שתף קטע נבחר

שקד נגד בג"ץ: "המשטר השתנה משלטון העם לשלטון מועצת חכמי המשפט"

שרת המשפטים תקפה את בג"ץ על כך שלא דחה על הסף את העתירות נגד חוק הלאום. היא הוסיפה כי התערבות בחוקי היסוד תגרום לכך ש"העם יסיים את תפקידו"

 

 

שרת המשפטים איילת שקד מתחה הערב (ג') ביקורת חריפה על כך שהעתירות לבג"ץ נגד חוק הלאום (שהוא חוק יסוד) לא נדחו על הסף. לטענתה, המהפכה החוקתית גרמה לכך שהמשטר בישראל השתנה "משלטון העם לשלטון מועצת חכמי המשפט".

ועידת המשפט השביעית של לשכת עורכי הדין בת
שקד. "המשטר השתנה משלטון העם לשלטון מועצת חכמי המשפט"(צילום: מוטי קמחי)

בנאומה בכנס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין אמרה שקד כי בשורה של פסיקות שינתה הרשות השופטת את פניה של הדמוקרטיה בישראל והפכה את בית המשפט למי שרואה עצמו כמעצב פני החברה הישראלית. "מהממונה על פרשנות הדין הפך עצמו בית המשפט לממונה על המדיניות", הוסיפה.

 

שקד הזכירה שאחת מפסיקות העליון בשנה האחרונה קבעה שייתכן מאוד שבעתיד הקרוב בית המשפט יקבע כי חקיקת חוק יסוד עלולה להיות בלתי חוקתית.

ועידת המשפט השביעית של לשכת עורכי הדין בת
שקד, נווה, חיות ומנדלבליט בוועידת המשפט(צילום: מוטי קמחי)

"הפעם לא החוקים הרגילים על הכוונת, אלא חוקי היסוד הם שעומדים במוקד", אמרה שקד. "לאחרונה הוגשו כמה עתירות נגד חוק יסוד הלאום שמבקשות להביא לפסילתו. למרבה הצער, אף לא אחת מהן נדחתה על הסף בשל העובדה שהיא מבקשת לפסול חוק יסוד".

 

לדבריה, המהלך הזה מביא את המערכת המשפטית לתסיסה ו"יש מי שמבקשים לנצל את ההזדמנות הזו כדי להעלות באוב את דעת המיעוט של ברק מ-1990. האם יקבע הפעם בית המשפט בעתירה הנוכחית שניתן לפסול חוק יסוד מכוח 'עקרונות היסוד של השיטה'?".

 

שקד הזהירה בנאומה כי אין להשלים עם התערבות כזו שתגרום לעם להיות לא רלוונטי. "בכך יסיים העם את תפקידו במה שהיה לפנים שיטתנו הדמוקרטית. מעתה ייקבעו הנורמות שלא באמצעות העם".

 

"המגזר הערבי משווע לשיטור"

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, התייחס לאלימות במגזר הערבי ולפעולות המשטרה בנושא. "מדינת ישראל הזניחה לאורך השנים את השיטור בהרבה מאוד שטחים. שני המגזרים שהוזנחו הם החרדי והערבי, הם לא מקבלים שיטור ראוי".

ועידת המשפט השביעית של לשכת עורכי הדין בת
אלשיך. "המגזר הערבי משווע כבר שנים להעמקת שירותי המשטרה"(צילום: מוטי קמחי)

"המגזר הערבי משווע להעמקת שירותי משטרה זה שנים. יש תהליך להעמקת השיטור במגזר הערבי", אמר אלשיך. "אני שמח לומר שהאזרחים מגיבים לזה בצורה חיובית. הם מתחננים שנהיה טובים יותר, מקצועיים יותר. אבל זה תלוי בשיתוף הפעולה של האזרח".

 

מנדלבליט: "מתמקדים בחשדות לא בריכלויות"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס בנאומו בכנס לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הפעולות מתמקדות בעיקר ולא בטפל, בחשדות פליליים אמיתיים ולא ברכילויות. ההחלטות המשפטיות יתקבלו באחריות, בהקדם האפשרי, מתוך שיקולים משפטיים טהורים, ומתוך הבנת האינטרס הציבורי בקבלתן. הדבר היחיד שאנחנו רודפים אחריו הוא אחר האמת".

ועידת המשפט השביעית של לשכת עורכי הדין בת
מנדלבליט. "הפעולות מתמקדות בעיקר ולא בטפל"(צילום: מוטי קמחי)

מנדלבליט התייחס גם להתלהמות נגד בתי המשפט והפרקליטות, כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטת העליון להתיר כניסת קרובי משפחה מדרגה ראשונה של פעילי חמאס לטיפולים רפואיים בישראל. "נשמעו התבטאויות בוטות ובלתי ראויות, שאין מקום לקבלן, גם כלפי שופטי בית המשפט העליון, כאילו הם פוגעים בביטחון המדינה, מפריעים למאבק בטרור או מתערבים בנושאים לא להם".

 

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, התייחס בנאומו בכנס לביקורות שהוטלו על החלטותיו שלא לפתוח בחקירה פלילית על אירועי הקרב ברפיח במבצע צוק איתן וכן על החלטתו לפתוח בחקירה במקרים שעלה החשד שבוצע עבירה על כללי הפתיחה באש.

 

"במקום שיש חשד סביר להפרת כללי הפתיחה באש חובה עלינו לחקור", אמר אפק. "לא נפתח בחקירה ביד קלה או כבדה אלא ביד אחראית שבוחנת כל מקרה לגופו. נמשיך בדרכנו ללא מורא באופן ענייני, מקצועי ועצמאי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
איילת שקד
צילום: מוטי קמחי
מומלצים