שהם גוררים את הממשלה הזאת להחלטות רק לפי הרצונות שלהם

"קודם כל, הם לא גוררים את הממשלה להחלטות על פי הרצונות שלהם, הממשלה היא ממשלה מצוינת שעושה עבודה מצוינת שמקדמת את כל התחומים עליהם אחראים המשרדים השונים, ביניהם גם החרדים. השר ליצמן עושה עבודה מצוינת במשרדו כשר הבריאות, וגפני עושה עבודה מצוינת כיו"ר ועדת כספים, ובוודאי כל חברי הכנסת ששייכים למפלגות החרדיות. כן, אני חושבת שנכון יהיה שהמפלגות החרדיות יקבלו את חוק הגיוס כפי שאנחנו הבאנו אותו".

 

אז למה לא מאשרים אותו עכשיו?

"קודם כל, אנחנו נמצאים בפגרה, אנחנו אמורים לחזור מיד אחרי החגים. יש לנו מבחינת בית המשפט העליון עד שלושה בדצמבר את האופציה להביא חוק חדש".

 

נכון שצריך להתחשב ברגשות החרדים אבל מה עם הרגשות של הציבור החילוני, הציבור המסורתי, הליכוד לא מורכב רק מקולות שתומכים בביטול העבודות

"אני רוצה להפתיע אותך ולהגיד לך שמי שבסופו של דבר פנה לבג"ץ נגד רון חולדאי כדי לא לפתוח חנויות ומרכולים בשבת זה דווקא בעלי העסקים הקטנים והם לא דתיים או חרדים אלא הם ביקשו חופש תחרות, הם ביקשו יכולת תחרות שווה לאלה שפותחים בשבת והם ביקשו לאפשר להם את יום המנוחה בשבת. אני מזכירה לכם שיום השבת הוא גם יום מנוחה של מדינת ישראל. ואנחנו צריכים לשמור על יום המנוחה הסוציאלי הזה. לא רק בהיבטים הדתיים, שיש כאלה שרוצים לשמור על שבת בהיבט הדתי ואנחנו מכבדים את זה, יש כאלה שרוצים בעצם שיהיה להם יום מנוחה יחיד בשבוע והוא יום השבת. ואם אפשר להגיע להבנות שכולם נהנים מהן, אני חושבת שכך נכון לפעול".

 

לדברי השרה רגב, "גם בשמאל יש אנשים שומרים ומסורתיים שרוצים לשמור על השבת. אני שוב אומרת, אין לזה שום קשר לבחירות. קודם כל אני עדיין לא רואה בחירות בפתח. נכון שראש הממשלה הצהיר לפני שבועיים שאם לא יגיעו להסכם עם החרדים בעניין חוק הגיוס ואני מקווה שיגיעו להסדר בעניין הזה משום שחוק הגיוס הוא מידתי, הוא מאפשר מצד אחד את תורתו אמנותו ונכון וכך צריך להיות, מצד שני הוא מאפשר וקובע שהגיוס לצבא הוא לא גיוס שאפשר להחליט בין רגע שלא מתגייסים אליו". 

 

אגב, מה תעשו אם העבודות סביב האירוויזיון יצריכו עבודות בשבת?

"זאת שאלה שגם אני שמתי על השולחן כשדנו בעניין הזה, שוחחתי על זה עם ליצמן ועם ראש הממשלה משום שכרגע התאגיד שעובד עם האיגוד האירופי בעניין האירוויזיון עדיין לא קיבלו החלטה היכן ייערך האירוויזיון. אז השאלה הזאת כרגע לא על השולחן אבל אני מתארת לעצמי שברגע שיוחלט המקום, כן יצטרכו להיות עבודות בשבת ובעניין הזה נצטרך להסביר גם לחרדים שיש דברים שהם לא נתונים לשיקול שלנו ולהחלטה שלנו. אירוויזיון בסופו של דבר נעשה תמיד במוצאי שבת, גם בעבר האירוויזיון היה בירושלים ונצטרך להגיע להבנה גם מול המפלגות החרדיות בעניין הזה.

 

את אומרת: האירוויזיון לא ייפול בגלל עבודות בשבת?

"לא. אני לא חושבת שיהיו עבודות בשבת. מה שיהיה בשבת זה יהיה חזרות, לא עבודות. כל ההקמות לאירוויזיון יהיו הרבה לפני. ההקמות לא יהיו בשבת, אין שום סיבה שהקמות של אירוויזיון יהיו בשבת. מה שכן יהיה בשבת יהיו חזרות לקראת האירוויזיון".

 

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) אמרה בריאיון לאולפן ynet בהתייחסה להתקפלות של השר כץ כי "אני פשוט לא מצליחה להבין איזו אלטרנטיבה תהיה לביצוע העבודות האלה. מדובר כאן על עבודות שדורשות מעבר למשקל הכבד ולפעילות של הרבה עובדים וכמובן סגירה של נתיב תחבורה עיקרי. אני לא מבינה מתי יעשו את זה אם לא בשבת. לא נעים לי לומר לך, אבל בשבתות אלו ממש מתנהלות עבודות ששר הרווחה חיים כץ חתם עליהם ושר התחבורה אישר. המטרה היא לאפשר לאותם תושבים מגבעתיים או שכונת ביצרון ויד אליהו להיכנס לתל אביב ברגל, לא להשתמש ברכב".

 

את מדברת כמעט כמו גורם אופוזיציוני הבוקר הזה

"אני מדברת מבחינה שכלית ומבחינת היגיון. מתי יעשו את העבודות האלה? מה גם שרובנו יודעים שיש עבודות בשבת. אין כאן עניין של אופוזיציה. איזו אלטרנטיבה את רואה לביצוע עבודות כאלה משמעותיות?

 

היה נדמה שבסיעת כולנו, בכל המשברים האחרונים שנגעו לשבת ולעניינים של דת מול מדינה, שאתם לוקחים צד אחורה ומוותרים כדי לקבל דברים אחרים. יכול להיות שזו היתה טעות והנה אנחנו רואים את זה קורה שוב ושוב?

"זה בכלל לא רלוונטי. חוק המרכולים היה חוק, פה מדובר על ביצוע עבודות. אין שום סיבה שלא נתבטא בעניין, אני גם לא מבטאת את כל סיעת כולנו, אני מבטאת את עמדתי. תשמעי, יש כאן שר תחבורה, הוא כנראה יודע איך הוא מתכוון לעשות את העבודות האלה שמחכות אגב כבר הרבה זמן. אבל זה בכלל לא קשור לחוק המרכולים, זה עניין של חקיקה, זה חלק ממשמעת קואליציונית, האפקט שלו הוא מינימלי, לא נסגר שום מרכול. אני לא מצליחה להבין איך יעשו את העבודות האלה. אני רוצה גם שוב פעם לחזור - יש עבודות בשבת שנעשות גם בימים אלה וגם בחודשים האחרונים". 

 

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר: "שר התחבורה ידע בדיוק שהעבודות האלה יוצאות לדרך. הוא ידע בדיוק שהן הולכות להיות בשבת. הוא קיווה שזה יהיה מתחת לרדאר וש'החרדים לא יעלו עליו', וברגע שטיפה הייתה איזו ידיעה בעיתון חרדי הוא התקפל בשנייה. שר הפתקים ישראל כץ התקפל בשנייה. הוא התקפל על חשבון כולנו, שאנחנו הולכים עכשיו להיתקע לילות וערבים שלמים בפקקים באיילון".

 

גשר ביצרון תל אביב (הדמיה: משרד חן אדריכלים)
(הדמיה: משרד חן אדריכלים)

גשר יהודית בתל אביב ()

גשר יהודית בתל אביב ()

עיתון המודיע ()

עיתון יתד נאמן ()

שר התחבורה כץ הגדיר את ההודעה על העבודות בשבת "מקוממת ומיותרת" והורה לנתיבי איילון להקפיא לאלתר את העבודות ולהגיש לו בהקדם תוכנית לביצוע העבודות בדרכים אחרות, כולל בשעות הלילה המאוחרות, "כפי שנעשה במקרים דומים בעבר וכמקובל בארץ ובעולם", לדברי השר. מנתיבי איילון נמסר בתגובה: "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד התחבורה ונבחן החלופות". את העבודות בשבתות אישרו משרד הרווחה והמשטרה.

 

לדברי כץ, "דרך הביצוע שנבחרה להקמת הגשר נראית כבעייתית ועלולה לפגוע פגיעה קשה ולא מידתית בכלל הציבור במהלך סופי השבוע". עוד אמר כי "ההודעה של עיריית תל אביב-יפו שפורסמה אתמול באמצעות חברת 'נתיבי איילון' על הקמת גשר יהודית וסגירת ציר נתיבי איילון לתנועה במהלך שישה סופי שבוע, לצורך ביצוע העבודות, היא הודעה מקוממת ומיותרת".

 

בעקבות זאת, הורה כאמור השר לחברת נתיבי איילון להקפיא לאלתר את ביצוע כל העבודות המתוכננות להקמת הגשר ולהגיש תוכנית חלופית. יצוין כי זמני העבודה נבחרו בתיאום עם כלל הרשויות במטרה להפריע לכמה שפחות נהגים על הכביש.

 

‏השר חיים כץ, שמשרדו אישר כאמור את העבודות בשבתות, אמר בריאיון לרדיו 103: "אני שומע לראשונה שישראל כץ מבטל את העבודות בשבת על הגשר באיילון, זכותו, זה פרויקט של משרד התחבורה. אם הוא יכול לסדר את העבודות באמצע השבוע ללא פקקים, אז בבקשה".

 

ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי אמר כי "החלטת שר התחבורה היא שערורייה. סגירת נתיבי איילון באמצע השבוע תיצור קטסטרופה תחבורתית לציבור שתהיה גדולה פי כמה מהשיבושים שהיו ברכבת בעקבות הפסקת העבודה בשבת. הממשלה איבדה את הבושה ועושה זאת הפעם לא מהמקפצה כי אם מהגשר ולנו הציבור אסור לוותר.הנחיתי את הלשכה המשפטית לבדוק עתירה לבג"ץ בנושא. כמו בהחלטה על סגירת המרכולים בשבת זהו חלק מנסיון לשנות את צביון המדינה והעיר".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
השרה מירי רגב באולפן ynet
צילום: אבי מועלם
מומלצים