שתף קטע נבחר

אחרי שנה של תבוסות: כמה לוחמים נותרו לדאעש?

לפי דאעש: הארגון בלתי מנוצח. לפי חברת ייעוץ ביטחונית: בארגון יש אלף לוחמים בלבד. לפי מחלקת ההגנה האמריקנית: לארגון 31 אלף לוחמים. מומחי טרור וביטחון מתקשים להעריך: "ג'יהאדיסטים שנהרגו בתקיפות אוויריות במקרים רבים עדיין מתחת להריסות"

 

 

אחרי שנה שבה ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) הוחלש באופן משמעותי בשטח, גורמי ביטחון מנסים להעריך כמה לוחמים נשארו עדיין בארגון הטרור האיסלאמיסטי. "קבוצת סופראן", חברת ייעוץ ביטחונית, מסרה בחודש דצמבר האחרון כי לפי הקואליציה נגד דאעש, שפועלת בהובלת ארצות הברית, מספר הלוחמים שנשארו בארגון, בסוריה ובעיראק כאחד, עומד על אלף. מנגד, בשבוע שעבר מחלקת ההגנה האמריקנית מסרה כי מספר הלוחמים עשוי לעמוד על 31 אלף; 17 אלף בעיראק ן-14 אלף בסוריה. לפי משקיפי האו"ם, בדו"ח שפורסם לאחרונה, לוחמי הארגון מונים בין 20 אלף ל-30 אלף ברחבי עיראק וסוריה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

לקיחת אחריות על מתקפות בסוריה וכן פיגועי טרור ברחבי העולם, כמו הדקירה באזור פריז ביום חמישי האחרון - נועדו להשאיר את הארגון בכותרות, ובחומרי תעמולה המופצים ברשת מטעם הארגון נטען כי הלוחמים נותרו בלתי מנוצחים בשטח שבשליטתם. מדובר בשטח קטן במזרח סוריה, חלק קטן מאוד של השטח שפעם היה בחזקת הארגון בסוריה מוכת המלחמה ובעיראק השכנה.

 

המומחים לא מאמינים לתעמולה, אך נתקלים בקושי רב בהערכת גודל הארגון. הקושי למנות בדיוק את מספר הלוחמים נובע מכך שהרבה מהשטח שנשלט על ידי הארגון בעבר מוגדר כעת אזור מלחמה ואי אפשר להגיע אליו.

רמדאן א-רקה רקה בירת דאעש סוריה (צילום: AFP)
א-רקה, בירת דאעש בסוריה, לאחר שנכבשה על ידי צבא אסד(צילום: AFP)

רמדאן א-רקה רקה בירת דאעש סוריה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

רמדאן א-רקה רקה בירת דאעש סוריה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מומחה טרור צרפתי, ז'אן-צ'רלס בריסרד, שעומד בראש המרכז לניתוח טרור, אמר כי "המכשול הגדול ביותר בהשגת מספר אמין של הלוחמים - הוא העובדה שאנו לא יודעים כמה מהלוחמים נהרגו במבצעים של הקואליציה נגד דאעש, של רוסיה, עיראק או טורקיה. גופות הג'יהאדיסטים שנהרגו בתקיפות אוויריות במקרים רבים עדיין נמצאות מתחת להריסות - אף אחד לא ימצא אותן. אז, עד שנדע בוודאות שהם נהרגו - הם עדיין מוגדרים כלוחמים חיים. חלקם אפילו עומדים למשפט ללא נוכחותם".

 

לפי המומחה הצרפתי, בעיה נוספת בספירה היא הגבול בין טורקיה לסוריה - שמלאה בחורים ופרצות. טורקיה חיזקה את גבולותיה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, אך דאעש ממשיך להשתמש במבריחים מקומיים כדי לסייע ללוחמי הארגון לחצות. "ג'יהאדיסטים רבים חצו לתוך טורקיה באופן בלתי חוקי ועדיין נמצאים שם, מחכים להזדמנות לעבור לאזור אחר שבו דאעש פועל. המספרים המדויקים יישארו לא ידועים. כל מה שאנחנו יודעים זה שיש כעת הצבה של לוחמים במקומות אחרים - פקיסטן, אפגניסטן, פיליפינים.

 

מומחה לקיצוניות איסלאמיסטית במכון האוניברסיטה האירופי באיטליה, טורה האמינג, מאמין כי ההערכה של האו"ם נדיבה מדי כלפי ארגון הטרור. "אני לא מאמין למספרים, אבל באותו זמן אני חושב שזה דבר בלתי אפשרי להערכה. בתחילה, יש להגדיר מה זה בדיוק לוחם בשורות דאעש. ב-2015 אנשים דיברו על הארגון כגוף ענק שמונה 200 אלף לוחמים - כשהספירה כללה גם פעילים במשרדי המנהלה של דאעש. המספרים החדשים - הם כוללים רק את אלה שמחזיקים בנשק? או כל אדם שפועל לטובת מטרותיו של דאעש? אף אחד לא יודע".

 

צבא אסד כבש את דיר א-זור מדעש (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צבא אסד כבש את דיר א-זור מדעש(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מטוסים רוסים מפציצים מטרות דאעש בסוריה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מטוסים רוסים מפציצים מטרות דאעש בסוריה(צילום: רויטרס)
 

 

"קבוצת סופראן" אמרה עוד כי "ככל שדאעש עובר לאסטרטגיה של עידוד פעולות במתכונת 'מפגע בודד', הארגון נע להגדרה של ארגון מורדים", אך הדגישה כי הארגון "עדיין עומד בראש רשימת ארגוני הטרור החזקים ביותר בהיסטוריה, ולא סובל ממחסור בנשק או מצעירים הנכונים להתגייס לשורותיו".

 

דאעש, שנולד מתנועה איסלאמית שהייתה קיימת בעיראק זה שנים, נהנה מצמיחה מהירה מאוד - כשמתנדבים הגיעו תחילה מהמזרח התיכון ובהמשך מרחבי העולם. כבר מימי המתנדבים שהגיעו באופן לא חוקי ממדינותיהם השונות - גורמי הביטחון והמעקב נאלצו להסתפק בהערכות בלבד של מספר הלוחמים. 

 

 

 

הלחימה מול דאעש באפגניסטן: ארה"ב חיסלה את ראש הארגון במדינה

גורמי ממשל אפגנים ואמריקנים מסרו אתמול (ב') כי מפקד דאעש באפגניסטן חוסל בתקיפה אמריקנית שבוצעה בסוף השבוע במחוז ננגרהאר במזרח המדינה. המפקד, אבו סעיד אוראקזיי, שכונה גם אבו סעד ארהבי, חוסל יחד עם תשעה לוחמים נוספים. כך מסר גורם בממשלה האפגנית.

 

פיגוע מחבל מתאבד דאעש קאבול אפגניסטן תלמידים (צילום: EPA)
פיגוע של מחבל דאעש בקאבול - תלמידים נרצחו(צילום: EPA)

פיגוע מחבל מתאבד דאעש קאבול אפגניסטן תלמידים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

פיגוע מחבל מתאבד דאעש קאבול אפגניסטן תלמידים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

 

מלשכת הנשיא האפגני נמסר כי המבצע הציג את "נחישות הממשלה להילחם בטרור". דובר מטעם הכוחות האמריקנים באפגניסטן מסר כי "המאמצים האלו נעשים נגד האויבים האמיתיים של אפגניסטן, אותם האויבים שמאיימים על אמריקה".


פורסם לראשונה 27/08/2018 22:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
הריסות בירת דאעש לשעבר א-רקה
צילום: AP
מומלצים