שתף קטע נבחר

תיעוד: חטיבת האש החדשה בפעולה - לוחמות משגרות את רקטות הרומח

לפני חתימת עסקת הענק לרכש רקטות מדויקות במאות מיליוני שקלים לצה"ל, ערכה חטיבת האש שהוקמה על בסיס אגד 282 אימון מלא ראשון בצפון. קצב אש של 100 פגזים ב-15 דקות ושיגורי רקטות מדויקות, יכינו את החטיבה ליעודה: משימות תקיפה עצמאיות ולא רק סיוע לחי"ר

 

 

על רקע עסקת הענק לרכישת רקטות במאות מיליוני שקלים מתעש: אגד הארטילריה 282 הפך בשנה האחרונה לחטיבת האש בצבא, בפיקודו של אלוף-משנה נרי הורוביץ', שתבצע לראשונה יותר משימות אש התקפיות עצמאיות, ולא רק סיוע להתקדמות התמרון היבשתי במסגרת אוגדה 36 של פיקוד הצפון. באימון הראשון של החטיבה, שנערך בשבועות האחרונים ברמת הגולן, שוגרו רקטות הרומח החדישות, שנכנסו לפעילות בצה"ל בשנים האחרונות. בחטיבת האש מסרבים לומר אם הייתה הפעלה מבצעית ראשונה לרקטות אלה, אך באימון הנוכחי הן רשמו בגרסתם המשופרת פגיעות מדויקות במטרות.

 

רקטות הרומח של תעש מסוגלות לפגוע ברמת דיוק של מטרים בודדים ביעדי אויב בטווחים של כ-40 קילומטרים, כמו חמ"לי אויב, מתחמי פיקוד ובונקרים. בתרגיל עצמו הן שוגרו לצד פגזי הארטילריה הסטטיסטית מהתותחים המתנייעים של גדוד 411, שירו בקצבי אש של 100 פגזים בתוך 15 דקות.

אימון ראשון מלא באש לחטיבת האש המחודשת של צה
"הפגזים תמיד יישארו בשדה הקרב, כי יש יתרון לאש הסטטיסטית". שיגור הרומח(צילום: דובר צה"ל)

אינפו רומח תותחנים צה
רקטת הרומח

אימון ראשון מלא באש לחטיבת האש המחודשת של צה
(צילום: דובר צה"ל)

אימון ראשון מלא באש לחטיבת האש המחודשת של צה
(צילום: דובר צה"ל)

אימון ראשון מלא באש לחטיבת האש המחודשת של צה
(צילום: דובר צה"ל)

אימון ראשון מלא באש לחטיבת האש המחודשת של צה
(צילום: דובר צה"ל)

"פגזים אלה תמיד יישארו בשדה הקרב, כי יש יתרון לאש הסטטיסטית, כאשר אנו רוצים לפגוע בשטח פתוח, לפזר בו רסס גדול יותר ולהרחיב את שטח פני הפגיעה", הסביר קצין מהחטיבה. בחלק מהתרחישים באימון נורו הפגזים כסיוע וחילוץ ללוחמי החי"ר והשריון, בזמן שאלה היו במרחק של כמה מאות מטרים מנקודות הפגיעה. מדובר בעדות לביטחון ולאמון בצבא בחיל התותחנים, בעיקר אחרי הפעלתו המוצלחת ברצועת השטח הצפופה בעולם במהלך מבצע צוק איתן.

 

בעוד שבלחימה, המרחק בין לוחמי החי"ר לנקודת הפגיעה של הארטילריה תהיה 300-200 מטרים, באימון היא 700 מטרים "בלבד". רקטות הרומח פוגעות בטווחים רחוקים יותר, ובאימון מי ששיגרו אותן היו צוותי לוחמות, היחידות בזרוע היבשה שיחצו את הגבול במלחמה הבאה כמסגרת אורגנית, ולכן הן מוגדרות כלוחמות חוד.

חימוש רקטה רקטות תעש משרד הביטחון רומח צה
(צילום: תעש מערכות)

 

אימון ראשון מלא באש לחטיבת האש המחודשת של צה
"זו תחושה חזקה לשגר את הרומח ובעיקר לפגוע במטרה". לוחמות שהשתתפו בתרגיל חטיבת האש(צילום: יואב זיתון)

הלוחמות פעלו מעמדת הירי שבמשאית המשגר של הרומח, ביצעו חישובי ירי תוך קבלת הנתונים המטאורולוגיים וכיוון המשגר וסיוע במכ"מים ומזל"טים שצופים במרחב המטרה, תוך דקות מרגע קבלת הפקודה.

 

"זו תחושה חזקה לשגר את הרומח ובעיקר לפגוע במטרה", סיפרו שתי לוחמות הרומח, סמ"רית טליה ממן מיבנה וסמלת אלינור חזיזה מנהריה, שהצטרפו לאימון ישירות מתעסוקה מבצעית בגזרת קלקיליה. כיום רובה המוחלט של האש בזרוע היבשה הוא סטטיסטי, כלומר אש מתותחים רגילים, אך השאיפה בשנים הקרובות היא להמיר, באמצעות הסבה ע"י ערכה טכנולוגית פשוטה יחסית, את הפגזים למדויקים, בהיקף של כמחצית מהחימושים הקיימים.

 

בחודש מאי האחרון תקף צה"ל מטרות איראניות בסוריה, בין השאר באמצעות ארטילריה. אחד הקצינים בחטיבת האש שביצע את הירי, לראשונה זה עשרות שנים, סיפר: "זה היה מרגש כי שבוע המתנו במתח שם, ואז כשירו את הרקטות מסוריה מעלינו אמרנו שאנחנו חייבים להיות אלה שיורים בתגובה. הלוחמים היו באטרף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
ירי רקטות בתרגיל החטיבה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים