שתף קטע נבחר

פרויקט הטילים האיראני בעיראק: רחוק מחיל האוויר הישראלי, קרוב לסעודיה

האיראנים ככל הנראה לא יקימו מפעלי טילים בעיראק אבל סדנאות לדיוק הטילים עשויות לספק עבורה פתרון לאחר שישראל - לפי דיווחים זרים - השמידה מפעלים דומים שהקימה בסוריה ובלבנון. בדרך זו תוכל לשנע ביעילות מעיראק טילים מדויקים לידי חיזבאללה ומשטר אסד

  

 

איראן, כך לפי דיווח בסוכנות רויטרס, העבירה טילים בליסטיים למיליציות שיעיות בעיראק ובדיווח אף נאמר שאיראן שואפת לייצר טילים במפעלים בעיראק. עם זאת, לאיראנים אין שום סיבה לייצר טילים בעיראק כי הם מסוגלים להביא מאיראן את הטילים בצורה מהירה. האיראנים לפיכך לא יקימו מפעלים בעיראק, אבל בהחלט ניתן להפעיל סדנאות להרכבת מערכות שהופכות טילים מדויקים. בכך הם מקרבים את הטילים הללו לסוריה וללבנון ומתרחקים מאיום חיל האוויר הישראלי.

 

לפי הדיווח, איראן העבירה טילי זלזאל ופאתח 110 שמסוגלים לפגוע במטרות בטווח של 200 עד 700 קילומטרים - ולכן מכסים את שטח ישראל אם יוצבו במערב עיראק, וכן מאיימים על ריאד בסעודיה. הטילים והרקטות שמעבירה איראן אינם מדויקים ולאיראן יש שאיפה לספק למיליציות שפועלות מטעמה, בעיקר לחיזבאללה, טילים ורקטות מדויקים. הם הקימו לשם כך כמה מפעלים בסוריה וניסו להקים מפעלים בלבנון. לפי פרסומים זרים, ישראל פגעה במפעלים בסוריה ובלבנון מהאוויר והרסה אותם. הקמת סדנאות לדיוק טילים על אדמת עיראק מרחיקה אותם מטווח החימושים המדויקים והארוכים של חיל האוויר של ישראל אך בה בעת הם קרובים מספיק לסוריה וללבנון כדי שאפשר יהיה לשנע אותם במהירות מעיראק לסוריה וללבנון. בכך היא עשויה להקשות על ישראל לסכל את ההתחמשות של חיזבאללה ושל צבא אסד והמיליציות השיעיות בסוריה בטילים וברקטות מדויקים.

טיל בליסטי פאתח 110 זלזאל ()

טיל בליסטי Zolfaqar ()
טיל "זולפקאר" איראני
 

גורם מערבי אמר כי "נראה שאיראן הפכה את עיראק לבסיס טילים קדמי". לפי גורם בעיראק, המסר שאיראן מעוניינת להעביר ליריבותיה באזור ולארצות הברית הוא ש"יש לה יכולת להשתמש בשטחה של עיראק כמשטח לשיגור הטילים שלה לכל מקום ובכל עת שתבחר". גורם מודיעיני במזרח התיכון אמר שאיראן מאחסנת טילים בליסטיים בעיראק בכמה אזורים, הנתונים לשליטה של השיעים שמסוגלים לשגר אותם. לפי הדיווח, איראן אימנה בשטחה גורמים במיליציות השיעיות לצורך הפעלת הטילים הבליסטיים וביצעה ניסויים בעיראק בטילים שהעבירה לידי המיליציות. גורם עיראקי הודה שאין לעיראק יכולת למנוע ירי של הטילים, "פשוט משום שכפתור ההפעלה לא בידינו. האיראנים הם ששולטים בכפתור".

 

לדברי גורם רשמי במודיעין העיראקי, בבגדד ידעו שאיראן חימשה את המיליציות השיעיות בטילים כדי לסייע במלחמה בדאעש – אולם לדבריו, המשלוחים נמשכו גם לאחר שדאעש הובס: "ברור שארסנל הטילים לא נועד להילחם בדאעש אלא כאמצעי לחץ של איראן למעורבות באזור".

 

קאסם סולימאני סולימני מפקד כוח קודס משמרות המהפכה איראן (צילום: MCT)
מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, מפקח על פרויקט הטילים (צילום: MCT)

 

 

אספקת הטילים ארוכי הטווח יחסית מיועדת למיליציות הנאמנות לאיראן, שבמידה רבה מכוונות את הפוליטיקה העיראקית וגם מכתיבות מהלכים לממשלת עיראק של חיידר אל-עבאדי שנוטה לוושינגטון. מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, שלפי הדיווחים אחראי על פרויקט הטילים ומפקח עליו, מבלה את רוב זמנו בעיראק כדי לבסס את השפעת איראן בעיראק. לא כל השיעים בעיראק תומכים בנאמנות לטהרן ויש התנגדות רבה לרעיון של הפיכת עיראק לאזור חסות איראני גם בקרב השיעים שהם הרוב בעיראק. זו אחת הסיבות שקאסם סולימאני ממהר לחמש את המיליציות השיעיות בטילים – כדי להטיל מורא על המתנגדים להשתלטות האיראנית על עיראק.

 

סיבה נוספת להצבת הטילים היא להפחיד את האמריקנים שאם יתנגדו לנוכחות איראן או ימשיכו להטיל סנקציות חמורות - עלולים האיראנים לפגוע בטילים בסעודיה, בכוויית ובישראל – שהן בעלות בריתה של ארצות הברית. הפעם, לא ישראל היא המטרה העיקרית אלא סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין. צריך לזכור שהאיראנים כבר נתנו טילים בליסטיים למורדים החות'ים בתימן. כשהם מחמשים את המיליציות הנאמנות בעיראק, יכולים האיראנים לתקוף את מדינות המפרץ מדרום (תימן) וגם מצפון (עיראק). ולסיום, כדאי לזכור שמדובר רק בטילים. עם טילים לא מנצחים מלחמות, אבל עם טילים אפשר להרגיז את האמריקנים ולאיים שאם יוטלו סנקציות חמורות יותר בנובמבר, הם עלולים להבעיר את האזור ולפגוע בבעלות בריתה של ארצות הברית ולערער את יציבותן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים