שתף קטע נבחר

פולין: הסבל של הפליטים הפך לתוכנית ריאליטי

בתוכנית "תחזור למקום שממנו באת" צועדים שישה פולנים – שלושה שתומכים בקליטת פליטים ושלושה שמתנגדים – דרך הבלקן לעיראק. בדרך הם פוגשים מבקשי מקלט שעושים את הדרך ההפוכה ומדברים איתם. ארגוני סיוע: "זו פורנוגרפיה של העוני"

תוכנית ריאליטי בפולין העוקבת אחר שישה פולנים הפוגשים בדרכם מזרחה פליטים שעושים את הדרך מערבה לאירופה, מעוררת בימים אלה ביקורת מצד ארגוני סיוע וארגוני זכויות אדם, ואלה טוענים כי מדובר ב"פורנוגרפיה של העוני" וכי יוצרי התוכנית מנצלים את סבלם של אנשים.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

מהגרים עושים את הדרך לאירופה בגל הגדול של 2015 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מהגרים עושים את הדרך לאירופה בגל הגדול של 2015(צילום: gettyimages)

הפגנה נגד קליטת מהגרים בוורשה, פולין (צילום: AP) (צילום: AP)
הפגנה נגד קליטת מהגרים בוורשה, פולין(צילום: AP)

במרכזה של התוכנית "תחזור למקום שממנו באת" ניצבים שישה פולנים העושים את דרכם לעיראק דרך מדינות הבלקן. בדרך הם עוצרים לפגוש מבקשי מקלט שעושים את הדרך ההפוכה. שלושה מהפולנים רוצים שארצם תקלוט פליטים ושלושה מהם מתנגדים לכך. שידור התוכנית טרם החל, והיא תעלה לאוויר בערוץ TVN בהמשך השנה. הערוץ הסביר כי החליט לשדר את התוכנית כדי לעורר דיון ולהגביר את ההבנה בנוגע למצב.

 

ארגוני זכויות האדם "הפעולה ההומניטרית הפולנית" ו"המשלחת הרפואית הפולנית" הודיעו כי דחו את בקשתם של יוצרי התוכנית לקבל סיוע משני הארגונים. לטענתם מדובר במעשה לא מוסרי. "האנשים שאנחנו עוזרים להם חווים טראומה, בורחים ממלחמה. הם ראו בני משפחה שלהם מתים ודברים נוראיים אחרים", הסבירה מלגוז'טה אולסינסקה-צ'ארט, העומדת בראש תוכנית הסיוע ההומניטרי של ארגון "המשלחת".

"גם אם הכוונה הייתה טובה, זו לא הדרך". הפגנה נגד פליטים בוורשה (צילום: AP) (צילום: AP)
"גם אם הכוונה הייתה טובה, זו לא הדרך". הפגנה נגד פליטים בוורשה(צילום: AP)
 

בערוץ המשדר טוענים: "המהגרים שמחו לדבר". מבקשי מקלט בדרך לאוסטריה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
בערוץ המשדר טוענים: "המהגרים שמחו לדבר". מבקשי מקלט בדרך לאוסטריה(צילום: gettyimages)

רוב אוכלוסיית פולין מתנגדת לקליטתם של מבקשי המקלט. לפי סקר של מכון הסקרים CBOS מיולי השנה רק 5% מהפולנים סבורים שארצם צריכה לקבל לא תנאים אנשים שבורחים מאזורי מלחמה. המפלגה הלאומנית שנמצאת כיום בשלטון בפולין התמקדה בקמפיין הבחירות שלה ב-2015 במידה רבה בהתנגדות שלה לקליטת פליטים ממדינות מוסלמיות.

 

ערוץ TVN סיפר כי לצורך צילומי תוכנית הריאליטי צעדו ששת המשתתפים "כמו פליטים", ועברו ממחנה למחנה בסרביה, באי היווני לסבוס ובצפון עיראק. הם נשאו עליהם רק חפצים מעטים. לדבריו, המסע שעברו הציב אתגר לעמדות שלהם. "סוגיית הפליטים היא אחד מנושאי הדיון החשובים ביותר כמעט בכל אירופה", הסביר עיתונאי TVN פיוטר קרסקו, שהדריך את הקבוצה. "בדרך כלל יש לנו נקודת מבט מאוד החלטית בעניין הזה, אבל רבים מאיתנו כלל לא פגשו מעולם פליטים, לא דיברו איתם, לא התוודעו להיסטוריה שלהם, לא למדו כיצד בדיוק הם הגיעו לאירופה ולמה הם נאלצו לברוח".

 

קרסקו דוחה את הטענה שהתוכנית אינה מוסרית, ואומר שהמחלוקת נובעת מאי-הבנה. לדבריו רוב הפליטים שמחו לחלוק את סיפורם משום שהם הרגישו שהעולם שכח אותם.

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

דובר ארגון "הפעולה ההומניטרית הפולנית" יקוב בלינה-בז'וזובסקי אמר כי גם אם לערוץ היו כוונות טובות – הוא שגה בכך שהחליט להתמקד בפולנים ולא בפליטים. לדבריו מדובר ב"פורנוגרפיה של העוני".

 

מנגד יש מי שמקווים שהתוכנית תעזור לשנות את הדעה השלילית על מהגרים בפולין. אגנז'קה קוניקה, דוברת Refugee.pl, המסייע למבקשי מקלט בפולין, הסבירה: "לטלוויזיה יש כוח עצום, ואם התוכנית תיעשה כמו שצריך – אני חושבת שהיא יכולה לעזור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
מהגרים בדרך למערב אירופה
צילום: gettyimages
מומלצים