שתף קטע נבחר

האוצר נגד משרד השיכון: מעדיף מימון כדורגל על חשבון הדיור הציבורי

תליתם תקוות בתוכנית החירום הלאומית שאושרה בממשלה לשיקום הדיור הציבורי? בינתיים תאלצו להמתין עד שיסתיים המאבק בנושא בין משרד האוצר למשרד השיכון. יו"ר אגף תקציבים באוצר תוקף את מנכ"ל משרד השיכון: מקצה כספים לנושאים שונים על חשבון הדיור הציבורי. משרד השיכון: "מאז כניסתו של השר גלנט נרכשו כ-1,930 דירות לעומת 6 דירות בלבד שנרכשו ב-2014"

זכאי הדיור הציבורי הממתינים לדירה שנים ארוכות, קיוו כי הישועה תגיע מהתוכנית שאישרה הממשלה לשיקום הדיור הציבורי בישראל, אלא שמאבק בין משרד האוצר למשרד השיכון, מרחיק כל פתרון שנראה באופק.

 

מוקדם יותר השבוע הדיח מנכ"ל משרד השיכון, חגי רזניק, את נציגי משרד האוצר מדיוני צוות ההיגוי הבין משרדי שהוקם לקידום הנושא, בטענה לניסיון מצידם לסכל את התוכנית. מנגד, במכתב חריף שהוציא היום (ד') אריאל יוצר, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הוא האשים את רזניק בניסיון להעביר את האחריות על הטיפול בבעיות הדיור הציבורי בישראל לגורמים אחרים.

 

"הופתעתי מאוד מדבריך ומהניסיון להעביר את האחריות על הטיפול בבעיות הדיור הציבורי לגורמים אחרים, זולתך. זאת בעיקר לאור העובדה, כי במשך שלוש השנים האחרונות הנך מכהן בתפקידים בכירים במשרד", מציין יוצר. בהמשך הוא טוען כי משרד השיכון הקצה כספים במסגרת פרויקט שיקום שכונות לתחומים, שהקשר שלהם לפעילות המשרד - מוטלת בספק.

 

 

"במהלך תקופה זו, מצא לנכון משרד הבינוי והשיכון להקצות מקורות תקציביים לטובת נושאים שונים ומגוונים, חשובים ככל שיהיו, אך בוודאי שאינם עולים בקנה אחד עם אמירתכם בדבר החשיבות שהנכם מייחסים לטיפול בסוגיית הדיור הציבור. לדוגמא: חוגי כדורגל, קורסים לפסיכומטרי והכשרה מקצועית, פרויקט התנדבות בחקלאות, קידום מיזם מורשת לציון נפילת מחתרת ניל"י ועוד.

 

"אין חולק על חשיבות נושאים אלו, אך ללא ספק הם מעוררים תהיות באשר לסדרי העדיפות, כפי שנקבעו על ידך כמנכ"ל המשרד", מוסיף יוצר. "הפעילויות האמורות לעיל, שהזיקה של חלקן לנושאים הנמצאים בסמכות משרד הבינוי והשיכון מוטלת בספק, באו כולם על חשבון סיוע תקציבי נוסף לזכאי הדיור הציבורי, לשיפוץ הדירות הקיימות או להגדלת מלאי דירות הדיור הציבורי. טענותיך שהמקורות התקציביים שהוקצו למטרה זו אינם מספקים, אינן עולות בקנה אחד עם קביעת סדר העדיפות התקציבי של המשרד".

 

 (צילום: עמידר) (צילום: עמידר)
(צילום: עמידר)

בהמשך המכתב מפורטים צעדים נוספים שלטענת האוצר יכול היה לנקוט משרד השיכון להגדלת מלאי הדיור הציבורי, כמו אכלוס או מכירת מעל 2,000 דירות דיור ציבורי שאינן משמשות דיירי דיור ציבורי וכן כספים שהקצה המשרד לקידום הנושא. "על אף הקצאת התקציבים האמורים לעיל, שהגדילו את רכש הדירות באלפי אחוזים, תור הממתינים לדירות דיור ציבורי גדל. סתירה זאת מעלה בעיננו את החשש לניהול לקוי ולא שוויוני של תור הממתינים, שאיננו עומד בכללי מינהל תקין ולהליך רכש דירות לא יעיל שגרם לבזבוז כספי ציבור ולפגיעה בדיור הציבורי".

  

"מדיניות אטומה במסדרונות האוצר"

תכנית החירום לאומית לדיור הציבורי, "לגור בכבוד", היא יוזמה של שר השיכון יואב גלנט, שאושרה בממשלה בחודש יולי האחרון. התוכנית,כוללת קביעת יעד ממשלתי שנתי של הגדלת מלאי הדירות בדיור הציבורי בהיקף של 7,200 דירות בשנה בעשור הקרוב, ובסך הכל 72 אלף דירות בסוף התהליך.

 

במסגרת זו הוקם הצוות הבין משרדי, שמטרתו להמליץ לממשלה על תכנית פעולה ממשלתית בתוך 60 יום. אולם אף ששר האוצר משה כחלון הודיע על תמיכתו בתוכנית - רזניק הדיח מוקדם יותר השבוע את נציגי משרד האוצר מהדיונים, בטענה ליחס מזלזל וניסיון לסכל את התוכנית.

 

במכתב חריף שהוציא לממונה על אגף התקציבים באוצר, דרש רזניק נוכחות בכירה של נציגי המשרד, כאמור בהחלטת הממשלה, בניסיון להגיע להסכמות אמיתיות לתחום הדיור הציבורי. עוד ציין כי אם דרישותיו לא יכובדו, הוא ישקול לפזר את הצוות.

 

"לאורך הדיונים נראה כי נציגי האוצר מחפשים כל דרך לפסול את שלל ההצעות והפתרונות המוצעים על ידי חברי הצוות, במסגרת כלל הפעולות המצוינות בהחלטה", ציין רזניק במכתבו. "יחסם המזלזל של נציגי האוצר בדיונים מציירים תמונה עגומה ביותר של מדיניות אטומה ועיוורת למצוקת החלש במסדרונות משרד האוצר."

 

הזכאים משלמים את המחיר

בינתיים, בזמן שבכירי המשרדים מתכתשים זה עם זה - מי שמשלם את המחיר הם אלפי הזכאים שממתינים בתור ההולך וגדל, לדיור ציבורי. לפי נתוני פורום הדיור הציבורי, נכון להיום ממתינים כ-30 אלף זכאים לדירות, בהם 3,000 זכאי משרד השיכון ו-27 אלף עולים זכאי משרד הקליטה.

 

עוד עולה מהנתונים, כי כ-140 אלף משפחות שמקבלות סיוע בשכר דירה, היו אמורות להיות זכאיות לדירה לו הקריטריונים היו סבירים יותר. כך למשל, אדם עם 100% נכות נפשית אינו זכאי לדירה, כך גם אם יחידנית עם פחות משלושה ילדים.

 

בסך הכל יש כיום בישראל 58 אלף דירות בדיור הציבורי, שהן פחות מ-2% מכלל הדירות. זאת בזמן שבאירופה מדובר על 12% מכלל הדירות ואילו בארה"ב על 4%. התוכנית החדשה נועדה לשקם את התחום, לאחר שנים ארוכות של הזנחה. 

 

"למרבה הצער נראה, שבאוצר החליטו לחסל את התוכנית של גלנט לשיקום הדיור הציבורי בגלל סיבות לא ענייניות", ציינו בפורום. "פקידי האוצר כנראה לא מאמינים בדיור ציבורי ובאופן עקבי פועלים לסכל כל אפשרות לשיקום של הדיור הציבורי. אנחנו לא מבינים איפה שר האוצר, שמצהיר כל הזמן שהוא בעד הדיור הציבורי".

 

משרד השיכון מסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון בראשות השר יואב גלנט הוא המשרד שעשה הכי הרבה למען דיירי הדיור הציבורי בעשור האחרון, אך אריאל יוצר לא נותן לעובדות והנתונים לבלבל אותו.

 

"מאז כניסתו של השר גלנט נרכשו כ-1,930 דירות (מתוכן מעל 600 רק בשנת 2018) זאת לעומת 6 דירות בלבד שנרכשו בשנת 2014.

 

"אנו מודים לאגף התקציבים על הצעתו הנדיבה לסייע למשרד בניהול הדיור הציבורי, אך חוששני שההסטוריה מלמדת, כי פקידי האוצר הם אולי האנשים האחרונים שמבינים דבר וחצי דבר בצרכי אוכלוסיות מוחלשות, בסיוע לאחר ובמתן סעד לנזקקים לכך. טול קורה מבין עיניך. נמשיך לפעול למען האוכלוסיות החלשות בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים