שתף קטע נבחר

ספר חדש חושף: טראמפ הורה לחסל את אסד

חושף פרשת ווטרגייט מספק הצצה אל מאחורי הקלעים של ממשל טראמפ. בין היתר הורה הנשיא לחסל את אסד בעקבות מתקפה כימית. עוד בספר: הפגישה הביטחונית שאחריה נאמר כי טראמפ "מבין כמו ילד בכיתה ה'", והצעקות של איוונקה טראמפ

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה לחסל את נשיא סוריה בשאר אסד בעקבות מתקפה כימית של צבא סוריה. כך עולה מספרו החדש של העיתונאי זוכה פרס פוליצר ואחד מחושפי "פרשת ווטרגייט", בוב וודוורד, שקטעים ממנו פורסמו אמש (יום ג'). על פי הספר, לאחר המתקפה הכימית קרא טראמפ למזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס ואמר כי הוא רוצה לחסל את אסד. "בוא נהרוג אותו. בוא ניכנס לשם, ונהרוג הרבה מהם", אמר הנשיא.

 

מאטיס, נכתב בספר, אמר לנשיא שהוא מטפל בזה, אבל אחרי שהוא ניתק את השיחה הוא אמר לאחד מעוזריו הבכירים: "אנחנו לא הולכים לטפל בשום דבר מזה. אנחנו נהיה הרבה יותר שקולים".

נשיא סוריה בשאר אסד (צילום: רויטרס)
טראמפ הורה לחסלו. נשיא סוריה אסד(צילום: רויטרס)

ספרו של וודוורד, "פחד" (Fear), שיראה אור בקרוב, מצייר דיוקן של נשיאותו של טראמפ על בסיס ריאיונות עומק שהעיתונאי קיים עם גורמי ממשל רשמיים. בספרו הוא אינו חושף מי היו מקורותיו. הוא מתאר בספרו ממשל שמתנהל "כאילו הוא מבצע הפיכה" או "נמצא בהתמוטטות עצבים", עם עוזרים בכירים שנוהגים "לגנוב" מסמכים רשמיים משולחנו של הנשיא כדי שהוא לא יראה אותם ולא יחתום עליהם.

 

ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי וודוורד ביקש לראיין גם את טראמפ עצמו כחלק מהכנת הספר, אך נענה בשלילה. על פי הדיווח, בחודש שעבר - לאחר שכתיבת הספר כבר הושלמה - הנשיא התקשר ישירות אל וודוורד ואמר לו כי הוא מוכן לשתף פעולה. בשיחה, על פי הדיווח, התלונן הנשיא שזה הולך להיות "ספר רע", אולם וודוורד השיב לו כי "הדברים יהיו קשים, אך מבוססים על עובדות בדוקות".

 

 

בוב וודוורד ספר פחד Fear דונלד טראמפ (צילום: AP)
דיוקן של הנשיאות. עטיפת הספר "פחד"(צילום: AP)

בוב וודוורד ספר פחד Fear דונלד טראמפ (צילום: AFP)
בוב וודוורד(צילום: AFP)

על פי הקטעים שפורסמו ג'ון דאוד, סנגורו לשעבר של טראמפ, היה משוכנע כי הנשיא יעיד עדות שקר אם ייפגש עם רוברט מולר, התובע המיוחד בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות. בספר נכתב כי דאוד ניסה לתשאל את טראמפ בנושא עד שהנשיא איבד את עשתונותיו ואמר: "הדבר הזה זאת הונאה. אני כלל לא רוצה להעיד".

 

חלק נכבד מהספר בן 448 העמודים עוסק ב"זעם ובפחד" של הנשיא האמריקני נוכח חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות. על פי הספר, לאחר מינויו של התובע המיוחד מולר, טראמפ רתח ואמר: "כולם מחפשים אותי".

 

עוד עוסק וודוורד בספרו באופן שבו, לדבריו, צוות הביטחון הלאומי הזדעזע פעם אחר פעם מ"חוסר הירידה לפרטים של הנשיא ומחוסר הידע שלו בתחום היחסים הבינלאומיים". בספר מתוארת פגישה במטה לביטחון לאומי של ארה"ב אשר התקיימה ב-19 בינואר, ובה טראמפ זלזל בצורך בנוכחות צבאית אמריקנית מסיבית בחצי האי קוריאה.

מזכיר ההגנה האמריקני ג'ים מאטיס בפנטגון ארה
מזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס(צילום: EPA)

איוונקה טראמפ באירוע של חברת אקסיוס ב וושינגטון (צילום: gettyimages)
איוונקה טראמפ(צילום: gettyimages)

"אנחנו עושים את זה כדי למנוע את מלחמת העולם השלישית", אמר מאטיס לנשיא במהלך הפגישה. לאחר שטראמפ עזב, מתאר וודוורד, "מאטיס היה מזועזע, ואמר לעמיתיו שהנשיא התנהג כמו ילד בכיתה ה' או ו', ונראה שזו גם הייתה רמת ההבנה שלו".

 

בנוסף מתאר הספר את מערכת היחסים בין בתו של הנשיא איוונקה טראמפ, שמוגדרת גם כיועצת בכירה, לבין היועץ האסטרטגי לשעבר סטיב באנון. טראמפ הבת, על פי וודוורד, נהגה לפנות ישירות אל באנון בעניינים שבהם היא עסקה - למורת רוחו של באנון.

 

"את אשת צוות לכל דבר!", צעק באנון על איוונקה טראמפ כשביקש ממנה לעבור דרך ראש הסגל לשעבר ריינס פריבס ולא לפנות אליו ישירות. "את מתהלכת כאן כאילו את הממונה, אבל את לא. את אשת צוות". איוונקה טראמפ ענתה לו בצעקות: "אני לא אשת צוות ולעולם לא אהיה אשת צוות. אני הבת הראשונה".

 

דוברת הבית הלבן שרה סנדרס תקפה את הספר, ובהודעה שמסרה נכתב כי "הספר הזה מורכב מסיפורים בדויים, רובם על ידי עובדים לשעבר ממורמרים, ומטרתו לפגוע בדימויו של הנשיא". עוד מסרה סנדרס: "טראמפ פרץ את ההליך הבירוקרטי והוא מספק הצלחות חסרות תקדים לתושבי ארה"ב. אף אחד לא יוכל לנצח אותו בבחירות ב-2020 - אף אחד כלל לא קרוב".


פורסם לראשונה 04/09/2018 20:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ספרו של בוב וודוורד
צילום: AP
מומלצים