שתף קטע נבחר

נפטרה נועה חייבי - הנפגעת הקשה ביותר מפרשת רמדיה

נועה חייבי בת ה-15 הייתה הנפגעת הקשה ביותר בפרשת רמדיה. היא סבלה מנזקים שעיקרם פגיעה בלתי הפיכה במוח ובמערכת העצבים. אתמול הלכה לעולמה

נועה חייבי, הנפגעת הקשה ביותר מפרשת רמדיה, נפטרה אתמול (ג') בביתה. היא הייתה בת 15 במותה. חייבי נפגעה באורח קשה ביותר לאחר שהוזנה בפורמולת הרמדיה הצמחית שלימים התברר כי היה חסר בה הוויטמין B1 (תיאמין).

 

כתוצאה מכך לה ולתינוקות אחרים שהוזנו בפורמולה נגרמו נזקים גופניים קשים ביותר שעיקרם פגיעה בלתי הפיכה במוח ובמערכת העצבים.

  

נועה ואביבה חייבי (צילום: אוהד קיינר)
הנפגעת הקשה ביותר בפרשה. נועה חייבי(צילום: אוהד קיינר)

 

אביבה חייבי, אמה של נועה, אמרה הבוקר כי בתה הייתה לוחמת. "במשך 15 שנה היא הייתה איתנו ונלחמה, ועכשיו התעייפה", אמרה האם. "במשך ארבע השנים האחרונות היא הייתה בתרדמת, אבל אני המשכתי לטפל בה בבית. היה לה חדר טיפול נמרץ אצלנו בבית וככה טיפלנו בה. מעבר לכך, קשה לי כרגע לדבר עליה".

 

האם הוסיפה כי איש מהקשורים לרמדיה עוד לא היה עמה בקשר בנוגע לפטירת הבת. במהלך השנים היא טופלה בבית בעפולה, ובין השאר הוקמה בחצר הבית בריכת טיפולים עבורה.

 

נועה חייבי ( )
מודעה שאמה של נועה פרסמה בעמוד הפייסבוק

 

חייבי אושפזה פעמים רבות בבית החולים העמק בשנים האחרונות. אתמול כאמור בשעות הצהריים נמצאה ללא סימני חיים בביתה. צוות מד"א שהוזעק למקום, הבהיל אותה לבית החולים העמק, שם נקבע מותה.

 

פרשת רמדיה נחשפה לראשונה בנובמבר 2003 לאחר שתינוקות שניזונו בפורמולה הצמחית של רמדיה החלו לגלות הפרעות נוירולוגיות קשות, עיכוב התפתחותי ופגיעות מוחיות. צוותי נוירולוגים מבית החולים איכילוב העלו את ההשערה כי מדובר במחסור בוויטמין B1.

 

מאז גילוי הפרשה, עוברות כל הפורמולות בדיקה לגבי תוכן המרכיבים בהן, בדיוק כמו שנעשה בתרופות. הפורמולה הוסרה מהמדפים מיד עם גילוי המחסור.

 

מיכל זיסר אמו של אבישי ז"ל מדברת:

 

  

"פגיעה קשה שהרסה כל חלקה טובה"

פרופ' אביבה פתאל-ולבסקי, מנהלת היחידה לנוירולוגית ילדים בבית חולים ״דנה-דואק״ כאן במרכז הרפואי איכילוב, אמר למשמע הבשורה המרה: "שמעתי הבוקר בצער רב את הידיעה על מותה של נועה חייבי, התינוקת שנפגעה באופן הקשה ביותר בפרשת רמדיה. אני זוכרת באותם ימים, 15 שנה אחורה, אז אבחנתי כי הפגיעה של הילדים מקורה בתחליף החלב מתוצרת "רמדיה".

 

"כשפגשתי את נועה היא הייתה כבר מונשמת. ואני יושבת מול אביבה, האם הצעירה והמסורה, מנסה לעודד אותה, לחזק, לנסות להסביר כיצד הנורא מכל קרה לתינוקת הבריאה והמושלמת שלה. ידעתי שזו פגיעה קשה שהרסה כל חלקה טובה בתינוקת הזעירה הזו ושהיא נפגעה בצורה שאינה ברת שיקום ועדיין, ניסיתי לטפח תקווה כי מה אומרים לאמא צעירה שעולמה חרב עליה בגלל מזון שהיה אמור להיות בטוח עבורה".

