שתף קטע נבחר

סערה בארה"ב: "רופאות לא עובדות קשה כרופאים"

רופאים בארה"ב מרוויחים 18% יותר מרופאות. ד"ר גריי טיגס הצדיק את פערי השכר וטען כי אין צורך בשינוי: "אם רופאות לא ירצו להשקיע יותר הן צריכות לקבל שכר נמוך יותר. זה הוגן". ד"ר ריי ביטון לאולפן ynet: "גם בישראל הפערים מקוממים"

 

 

 

רופא אמריקני עורר סערה בארצות הברית כשניסה להסביר את פערי השכר בין גברים לנשים ואמר: "רופאות אינן עובדות קשה כמו רופאים גברים ואינן מקבלות את אותה כמות של מטופלים". ד"ר גריי טיגס, מפלאנו בטקסס, ספג ביקורת קשה והתנצל על הדברים.

 

דבריו של ד"ר טיגס פורסמו לאחרונה ב"מגזין הרפואה של דאלאס" במדור "רעיונות גדולים ומבריקים". טיגס טען כי "נשים פשוט לא רוצות שיאיצו בהן, או שאינן רוצות לעבוד שעות רבות. ברוב המקרים, יש להן סדר עדיפויות שונה, משפחה, חיי חברה".

טיגס: "יש להן סדר עדיפויות שונה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טיגס: "יש להן סדר עדיפויות שונה"(צילום: shutterstock)

ד"ר טיגס הוסיף כי הוא סבור שפערי השכר הוגנים. "לא צריך לעשות דבר בנושא, אלא אם רופאות ירצו לעבוד קשה יותר ולהשקיע יותר שעות", אמר. "אם לא, הן צריכות לקבל שכר נמוך יותר. זה הוגן".

 

ברשתות החברתיות תקפו בחריפות את דבריו של טיגס. באחת התגובות נכתב כי "אין בסיס עובדתי לדבריו ולהשקפתו. פערי השכר אינם הוגנים, זו אפליה". בתגובה אחרת נכתב: "בבקשה אמרו לו שהוא הרגיז אלפי רופאות שעובדות קשה מאוד".

"הן צריכות לקבל שכר נמוך יותר. זה הוגן" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הן צריכות לקבל שכר נמוך יותר. זה הוגן"(צילום: shutterstock)
 

בגרדיאן הבריטי נכתב שהשבוע טיגס פרסם הצהרה, ובה כתב כי כמה רופאות שעובדות עמו וחולקות על דבריו נפגעו מהדברים. "אני רוצה להודות להן על שחלקו איתי את דאגותיהן. עכשיו אני מבין עד כמה מורכב הנושא הזה וכי ישנן דרכים לפעול יחד ולפתור זאת", אמר. הוא הוסיף: "עבדתי לצד רופאות רבות במשך כ-30 שנה, ראיתי חמלה, חריצות ומקצועיות. אני מתנצל בפני כל הרופאות על הערותיי ועל הצער שדבריי גרמו להן".

 

ב"מגזין הרפואה של דאלאס" הגנו על ההחלטה לפרסם את דבריו המקוממים של טיגס. לפי הוושינגטון פוסט, במגזין טענו כי דבריו של טיגס מייצגים תפיסה שכיחה שיש צורך לדון בה. הם הוסיפו כי יפרסמו תגובות לדברים בגיליון הבא.

 

על פי דו"ח של אתר הרפואה האמריקני "מדסקייפ" שיצא השנה רופאים מרוויחים 18% יותר מרופאות. הפער גדל לעומת השנה שעברה, אז שכרם של הרופאים היה גבוה ב-16% משכר הרופאות. ברפואה המקצועית פערי השכר גבוהים אף יותר, ושכרם של הגברים גבוה ב-36% משכרן של הנשים. בדו"ח נכתב גם כי ישנן יותר רופאות שעובדות במשרה חלקית מאשר רופאים.

 

דו"ח נוסף של חברת Doximity שפורסם בחודש מרץ מצביע על עלייה בפערי השכר בשלוש השנים האחרונות. ב-2016 הרוויחו רופאות בממוצע 91,284 דולר פחות מרופאים, ובשנה שעברה גדל הפער לכ-105 אלף דולר. כמו כן, לא נמצא שום תחום התמחות שבו נשים מרוויחות יותר מגברים.

 

ד
"פערים מקוממים". ד"ר ריי ביטון (צילום: רועי עידן)
 

ד"ר ריי ביטון, מתמחה ברפואה פנימית, סיפרה באולפן ynet על פערי השכר בין רופאים לרופאות בישראל. "אנחנו מדברים על פערים מאוד משמעותיים שיכולים להגיע גם ל-30%-25%, כשאנחנו מדברים על גבר ואישה שעושים את אותה עבודה ונמצאים באותה דרגת בכירות. ובכל זאת, אחרי שמנטרלים את כל הנתונים מסביב עדיין אנחנו מקבלים פערים שהם לכל הדעות מקוממים", אמרה ד"ר ביטון.

 

לדבריה, למרות שיש רוב לסטודנטיות לרפואה, 70%-60%, בעבודה בבתי החולים במערכת הציבורית הכמות צונחת ל-30%. "מתוך ה-30% האלה יש אחוזים ספורים מאוד של נשים בעמדות בכירות", היא הוסיפה. "לא ייתכן שיש רק 5%-2% נשים בתפקידים ניהוליים. זה לא בא לידי ביטוי לא במספרים ובטח לא ברמת המקצועיות".

 

אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיגס: רופאות לא מקבלות את אותה כמות של מטופלים"
צילום: shutterstock
מומלצים