שתף קטע נבחר

ארה"ב מודיעה רשמית: מבטלים לחלוטין את הסיוע לפליטים פלסטינים

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה באופן רשמי על הפסקת המימון לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, ושאר קרנות הסיוע לפליטים הפלסטינים. בהודעה, הגדיר ממשל טראמפ את פעילות הסיוע לפליטים "הליך פגום מהיסוד" והודיע כי יקדם דיאלוג על "מודלים חדשים וגישות חדשות". הפלסטינים: "מדובר במתקפה חמורה עלינו"

אבו מאזן דונלד טראמפ (צילום: רויטרס, AP)
אבו מאזן ודונלד טראמפ(צילום: רויטרס, AP)

ממשל טראמפ הודיע באופן רשמי אמש (יום ו') על ביטול המימון של כל קרנות סיוע האו"ם לפליטים הפלסטינים, בהן אונר"א. בהודעה מטעם מחלקת המדינה נכתב כי "הממשל בחן בקפידה את הנושא והחליט שארצות הברית לא תוסיף לממן עוד את סוכנויות האו"ם שתומכות בפליטים הפלסטינים. ארה"ב תקדם דיאלוג עם האו"ם ומדינות אחרות על 'מודלים חדשים וגישות חדשות', שעשויות לכלול סיוע". נביל אבו רודיינה, דוברו של אבו מאזן, הגיב להחלטה האמריקנית ואמר כי מדובר ב"מתקפה חמורה" על העם הפלסטיני. 

 

לתת לפלסטינים לעשות לימונדה מהלימון של טראמפ | רון בן ישי

 

בהודעה, הגדירה מחלקת המדינה את פעילות הסיוע לפליטים "הליך פגום מהיסוד": "מעבר לבור התקציבי עצמו והכשל בחלוקת השותפות בנטל באופן ראוי ומתאים, המודל העסקי הבסיסי וההתנהגות הפיננסית של אונר"א - שמבוססים על קבוצה של זכאי סיוע שמתרחבת בלי סוף ובמהירות גוברת - הם פשוט דבר שאינו בר-קיימא ושנמצא במשבר במשך שנים רבות".  

 

"ההחלטה האמריקנית מהווה הפרה של החלטות האו"ם. עונש כזה לא ישנה את העובדה שלארה"ב אין יותר תפקיד באזור", אמר דוברו של הרשות הפלסטינית. דובר אונר"א התייחס גם כן להחלטה האמריקנית ואמר כי הוא מופתע מההחלטה. הדובר, כריסטופר גאנס, הוסיף כי הוא דוחה את הטענה האמריקנית כי תוכניות הסוכנות "פגומות מהיסוד".

 

ארה
הודעת מחלקת המדינה

 

הודעת מחלקת המדינה פורסמה לאחר שב"וושינגטון פוסט" דווח הבוקר על המהלך הצפוי, אשר מהווה חלק מחישוב מחודש של השקעותיה של ארצות הברית - כך שיתאימו למדיניותה בנוגע לתוכנית השלום הישראלית-פלסטינית. המימון החסר אמור לאלץ לשנות את ההגדרות של זהות הפליטים - כיוון שלא יהיה די כסף לסייע למי שמוגדר פליט כעת, ולמי ששמורה הזכות לשוב לביתו.

 

בהודעה מפורטת שצפויה להתפרסם בשבועות הקרובים, מתכוון הממשל להביע את מורת רוחו מהאופן שבו סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, משקיעה את כספיה. כמו כן יקרא הממשל לשינוי ההגדרות שלפיהן מכירה אונר"א בפליטים. כך שמחמישה מיליון הפליטים המוכרים בארגון יוותרו רק כמה עשרות אלפים - אלה שעדיין חיים מאז שהוקמה הסוכנות לפני כ-70 שנה. ואולם, הממשל לא יכול לשנות באופן חד-צדדי את הגדרות האו"ם למי שנחשב פליט הזכאי לסיוע של אונר"א - שכולל כיום גם את צאצאיהם של מי שגורשו או ברחו מאדמותיהם ומבתיהם.

 

 

שינוי בהגדרות הפליטים הפלסטינים עשוי לשמוט את הקרקע מתחת לדרישתם לזכות השיבה. מומחים רבים בתחום מדיניות החוץ והביטחון, כולל בישראל, הזהירו כי קיצוץ תקציב אונר"א תוך כדי קריאה ל"רישומים" מחודשים של פליטים, יחמיר את המצב ההומניטרי שכבר הורע במיוחד ברצועת עזה, ויגביר את רמת האלימות. מנגד, בוושינגטון סבורים כי ההתעקשות על זכות השיבה מהווה את אחת מנקודות המחלוקת המקשות על קידום המשא ומתן לשלום. באופן דומה, הנשיא טראמפ גם סבור כי פעל נכון כשהכיר בירושלים כבירת ישראל, ובאופן זה - הסיר את סוגיית ירושלים משולחן המשא ומתן.

 

בנוסף לסיוע הכלכלי לאונר"א, סיפקה ארה"ב סיוע ישיר רב לגדה המערבית ולעזה. בשבוע שעבר הודיעה מחלקת המדינה כי יותר מ-200 מיליון דולר שכבר הוקצו לשנה זו, ינותבו למקומות אחרים. גם מהלך זה מהווה חלק משינוי המדיניות שנוקט ממשל טראמפ באזור.

 

אמנם גם מדינות אירופה וערב תורמות לארגוני הסיוע, אך ארה"ב היא התורמת העיקרית, ומממנת כשליש מההוצאות הכספיות של אונר"א שעומדות על 1.1 מיליארד דולר. בתחילת השנה קיצץ הממשל סכום של 130 מיליון דולר וסיפק רק 65 מיליון דולר. על פי ההחלטה החדשה, זו תהיה התרומה האחרונה. לעומת זאת, הסיוע הצבאי השנתי של ארה"ב לישראל עומד על 4 מיליארד דולר.

 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר
מבנה של אונר"א בשכם(צילום: AFP)

 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר
בית ספר של אונר"א בעזה(צילום: רויטרס)

 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר
(צילום: רויטרס)

 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר
(צילום: AFP)

 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר
(צילום: AFP)

ממשלת גרמניה הודיעה אתמול כי היא "מתחייבת להגדיל משמעותית" את המימון לאונר"א. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, כתב במכתב לשרי החוץ של האיחוד האירופי כי "אובדן הארגון עלול לגרום לתגובת שרשרת בלתי נשלטת", וקרא למדינות נוספות לפעול ל"בסיס כלכלי יציב עבור הארגון". זאת משום שלדבריו, גרמניה לבדה לא תצליח לפצות על המימון של 217 מיליון דולר שארה"ב כבר הודיעה שלא תקצה השנה. גרמניה כבר סייעה לאונר"א השנה עם מימון של 94 מיליון דולר. מאס לא פירט בכמה יוגדל הסכום.

 

עם פרסום הידיעות על החלטת הקיצוץ, פרסמה לשכתו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן הודעה שבה האשים את הממשל ב"הפשטת מיליוני פלסטינים ממעמדם כפליטים". עוד נמסר: "אחרי השימוש בסיוע הומניטרי ככלי סחיטה על ההנהגה הפלסטינית, מתכנן ממשל טראמפ לביצוע שערורייה בלתי מוסרית נגד הפליטים הפלסטינים באמצעות ביטול זכויותיהם ההיסטוריות". כך מסר דוברו של אבו מאזן, אחמד שאמי.

 

2 מיליון פלסטינים מתגוררים בירדן, כ-800 אלף פלסטינים רשומים כפליטים בגדה המערבית, 1.3 מיליון בעזה,534 אלף בסוריה ו-464 אלף בלבנון. "העובדה שמדינה חברה באו"ם מחליטה להפסיק מימון - אינה משנה את המנדט שלנו", אמר דובר אונר"א, כריסטופר גאנס. "זה רק אומר שיש לנו פחות כסף כדי ליישם אותו". 


פורסם לראשונה 31/08/2018 23:21

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AP
טראמפ ואבו מאזן
צילום: רויטרס, AP
מומלצים