 

היא מוסיפה ואומרת: "אני קוראת את אביבה מספרת הבוקר: ׳אחרי מאבק ארוך שנים, הלוחמת שלי הרימה ידיים׳ ואביבה, אני רוצה לומר לך: נועה בהחלט הייתה לוחמת. לא האמנתי שהיא תשרוד עד היום אבל היא נלחמה בזכות רצון עז לחיים, עד השנייה האחרונה. ואת אביבה – תהיי גאה בעצמך - היית אמא לביאה בצורה בלתי רגילה.

 

"אסון רמדיה מלווה אותי מאז ועד היום ומותה של נועה הבוקר טלטל אותי ברמה אישית. אני מוסרת את תנחומיי הכנים לאביבה ומקווה שלעולם יותר לא נדע פגיעה באף תינוק בגלל התנהלות פושעת של חברת מזון".

 

מאסר בפועל

עשר שנים לאחר שהתפוצצה פרשת רמדיה, הכריע בית משפט השלום בפתח תקווה את דינם של המעורבים הבכירים בה: פרדריק בלק, מנהל איכות וטכנולוג המזון בחברה, הורשע בגרימת מוות ברשלנות. המנכ"ל גדעון לנדסברגר זוכה מרוב סעיפי האישום אך הורשע בעבירה של אי מילוי תקן. משה מילר, מבעלי רמדיה זוכה באופן מלא.

 

"האשמה רובצת לפתחה של הומנה (החברה הגרמנית שמייצרת את הפורמולה) אך אין בכך להסיר אחריות מהנאשמים", פסקה השופטת ליה לב און. היא התקשתה להסתיר את עוצמת רגשותיה, ובקול חנוק מדמעות מנתה את שמות התינוקות שנפגעו ומתו.

 

בית משפט השלום בפתח תקווה גזר 30 חודשי מאסר בפועל על טכנולוג המזון ברמדיה פרדריק בלק. בגזר הדין קבעה השופטת ליה לבון כי עבירת המרמה שבה הורשע בלק סללה את הדרך לייבוא הפורומולה דלת התיאמין וחסמה אפשרות לגורם כלשהו בפיקוח לצפות את התוצאה: "בלק היה השומר בשער, אשר לא שאל ולא ביקש לעיין בתוצאות בדיקות או באנליזות. הנאשם לא היה ש"ג, אלא מילא תפקיד מוסמך. הוא גם ידע שאין גורם נוסף ברמדיה או במשרד הבריאות שיבדוק את איכות המוצר או את המסמכים הנלווים - נתון שמגביר את אחריותו. התנהלותו בתקופה הרלוונטית ובהקשר לפורומולה התאפיינה ברשלנות ניכרת".

  

על עבירות גרימת המוות ברשלנות גזרה עליו השופטת שנת מאסר בפועל. על 14 עבירות של גרימת חבלה ברשלנות נגזרו עליו 22 חודשי מאסר בפועל. על העבירה של הפצת מחלה החליטה השופטת לגזור עליו שבעה חודשי מאסר על תנאי. כמו כן, על עבירות לפי חוק התקנים וחוק הגנת הצרכן, נגזרו על בלק שישה חודשי מאסר על תנאי והוא חתם על התחייבות של 10,000 שקלים שלא לבצע עבירה דומה.

 

הכרעת דינם של השלושה מהווה אקורד סיום למהלכים המשפטיים בפרשה, לאחר שגם חמשת עובדי משרד הבריאות שהיו אחראים לנושא הכנסת הפורמולה לישראל כבר נשפטו. ביוני 2011 הם הודו במסגרת עסקת טיעון בביצוע מעשה שעלול היה לגרום להפצת מחלה. הם לא הורשעו והעונש שהוטל עליהם היה בסך הכול 500-400 שעות עבודה לתועלת הציבור.

 

חמשת העובדים הם נסרין חורי ויוסף חסקל, לשעבר מנהלי תחנת ההסגר בחיפה, ברטה שוום וראיסה פרברוב ששימשו מפקחות בתחנות חיפה ואשדוד, ודורית ניצן קלוסקי, שהייתה מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות והייתה אחראית, בין היתר, על המפקחים בתחנות ההסגר.


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד קיינר
נועה חייבי ואמה אביבה
צילום: אוהד קיינר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים